Dobson/Newton i Bulgarien

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Post Reply
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Dobson/Newton i Bulgarien

Post by AstroFriend »

Här fann jag en tillverkare i Bulgarien av astronomi utrustning. Mest Dobson som ja inte själv är intresserad av men kanske ni andra?

http://www.astroreflect.com/index.php/en/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sidan finns på Engelska. Vet dock inget om företaget så bäst att undersöka ordentligt om någon frestas att beställa något, eller kanske någon redan här har köpt därifrån?

Det man ser på bilderna ser ju i varje fall väldigt fint ut. Man kan tydligen köpa lösa speglar därifrån också. Bulgarien verkar ha varit med i EU sedan 2007 och i så fall underlättar det ju ev. handel.

Jag fick denna länk av Ivo som utvecklar APT för Canon DSLR kontroll, han är ju bosatt i Bulgarien. Tror dock inte han själv handlar där utan det var mer ett svar på min fråga om det fanns några astronomi tillverkare i Bulgarien.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Dobson/Newton i Bulgarien

Post by magnahrl »

Hej Lars!

Jag är heller ingen fan av "dobbar" men intressant med Bulgarisk optik för en teleskopnörd som mig. Tycks seriöst -afa vid en ytlig betraktelse. Tack för att du delade med dig!

Hälsningar,
Magnus
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Dobson/Newton i Bulgarien

Post by AstroFriend »

Hej Magnus,
Det är spännande med de lite udda leverantörer man hittar. Jag fortsätter och letar efter de tillbehör jag behöver och lägger upp länkar när jag tycker det verkar vara allmänt intressanta saker de har. Titta även på min hemsida under länkar där jag samlat det mesta jag hittat under åren:
http://astrofriend.eu/links/links.html" onclick="window.open(this.href);return false;

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Dobson/Newton i Bulgarien

Post by magnahrl »

Oj, mycket intressant i teleskop och astroväg där; tack för att du delar med dig Lars :good:

Off topick: jag har just kommit in från den underbara kylan och fina natten. Bl.a. E och F stjärnorna i Trapetset i Orionnebulosan var väldigt lätta (nåja!) observerade som distinkta punkter med min gamla 70-tals C8 OTA på Vixen GP i 138X. Liksom själva nebulosan, så klart! Rigel A-B är en magisk syn!!Obs från min balkong.
Ingen sep av Sirius dock :D
Fullständigt ointressant för en AP som dig, antar jag, men min eufori bladdrade ut, sorry :geek:


Jupiter nästa...

Hälsningar,
Magnus
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Dobson/Newton i Bulgarien

Post by AstroFriend »

Hej Magnus,
Jo nog brukar jag titta också på stjärnhimlen, blir ju mycket tid för det när kameran går. Mest intensivt brukar det bli i augusti när Perseiderna kommer och då är det ju fortfarande varmt ute.

När vi göt upp piren på landet passade vi på att göra en extra. Tanken är att i framtiden ha en större binocular där, typ 25*125mm med vinklade okular. Gunilla spanar destomer och hittar bra på himlen, men fotar också med sin Canon M mirrorless, riktigt trevlig kamera.

Så absolut inte ointressant för oss. Men gillar ju teknik och foto. Tekniken har i år fått ta överhanden nu när jag bygger om teleskop och datorsystem. Dessutom köpte jag en väl inkörd bil i dagarna. Konstig sak, går inte ens att få in teleskopet i den. Kommar ta mycket tid från astronomihobbyn också innan den är redo för vägarna.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Dobson/Newton i Bulgarien

Post by magnahrl »

Hej Lars!

Först som sist, för undvikande av ev missförstånd, vill jag be om ursäkt för min insinuation att AP:s inte ser så mycket på stjärnhimlen. Det var menat som något slags torrt skämt :sad: Självklart inser jag att AP orienterade även är duktiga på stjärnhimlen. Jag hyser den största respekt och beundran för alla som sysslar med AP. Genom min gode vän Roger Utas har jag fått viss insikt i vilken svår och tålamodsprövande konst det är. Jag skulle inte fixa det däremot. Vidare är det ju massor med fantastiska bilder som alla AP visar här på forumet :good:

Låter väldigt spännande det där med en pir för en stor fältkikare. Lycka till!

Bilar, ja det är konstiga saker. När jag väljer bil är alltid prio två, efter säkerheten, att mina astroprylar ryms med marginal....

Clear Skies,
Magnus
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Dobson/Newton i Bulgarien

Post by AstroFriend »

Hej Magnus,
Var inte orolig, jag tog det inte som något negativt. Jag är mäkta imponerad av vad de som utan kamera kan se så mycket och vilka rapporter de alstrar. En del gör teckningar också av vad de ser, de är likaså imponerande. Dessutom, det var ju så här moderna astronomin började för några hundra år sedan, att just använda ögat.

För min egen del tycker jag det är svårt att se så mycket detaljer i okularet, har ju inget större fel på synen så det är nog mest tålamod och träning som saknas.

Ser framemot fler visuella rapporter så jag vet vad jag kan förbättra i min visuella observationsteknik på mina lediga stunder från kameran.

ps.
Ser nu, bilens lastutrymme 225 liter, det räcker bra till min Star Adventurer :-)

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;