Strömförsörjning med nätdel till dator

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Post Reply
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Strömförsörjning med nätdel till dator

Post by magnuslar »

Hej!

I mitt lite långsamma projekt att organisera strömförsörjning och samtidigt göra mig helt mobil håller jag på att samla all strömförsörjning från små adaptorer (en för montering, en för daggvärmare, en för Raspberryn, en för USB-hubben osv) till att enbart ha en 12 V källa som därefter delas upp i det som behövs. När jag så kör med nätström så tänkte jag använda en nätdel till en dator, som kan leverera stabilt med 12V med hög belastning om jag förstått rätt. Jag tror att det är fler där ute som använder samma slags aggregat för att producera 12V från nätspänningen. Hur har ni gjort det helt praktiskt? Stoppat in nätdelen i en låda av nåt slag, med ventilation? Och tagit ut 12V från vilken av möjligheterna på nätdelen?

Uppdatering: datornätdelen ska alltså driva montering, daggvärmare, guidekamera, DSLR, Rasberry Pi och USB-hub.

Magnus
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Strömförsörjning med nätdel till dator

Post by AstroFriend »

Hej Magnus,
Jag har också lite liknande planer, Stoffe har använt sådana nätdelar och det verkar fungera bra. Dock är de på 12 volt och många monteringar och andra saker är gjorda för 13.8 volt som bilbatterier håller. Datornätdelarna är ju också gjorda för inomhus användning och rumstemperatur så man bör ju verkligen ha en väl genomtänkt apparatlåda för att inte äventyra säkerheten. Vissa nätdelar har hög verkningsgrad och avger inte så hög värme medans andra är sämre och kan avge ganska mycket värme, alla jag har sett har fläktar. Jordad anslutning och jordfelsbrytare måste man ha.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Strömförsörjning med nätdel till dator

Post by hbar »

Vanliga "pc" nätagg är inte gjorda för att man bara lastar 12V. De kan inte reglera på ett bra sätt då utan är designade för att det går en stor last på 5V.

Jag anv själv denna typ
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... egat-12-v-(dc" onclick="window.open(this.href);return false;)-60-w-p44416
Räcker inte 5A så kan jag fixa fram som klarar mer.

De som har problem med att monteringen kräver mer än 12V har oftast belastat den för tungt (eller använder långa klena kablar) o drar nytta av lite överspänning. Elektroniken går alltid på 5V eller mindre så det är bara motorerna som kan behöva lite extra.

/Håkan
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Strömförsörjning med nätdel till dator

Post by AstroFriend »

Kanske bäst att lyssna till Håkan och köpa något färdigt så det inte händer någon olycka.

Men din Raspberry och USB hubb skall väl du mata från 5 volt och det har ju ett dator nätaggregat men frågan är om de fungerar med den låga last som dessa 5 volts grejor tar. Vill minnas Christoffer lastar 5 volten med något extra motstånd, bäst att kolla med honom om du väljer den lösningen.

Själv kanske jag väljer ett mindre backup batteri med konstant laddning som 12 volt (13.8 volt) och sedan en omvandlare från 12 till 5 volt för USB enheterna, länkade tidigare här till en med inbyggd voltmeter.

Powerrequirements för EQ6 enligt denna manual:
http://www.astrovox.gr%2Fforum%2Fdownload.php%3Fid%3D56052%26sid%3D8e5c28af9433b2da5ceb5749e67433e4&usg=AFQjCNGYf95VcIt0TPCI89pZe6FjqvyYEA&sig2=JhuNb2LgRAEugaPPthiQkA&bvm=bv.135475266,d.bGg" onclick="window.open(this.href);return false;


Output Voltage: DC 11V (minimum) to DC 16V (maximum). Voltage not in this range might cause permanent damage to the motor controller or the hand controller.

Output Current: 4A for power supply with 11V output voltage, 2.5A for power supply with 16V output voltage.

Do not use an un-regulated AC-to-DC adapter. Contact a Skywatcher product retailer for a recommended “AC-DC Adapter for SynScan Goto”, SKU#79024.

If the power voltage is too low, the motor controller will stop the motors automatically.

Då borde kraven vid 12 volt vara närmare 4 ampere. På ett annat ställe rekommenderas 15 volt 3 amp switchat aggregat. TS sidan.



I denna manual gavs en annan förklaring än vad jag hört tidigare på hur LED indikerar:

1.
Steady on
: Power voltage is normal.
2.
Slow flashing
: Power voltage is low; continuing to operate the mount may damage the battery (if a 12V lead-acid battery is in use).
3.
Fast flashing
: Power voltage is extremely low; continuing to operate the mount may damage the battery and the motor controller in the mount.

