Vindskydd

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Post Reply
User avatar
Nokturner
Posts: 277
Joined: 2011-12-08 14:25:37
spamtest: JA
Location: Timrå
Contact:

Vindskydd

Post by Nokturner »

Sökte på vindskydd för vägastronomi och hittade detta http://www.cloudynights.com/page/articl ... tory-r2243

Så här sägs om arrangemanget: "This baby really saves astrophoto's! When there is wind during the night, my ST-4 autoguider will typically register errors half that of telescopes exposed to the elements!"

Utöver att fungera som vindskydd sägs det också skärma ströljus från bebyggelse, minska daggbildning och skapa ett komfortablare klimat för observatören. Sägs ta ca 20 minuter att montera upp.

Tycker detta verkar intressant för mig med min DIY barndoormontering som är hyperkänslig för vind.

Någon som provat något liknande och upplevt någon verklig nytta av det hela? Ja, eller någon som bara har allmänna synpunkter och förslag angående det hela?

Undrar också om någon i så fall vet var man får tag på sådana här 4-vägskopplingar i lämplig dimension: http://www.homedepot.com/p/Formufit-1-i ... /205749327

Edit: Hittade kopplingen och allt som verkar behövas på Amazon, varifrån jag tror man kan beställa hit till Svedala. Men kanske finns de ändå på närmare håll?
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Vindskydd

Post by Robert Habolin »

tycker det ser rätt bra ut! smart, enkel lösning. om man är ute i fält mycket och observerar är det ju klockrent. kanske även bra hemma som tillfälligt observatorium.

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Vindskydd

Post by ragge »

Jag är skeptisk :(
Portabelt astrofoto innebär så mycket att greja med även utan vindskydd, så jag misstänker att detta kommer att käka för mycket tid. Det får ju också lov att förankras med linor och rejäla markspikar alt skruvar.

Jag har själv rekat lite inför en enklare lösning som förutsätter att bilen finns alldeles intill. Ett par korta plankbitar som man kör över med ena sidans fram resp bakhjul och längre ut på plankan ett fäste för en vertikal stång (en fram och en bak). Stängernas övre ända får sedan stagas i rails eller skidhållare på taket. Troligen krävs även en överliggare som håller isär stängerna.

Oavsett den mekaniska konstruktionen bör man inte ha en tät duk (pressenning) som prasslar och ger turbulens. Ett vindskyddsnät som släpper igenom lite luft är mycket bättre :http://www.kariba.se/plastnat/vindskyddsnat
User avatar
Nokturner
Posts: 277
Joined: 2011-12-08 14:25:37
spamtest: JA
Location: Timrå
Contact:

Re: Vindskydd

Post by Nokturner »

Ja det här tål att tänka på. Jag tänker mig ändå bara att åka ut mer eller mindre vindstilla kvällar, men det kan ändå dra lite, typ variera från 0 till 3-4 m/s. Någon form av vindskydd kommer jag att behöva och jag inbillar mig att den tid jag får lägga på uppsättningen av denna kommer jag att ha igen i form av bättre utdelning av exponeringstiden i form av fler lyckade subbar.

Innan jag fick syn på detta arrangemang har jag redan hunnit förfärdiga ett enkelt vindskydd av en prasslig presenning som jag klippt "lagom" mycket revor i längs kanterna för att ge vindgenomsläpp för minskande av turbulens runt dessa och på så vis försöka skapa ett bättre lä. Egentligen är det bara en presenning uppsatt i en plogformad V-form med spetsen mot vinden och teleskopet inne i v:et. Presenningen hänger fästad på teleskopskaft stagade med staglinor och tältpinnar. Skjuts teleskopskaften ihop går arrangemanget i vikt och rullad form in i bilen. Prasslet blir däremot underhållning i mörkret :-) Blir dock besvärligt med tältpinnarna när marken fryser senare i höst.

Utan att veta inbillar jag mig dock att kupolkonstruktionen i länken skapar något av en stillastående luftbubbla inne i skyddet. Nu är öppningen i länken 1 meter bred, den går smala ner. Man kan också göra så den går att täcka för upptill och nedtill till lagom öppning i höjdled. Tältet är ju lätt att vrida till då stjärnorna flyttat på sig för långt.

Det är inte heller säkert att kupolen fångar så mycket vind just genom kupolformen, men det är ju förstås en god idé att förankra den med några tältpinnar ifall en oväntad vindökning sker. Förhoppningen är ändå att detta inte skall behövas vid de tänkta förhållandena.

