HEQ5 Hjullastare

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Post Reply
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

HEQ5 Hjullastare

Post by ragge »

Tråkväder = översyn av utrustningen.
Det började med att jag tyckte låsskruvarna till stativbenen var lite sladdriga, och jag hade tom lyckats buckla till innerröret genom att dra åt lite för hårt. Då skaffade jag 3 st 35mm rörklammer, plus M8 vingmuttrar på Biltema (bild 1). De glider inte gärna, och man behöver då inte dra åt de ordinarie skruvarna så hårt (men man kan inte skippa dem för då kan innerröret vicka).

Ingen väderförbättring efter det heller, så igång med nästa projekt. Clas Ohlson har sådana här universalhjul som man kan borra upp till 15mm hål och sätta ihop med en M12 gängstång plus 15mm kopparrör (har inte borrat ännu, men beställt borren - 15mm med 10mm skaft). En U-profil, vagnsbultar med vingmuttrar och delar från två rörklammer passade perfekt att haka på hjulaxeln med. Nu snackar vi mobil astronomi på riktigt :-)
(Anledningen till att borra upp är få en glidyta inuti varje hjul så att de kan rotera individuellt, då går det bättre att svänga).

Och tänk om man kunde slippa bära monsterväskan (köpt på Jula, har lagt i en plywoodbotten i den) med 15 kg batterier plus motvikter... På med en karbinhake på monteringen och ett par snören i väskan - klart !

Inget för er med eget hemmaobs så klart, men om man har någorlunda hårt underlag och behöver bära alltsammans ett stycke så kan detta underlätta. Så är det på den platsen jag oftast åker till, så det blir fint att testa - om det bara klarnar upp någon gång.
heq5-on-wheels.jpg
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: HEQ5 Hjullastare

Post by magnahrl »

Hej!

Smarta små tricks :good:
Tänk så kreativt gråväder kan vara. Dags för omvärdering?

/Magnus
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: HEQ5 Hjullastare

Post by ragge »

magnahrl wrote:Hej!

Smarta små tricks :good:
Tänk så kreativt gråväder kan vara. Dags för omvärdering?

/Magnus
Tack Magnus.
Ja man får försöka göra något positivt av det. Men sedan vill man ju få tillfälle att testa också...
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: HEQ5 Hjullastare

Post by Jonas »

Snyggt bygge Ragnar!

Jag hade själv en tanke (som jag kanske inte släppt helt) om att använda en ryggsäcksmes i aluminium för att lasta det mesta på om man ska ta sig ut i skogen till en bra plats.
Mesen finns där men kanske inte viljan ;) Jag är nog lite för bekväm av mig och använder Astrotrac + stativ vid sådana tillfällen istället. Fordrar bara vanligt stativ, mindre ryggsäck och eventuellt en (handhållen) väska med min lilla astrograf.
Stativet lyfter jag ut från uterummet ca. 10 m när jag ska astrofota hemifrån.

Men, som sagt en bra idé!

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: HEQ5 Hjullastare

Post by Bengt »

Nästa steg är väl skaffa en astrocaddy :D

Smidig lösning för att spara rygg.

Bengt
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: HEQ5 Hjullastare

Post by ragge »

Jonas wrote:Snyggt bygge Ragnar!

Jag hade själv en tanke (som jag kanske inte släppt helt) om att använda en ryggsäcksmes i aluminium för att lasta det mesta på om man ska ta sig ut i skogen till en bra plats.
Mesen finns där men kanske inte viljan ;) Jag är nog lite för bekväm av mig och använder Astrotrac + stativ vid sådana tillfällen istället. Fordrar bara vanligt stativ, mindre ryggsäck och eventuellt en (handhållen) väska med min lilla astrograf.
Stativet lyfter jag ut från uterummet ca. 10 m när jag ska astrofota hemifrån.

Men, som sagt en bra idé!

Jonas
En mes har jag också funderat på (har redan en Fjällräven Gyro som inte används), men tyckte inte vinsten var stor nog jämfört med krånglet att lasta på/av.
Bengt wrote:Nästa steg är väl skaffa en astrocaddy :D

Smidig lösning för att spara rygg.

Bengt
Jaa - och gärna något med larvfötter som är terränggående ! Försvaret kanske har något utrangerat. En stridsvagn kan man ju säkert byta ut pipan på mot ett teleskop :idea: :green:
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: HEQ5 Hjullastare

Post by AstroFriend »

Jag har en kamrat som har en gammal husvagn ståendes, den får man nog väldigt billigt och chassit kunde man ju bygga ett rullande observatorium utav. I varje fall något jag kanske gjort om jag haft utrymme för det.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: HEQ5 Hjullastare

Post by ragge »

Jag vill minnas att det var någon här på AN som byggde ett rullande observatorium med en släpvagn som chassie. Komplett med "friggebod" och öppningsbart tak och allt. Undrar hur det gick.

Men min lösning har inget berättigande om det finns bilväg ända fram. Det är bara om man måste bära grejorna ett stycke som det lönar sig.

/Ragnar