Med andra ord har jag feltolkad den långsamma blinken tidigare och tolkat det varit en varning för skada på monteringen om man nu kan lite på denna manual. Man lär sig lite nytt varje dag.


/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Strömförsörjning med nätdel till dator

Post by magnuslar »

Hej!

Tack. Håkan, jag har lite svårt att se hur stor belastningen kan vara, dvs om 5A räcker. Spontant låter det mer än väl tänker jag - motorerna till Gemini kräver 3A enligt instruktionen, för övrigt är det väl mest kameran som drar, när den öppnar slutaren..?

Även denna behöver väl en vettig låda för att skyddas mot väder. Hur har du byggt in den, utan att kylningen slutar fungera?

Magnus
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Strömförsörjning med nätdel till dator

Post by hbar »

R-pi ~1A, har du switchad omvandlare så blir det <0.5A vid 12V.
Montering, om dom anger max så är detta vid full hastighet på bägge motorerna. Normal tracking är mycket mindre.
DSLR drar väl inte mycket (batteri?) o guidekamera vet jag inte vad du har. DSLR drar inte mycket mer när den exponerar o då har du dessutom nästan ingen ström till monteringen (tracking).

Enklast är ju att mäta upp det men viktigt här är att du har den bra 12 till 5V omv så du inte tappar för mycket där.

K&Co adaptern är kanske inte gjord för utebruk men skall den inte ligga kvar utomhus så är det inget behov av extra skydd, du är väl inte ute med teleskopet i ösregn:).

Här är en 7A
https://www.m.nu/batterieliminator-12v- ... -1215.html" onclick="window.open(this.href);return false;
o en 10A
https://www.m.nu/batterieliminator-12v- ... -1570.html" onclick="window.open(this.href);return false;

/Håkan
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Strömförsörjning med nätdel till dator

Post by AstroFriend »

Bäst att planera för ett eller flera värmeband också. Det lär behövas förr eller senare.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Strömförsörjning med nätdel till dator

Post by magnuslar »

Hej!

Ja, två värmeband ingår ju. Vad kan de tänkas dra? Vanliga Kendrick, en till C8-an och en till guideteleskopet.

Nä, normalt står det inte ut när det regnar...;) Jag noterade, Håkan, att du tillverkat en rullbar låda till din 12-a. Det ser ut som en jätteintressant lösning för mig, så jag kan låta monteringen stå ute och slippa en del polinställning. Har du mer detaljer på hur du byggde och tätade den vore det kul. Men elektronik och så - räcker den lådan för att skydda det?

Magnus
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Strömförsörjning med nätdel till dator

Post by hbar »

Jo det är en bekväm lösning men det behövs en fast pir om det skall gå att slippa polinställning (för lätt att den rubbas annars). Jag har monterat ett elskåp på piren så där ligger all elektronik (o framtida pi-er:). Den vänstra piren där jag har cge monteringen så tar jag in teleskopet o sytt en huv av bygg-presenning (tjock som inte blåser sönder).

Värmeband drar mycket olika, om du inte vet effekten så får man mäta upp resistansen, jag kan göra det år dig om du inte ar något instrument annars är det kanske tid att du skaffar tex
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... ter-p48384" onclick="window.open(this.href);return false;

/Håkan
tp.jpg
tp.jpg (232.35 KiB) Viewed 3929 times
User avatar
Juicy6
Posts: 373
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Re: Strömförsörjning med nätdel till dator

Post by Juicy6 »

Jag gjorde så här:

Image

Koppla ihop alla svarta för att få 0 volt (eller "jord"). Koppla ihop alla gula för att få +12 volt, alla röda för att få +5 volt och alla orange för att få +3,3 volt. Vita ger -5 volt och blå -12 volt i förhållande till "jord" men brukar ge ganska lite ström och behövs väl inte för astro-bruk heller. Med den gröna kabeln startar man nätdelen. När den ansluts till jord, svarta ledare, går nätdelen igång. Man kan ha den konstant ansluten till jord och slå på och av spänning med befintlig omkopplare eller montera en ny omkopplare om den saknas.

ATX-enheter från särskilt speldatorer ger massor av ström över +12 volt, så en sladdsäkring eller panelsäkring rekommenderas. Min lilla nätdel ger 18 ampere innan spänningen sjunker under 12,0 volt och 200 watt kan förorsaka mycket skada.

Annars är jag egentligen lite motståndare till dagens små switchade nätdelar. De är normalt dåligt avstörda och förorsakar radiostörningar hundratals meter bort. Som gammal kortvågslyssnare och radioamatör hatar man sånt. Jag tycker bättre om äldre konstruktioner med stor toroid-trafo, stora elektrolyter och någon bra regulator före ett par 3055 transistorer. Ger bättre och jämnare ström. Men är förstås större och tyngre och dyrare.

Christer
----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------