Kul idé att använda bilen som fäste för ett vindskydd, jag umgicks också med den tanken till en början innan jag fastnade för tältlinekonstruktionen. Men sedan hittade jag detta.

Har själv inte varit inne i en observatoriekupol då jag kommit på att studera hur vindarna uppför sig över/runt öppningen. Men kanske finns det någon här med erfarenhet av detta som kan ge lite input hur mycket lä eller turbulens som kan tänkas skapas där inne i en kupolform liknande länkens.

Nu är ju detta ingen solid kupol, utan tältväggarna gör ju att kupolen kommer att "andas" i vindstötarna och kanske orsakar detta i sig vindvibrationer på bilderna.

Som ni hör är jag ändå inne på denna lösning, men tar gärna emot mer feedback, tankar och förslag.
User avatar
Nokturner
Posts: 277
Joined: 2011-12-08 14:25:37
spamtest: JA
Location: Timrå
Contact:

Re: Vindskydd

Post by Nokturner »

Tyvärr lyckas jag visst inte hitta rätt leverantör av grejorna som behövs. Rörkopplingarna kan köpas genom Amazon till ok priser, men rören verkar värre då de inte skeppas till Sverige. Det hela går lösa med en halvmesyr med 32 mm rör från Biltema, men bara rören går då loss på 1600 kr och då är det inte ens rätt dimension (rätt är 1.315" utvändigt) utan får lösas med eltejpning av rörändarna.

Eventuellt någon fler som är intresserad av detta och lyckas hitta en bra leverantör av grejorna där priset för rubbet hamnar omkring 200 dollar (ca 1700 kr), som tydligen går finna i staterna? Frakt då borträknad förstås. Genom Amazon verkar dock denna vara rimlig.
User avatar
Nokturner
Posts: 277
Joined: 2011-12-08 14:25:37
spamtest: JA
Location: Timrå
Contact:

Re: Vindskydd

Post by Nokturner »

Genom att "fuska" med materialen lyckas jag hittills räkna ner det hela till ca 2600 kr inkl frakt och tull. I stället för rör har jag då räknat med 32 mm PEM-slang, sådan där tjockväggig svart slang i halvhård plast för vattenledningar etc. Rörkopplingarna kommer fortfarande från USA och är egentligen avsedda för 1.315" rör (33,4 mm). En differens som i så fall får lösas genom att linda eltejp runt slangändarna. Inte optimalt, men det skulle gå och priset känns rimligt för vad man får, ett fungerande portabelt "observatoriehus" vad jag tror. Något som förmodligen kommer att göra att min budgetlösning till DIY barndoormontering kommer att fungera till sin rätt. Dessutom fungerar lösningen förmodligen också på frusen mark utan förankringspinnar eller staglinor under "vindstilla" nätter. En portabel åretruntlösning alltså.

Får grunna på detta ett tag till och kanske kommer också mer input här i tråden.
husbyggarn
Posts: 8
Joined: 2012-05-16 11:20:19
spamtest: JA
Location: Huskvarna

Re: Vindskydd

Post by husbyggarn »

Kul idé!
Om man söker lite på pvc 4-vägs koppling så hittar man lite olika leverantörer, bland annat denna:
http://shop.foretagsakvarium.se/sv/pvcs ... -kors.html
Har ej räknat ihop vad det skulle kosta att beställa allt ifrån denna lev, men det kanske är till någon hjälp?
User avatar
Nokturner
Posts: 277
Joined: 2011-12-08 14:25:37
spamtest: JA
Location: Timrå
Contact:

Re: Vindskydd

Post by Nokturner »

Ja vad bra! Då finns de närmare än i USA. Tack för det! Lyckades tydligen inte googla på rätt sökterm.

Med lite tur om molnen håller sig tillräckligt borta i kväll/natt blir det ett första test av vindskyddet jag redan har. Dessutom håller jag tummarna för att kameravridaren/barndooren/monteringen skall fungera. Bara att packa grejorna nu, kolla hur molnen verkar och sedan åka ut om det vill sig :-)
husbyggarn
Posts: 8
Joined: 2012-05-16 11:20:19
spamtest: JA
Location: Huskvarna

Re: Vindskydd

Post by husbyggarn »

Hoppas det går bra för dig!
Här är det växlande molnighet... jag vill oxå ut och fota! :)