Minidobson (igen)

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Post Reply
sollerön
Posts: 189
Joined: 2015-01-01 23:18:54
spamtest: JA

Minidobson (igen)

Post by sollerön »

Ville prova att göra ett lite smidigare lättare stativ till min 102/500 tub,funkade alldeles utmärkt ock det blev lika stadigt som det lite större jag hade innan ock jag vann några kg :)

Image
Image
Image
Image
Image
Image

Image
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Minidobson (igen)

Post by Martin F »

Snyggt! Blir riktigt sugen själv men är inte händigast i världen :) Har du nån enkel skiss eller ritning till din konstruktion?

Sent from my phone using Tapatalk.
sollerön
Posts: 189
Joined: 2015-01-01 23:18:54
spamtest: JA

Re: Minidobson (igen)

Post by sollerön »

Brukar göra dom efter tuben,till den här konstruktionen fick en LP-skiva va mall till bottenplattorna :) (bygger i 19mm mdf,mkt starkt ock lättarbetat)

Viktigast är att se till att du kan rikta tuben rakt upp om du vill det nångång,ock sen se till att tyngdpungten hamnar ungefär i mitten så man får en välbalanserad konstruktion.

Till glidytorna använder jag dubbla 1mm slät plast som jag har tyflonpapper emellan ,funkar alldeles strålande för man vill inte att det nyper fast så det blir små ryck när man ska flytta lite.. Sen är det bra med en vingmutter till övre fästet,så man kan ställa in hur trögt den ska gå att röra upp ock ner....

Hoppas det var till nån hjälp i alla fall :)
sollerön
Posts: 189
Joined: 2015-01-01 23:18:54
spamtest: JA

Re: Minidobson (igen)

Post by sollerön »

Månen fotad den 6 mars genom tuben med digitalkamera :)

Image
sollerön
Posts: 189
Joined: 2015-01-01 23:18:54
spamtest: JA

Re: Minidobson (igen)

Post by sollerön »

Månen den 9 maj...

Image
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Minidobson (igen)

Post by Håkan N »

Riktigt bra !
Det var inte länge sedan jag åkte strax utanför Sollerön på väg till Mora industri område och tänkte jag åker vänster sida Siljan.
Tyckte jag såg en skylt där Mariestad bredvid din utfart, stämmer det ?
När ska vi obsa i Falun 3 km från mig ;-)
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Minidobson (igen)

Post by magnahrl »

Hej!

Alltid lika intressant att få ta del av dina så väl genomtänkta byggen. Fina bilder på månen med 102cm f/5 refraktorn + digitalkamera :good: Dina inlägg visar så föredömligt att man behöver inte använda dyra jättegrejer för att amatörastronomi och observerande/fotande ska bli givande. Tack :)

Hälsningar,
Magnus
sollerön
Posts: 189
Joined: 2015-01-01 23:18:54
spamtest: JA

Re: Minidobson (igen)

Post by sollerön »

Tack för dom uppmuntrande orden,anledningen till att det går så pass bra att fota månen med denna enkla metod är stativet.Siktar in mig på målet ock låser sen med vingmuttern ock konstruktionen blir så gott som helt stum så det rör sig ingenting när jag är där ock fipplar med kameran mot okularet..

Funkar inte med ett traditionellt köpestativ,inte med dom jag haft i alla fall..
Image

Ps,sen duger ju inte vilken digitalkamera som helst såklart.Själv har jag en gammal sony med lite pixlar men med mkt bra optik ock fotar med,långt bättre bildkvalite med den här än en ny för 1500kr...Fotar alltid med ett 25mm plösslokular,sen zoomar jag in önskad förstoring med kameran..
Image