Custom dovetail

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Post Reply
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Custom dovetail

Post by Miska »

Här har jag nu försökt på ett och annat vis få skruvar till min dovetail att fungera som det ska, men tydligen så blir det aldrig av som man önskar sig.

Var på Sifverts i Hägersten, söder om Stockholm, och hämtade ett par 1/4" UNC 25 mm skruvar för att se vad som krävs för att få fast objektivet på dovetailen. Visserligen fick jag, efter flera om och men, fast min Sigma 150-600 Contemporary på dovetailen, men på längden och inte i tvären (kors) som jag hade hoppats på. Samma sak hände med min Canon EF 200/2.8 L II USM glugg som jag köpt stativfäste till, gick på längden oavsett vad.

Så jag satt och tänkte ifall man skulle ta och fräsa ut en custom dovetail.
Frågade runt på min Facebook om någon jag kände har CNC, och plötsligt kom jag på att min egen kusin äger en fabrik i Finland där de använder CNC.
Ringde honom asap och fick höra att han kan fixa, men han behöver en mall att gå efter så jag började jobba och jobba och jobba, efter flera års icketecknande och -tänkande i matematiska banor, men till slut fick jag fram vad jag vill ha.

En skiss på vad jag tecknat fram och beställt två stycken av; http://saarikko.nu/pdf/custom-dovetail.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

OBS! där det är suddat så är kanten borta för att hålla stativfästet på plats.
Bjässens fäste är 40 mm bred så det blir lagom. Lillens är bara 36 mm, men det går det också. Hellre lite tomt utrymme och att det rör på sig det lilla än att det inte finns något alls och objektivet pekar mot marken.

Varför jag valde 20 mm tjock kloss är för att om jag använder mig utav 25 mm skruvar så får jag 5 mm till godo i stativfästet.

Beställde två stycken av denna modell, en med 1/4" UNC gängor och en med släta hål, för att se vilkendera som är bäst.

Nu får jag bara vänta tills han hör av sig om att hur länge det dröjer innan jag får se något.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Custom dovetail

Post by AstroFriend »

Hej Miska,
Jag har haft liknande problem när jag skall fästa teleobjektiv på dovetail skenan. För ett objektiv fick jag jämna till ytan så som du låtit fräsa ned, jag tog dock en fil och filade ned klacken med, med stadig hand blev det bra. I ett annat fall har jag lagt en stor tjock bricka mellan objektivets stativfäste och dovetailen för att objektivets främre del som har större diameter inte skall ta i dovetailen. Har också fått borra upp nya hål för 1/4" fästskruven.

För de längre objektiven, typ större än 250mm har jag varit tvungen att stödja främre delen av objektivet med en extra tubring för teleskop. Utan den blir det både lite flex och lätt att objektivet vrider sig ur position. Lite knepigt dock att få det rätt då objektivet ändrar både längd och vrider sig när man fokuserar. I ett fall sitter tubringen fast i motljusskyddet och i ett annat fall sitter det bara lite löst runt objektivet som ett stöd.

Jag använder ganska långa 1/4" skruvar så jag får plats att gänga på vingmuttrar för enklare hantering.

Normalt låter jag kameran hänga utanför dovetailen så det är lätt att vrida den 90 grader.

För kortare objektiv utan stativfäste fäster jag kamerahuset direkt i dovetailen, alternativt med en 90 graders vinkel för att få det rätt. Har också för lättare kamera uppsättningar en kulled som jag fäster i dovetailen som i sin tur håller kamerahuset.

Med min Star Adventur fick jag med en dovetail som bara är fem centimeter lång och har en 3/8" skruv, där kan jag montera en kulled, mycket praktisk, tror fäste går att köpa löst.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Custom dovetail

Post by Miska »

Hej Lars,

Jag har inte fått dovetailen än.
Skickade iväg en beställning igår kväll, imorse fick jag svar från kusinen min att han fixar det.

La till även lite mer info gällande detta där jag vill ha rundade hörn så man inte skär sig när man jobbar med den, samt bad även om han kan anodisera den i rött.

Vi får se sen hur det blev.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Custom dovetail

Post by anivision »

snälla, lägg upp bilder på den så vi får se resultatet ;)
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Custom dovetail

Post by Miska »

anivision wrote:snälla, lägg upp bilder på den så vi får se resultatet ;)
Yes, det kommer så fort paketet anländer :)
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA