3.5m hög pir

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

3.5m hög pir

Post by hbar »

Sommar är byggtider för en del astronomiintresserade så jag tänkte ge er lite midsommarunderhållning genom att beskriva några av mina små projekt under de sista 5 åren. Lund har ingen bra natthimmel men fördelen av att kunna sitta inomhus och ta bilder gjorde att jag ändå satte igång med detta bygge.
pir1.jpg
pir1.jpg (493.46 KiB) Viewed 6185 times
I gången mellan mitt o grannens hus mot mitt garage så hade jag tidigare satt upp ett plasttak. Genom att bygga ett trädäck ovanpå så kunde jag komma upp så jag fick fri sikt över hustaken. Då jag bor i norra Lund på ca 60m höjd så får jag då nästan fri horisont.

Ett stålrör inhandlades på skroten o göts fast. Mittersta halvan fylldes med grus o överta delen vid infästningar fylldes med betong. 2 armeringsjärn fästes i tegelväggen på ena sidan och en vajer förspändes med ca 250kg mot den andra tegelväggen. För att kunna få upp 12" teleskopet som väger ca 50kg fick jag montera en enkel lyftarm och en elvinsch.
pir2.jpg
pir2.jpg (476.03 KiB) Viewed 6185 times
Detta fungerade men den stora massan i änden på en så lång stång gjorde att det tog ca 1 minut innan en svängning dämpades ut. För att förbättra detta så svetsade jag på en enkel fackverkskonstruktion och fick då ner stabiliseringstiden till under 20 sek.

För 3 år sen så köpte jag ett hus nere på sydkusten mellan Trelleborg o Ystad. Där är bra natthimmel o det är inget problem att se vintergatan när vädret tillåter. Bästa platsen för en pir blev bakom garaget där en sådan göts fast och ett trädäck byggdes.
pir3.jpg
pir3.jpg (670.15 KiB) Viewed 6185 times
Med en låda på hjul så kunde jag väderskydda teleskopet och snabbt komma igång genom att bara öppna o rulla det år sidan.

Bekvämlighet gjorde att jag satte in en dörr i baksidan av garaget och för att kunna ha 12" teleskopet mer permanent monterat så göt jag 2 nya pirar och plockade bort den gamla.
pir4.jpg
pir4.jpg (503.22 KiB) Viewed 6185 times
Nu har jag så att jag kan sitta med datorerna i garaget och samtidigt ha full kontroll på teleskopen. Hoppas detta kan ge lite inspiration eller tips för andra som tycker det är roligt med bygge.

/Håkan
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: 3.5m hög pir

Post by stoffe »

Kul att du delar med dig av dina byggen, det ser snyggt ut och häftiga lösningar, speciellt den med 3,5 meters piren. Har du tänkt att gå vidare med automation? Dvs automatisk bildinsamling med någon form av tak som kan åka av styrt från datorn?
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: 3.5m hög pir

Post by hbar »

Funderade på ett skjut-tak då det är lätt att sätta ett platt plåttak ovanpå garagetaket. Att få det till att klara snö, is o stormar är inte lika enkelt o inte kul när den perfekta natten kommer o taket frusit fast. Att med rimlig budget få all utrustning att fungera utan handpåläggning är svårt o blir begränsande i kameraval, brännvidd mm. Jag är full av beundran av de som får igång ett fungerande fjärrstyrt obs.

Sommarens småfix blir att få till bättre vindskydd. Meades gaffelmontering är skräp (vid långtidsexp) och med daggkåpa så ger minsta vindpust problem vid 2.4m brännvidd.

/Håkan
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: 3.5m hög pir

Post by stoffe »

Ja vindskydd är bra, det får du automatiskt med ett "roll-off-roof" observatorium. Det är inte så svårt att lösa det med takavrullningen så det inte kan blåsa in snö i takskenan. En kraftigt nedväxlad trefasmotor gör jobbet och drar av taket. Det hela går att bygga relativt billigt. ASCOM-stöd och ritningar finns härifrån.
http://www.dppobservatory.net/

2.4 meter brännvidd är långt, låter som något som är mer lämpligt för planetfoto än för djuprymdsfoto. Har du fokalreducerare för att kunna använda en lämplig kamera?
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: 3.5m hög pir

Post by hbar »

Jag har redan det vindskydd jag skulle få med skjutbart tak (2m). Jag behöver komma upp ytterligare 30-50cm och selektivt så jag inte begränsar horisonten mer än nödvändigt. En dome är naturligtvis lösningen men kostnader o bygglov ställer till det. Tänkte mig en kombination av skivor jag kan fälla upp i väster o skjutbara luckor i söder (så jag kan anpassa höjden enkelt).

