Resemontering

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Post Reply
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Resemontering

Post by hbar »

Så har jag sparat 2kg flygbagage inför resan.
mv.jpg
/Håkan
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 390
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: Resemontering

Post by Kroppefjäll »

Hej Håkan, ska du ut på astro-resa? Lite sugen på att åka med Torbjörn till Kanarieholmarna men studentlivet sätter sina begränsningar, så man får nöja sig med att läsa hans obs.rapporter istället...
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Resemontering

Post by hbar »

Hej Björn

Bara en veckas charter till LaPalma. Eftersom Solresor har direktflyg nu så tänkte jag ta med ett litet teleskop denna gång. Så får vi se om det blir några klara nätter.

/Håkan
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Resemontering

Post by ragge »

Jag funderar själv på att skaffa en reseutrustning så jag blir nyfiken på resten av grejorna som du tänker ta med - montering, stativ, teleskop etc.

Ragnar
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Resemontering

Post by hbar »

Hej Ragnar

Jag har funderat ett par år över något lämplig men bestämde mig till slut för att jag ville ha något som inte bara drev en kamera utan även klarade ett litet teleskop. Funderade ett tag på att köpa en liten iOptron men den skulle ändå väga drygt 3kg o inte klara så stor teleskopvikt.

Jag hade en Vixen Sphinx som jag köpt för 10 år sen som mest legat o samlat damm. Även om den väger 6kg så klarar den 10kg last utan problem (vixen uppg 35 pounds). Jag köpte ett nytt lättvikts stativ (vixen gp) och förstyvade/modifierade det så det passade för Sphinxen. Tar jag loss förlängningsbenen o lägger dom bredvid så går allt ner i en vanlig resväska med en totalvikt på ca 10kg + väska.

Teleskopet får bli min wo98 som väger 5kg. Okular, kamera mm blir ca 5kg till. Inte vägt in allt men bokat ett extra bagage om 23kg (500:- tor) så vikten skall inte vara något problem.

funderade länge på batterisidan. Litium är bäst prestanda men även om man enligt regelverket får ta med sig ett 100Wh sådant så ville jag inte riskera någon disk utan valde vanliga NiMH (50Wh som ligger i motvikten).

Eftersom det är första gången med teleskop så kommer det säkert vara något jag missat men då får jag ta det som vanlig semester o göra ett nytt försök nästa gång.

/Håkan
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Resemontering

Post by ragge »

Smart med batteri i motvikten.
Jag antar att du planerar att fota oguidat, eller har du tänkt använda OAG ?

Ragnar
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 390
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: Resemontering

Post by Kroppefjäll »

Låter som en resa att avundas på. Här är det ju så klart rätt läge att tillönska "Clear Skies". :-)
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Resemontering

Post by hbar »

Ragnar, foto blir nog bara med 135mm tele (samma fäste som teleskopet så lätt att byta) o oguidat. Jag har inte varit så mycket för visuellt tidigare då jag har lite problem med synen. Nu hoppas jag få tillfälle att observera några av de sydligare objekten vi inte kan se här.

Björn, ja lite hoppas jag på att få. Jag vet att det är sämsta tiden på året men värmen o fin natur finns som tröst. Ursprungligen tänkte jag åka i slutet av mars men det kolliderar ju men sektionsträffen.

/Håkan