Jag har erfarenhet av några "roll-off-roof" och där är både för och nackdelar. För mig så övervägde nackdelarna o det är inte pga att det är svårt att bygga (hjälper Johan lite med hans). Ett rullbart skåp med väggar runt om som vindskydd ger samma grundfunktionalitet bortsett från fjärrstyrbarhet och att jag inte kan serva teleskopet under tak. Jag är inte emot skjutbart tak generellt, för de flesta är detta ett bra alternativ.

Jag kan gå ner till 1.8m som tex till
http://www.astronet.se/phpBB3/viewtopic ... in+quasars
men även då så fick jag kassera hälften av exponeringarna pga svaga vindbyar.

Vill jag fota objekt med lägre upplösning använder jag den andra piren med en refraktor o då har jag inga sådana problem.

Har du själv jobbat något med att skriva egna ascom drivers eller känner någon som gör?

/Håkan
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: 3.5m hög pir

Post by stoffe »

Jag tycker det är ett imponerade teleskop och kul att du fått det att fungera. Även jag har ett 12" teleskop dock med betydligt lägre vikt och ett helt annat märke. Jag har 1500 mm brännvidd men jag har inte tänkt så mycket på att djuprymdsfota med det. Men det kanske skulle gå.

Största fördelen med ror-obs tycker jag är att man kan stå i observatoriet och se hela stjärnhimlen istället för att se stjärnhimlen genom en smal spalt. Bra för avkylning av optik oxå. Nackdelen är sämre vindskydd jämfört med dome. En dome är betydligt mer komplicerad, speciellt när det kommer till motoriserade spaltluckor där kabeln ska åka med runt när domen roterar eller om man har släpskoskenor.

Per Frejvall här på forumet har skrivit några ASCOM drivrutiner. Jag själv har bara gjort en dumy-drivrutin för att testa på hur det var att kompilera. Jag har inte kommit så långt i mitt programmerande egentligen, det jag sysslat med mestadels är arduinoprogrammering och andra liknande program. Kanske inte så långt ifrån hello-world stadiet.. 8)
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: 3.5m hög pir

Post by hbar »

Tack för tipset. Har inte skrivit så mycket win-program och då mest i Pascal. Håller på med koden till ett pic32/fpga kort som lätt skulle kunna styra några ccd kameror som jag tänkte modifiera. Kommer att vilja koppla dom via udp eller tcp (vilket jag också är ny på) så jag kommer att behöva skriva en ascom kamera driver som kan jobba mot detta. Även om jag kan få hjälp via ascoms forum så kanske Per kan bistå med lite tips när jag skall komma igång.

Med din 12"are o en ADC så borde du kunna få ännu högre upplösning på din fina Jupiter bild. Spegeldiametern sätter ju en gräns för upplösningen även när du filmar.

/Håkan
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: 3.5m hög pir

Post by stoffe »

Jag har mest programmerat under Linux och i stort sett bara icke grafiska program. Men jag har kommit av mig med det där nu, det var roligt så länge man fick saker och ting att fungera :)

Ja verkligen, min 12" borde ge ett snäpp upp i upplösning. Jag har provat att planetfota med en rad olika teleskop och det är rätt så häftigt att det är så uppenbart att större spegeldiameter ger högre upplösning. Jag tror det är fullt möjligt. Däremot ställer planetofoto höga krav på optiken, så det räcker inte att bara ha en större spegel utan den måste verkligen vara riktigt bra oxå. Dock har det varit lite svårt för mig att få planetfoto att funka med min 12" i och med att jag saknat motorfokus men det har jag byggt mig en så den biten är klar. Med motorfokus kan jag följa efter seeingvariationer på ett sätt som inte är möjligt för mig om jag fokuserar för hand. Bilden får bara inte röra sig det minsta när jag fokuserar för då tappar jag bort mig var jag var någonstans, speciellt hur mycket jag har fokuserat och om jag passerat för långt förbi fokus eller om jag fortfarande närmar mig fokus. Det är inte bara upplösningen som blir högre, utan slutartiden blir kortare vilket innebär att man kan lättare kan frysa högfrekvent seeing. Har man tur så är seeingen stilla några bildrutor och sedan fladdrar det igång igen. Ju fler bildrutor som man kan få med bra data desto bättre kommer resultatet att bli när man stackar ihop alltsammans i efterhand. Nu med nya kameran så kan jag köra med betydligt högre gain utan att det blir allt för brusigt vilket innebär ytterligare kortare slutartider och ännu mer data. Antalet bilder per sekund är inte ett fast värde som man ställer på min kameran utan den anpassar sig efter slutartiden. Jag når utan problem en bit över 100 fps på Jupiter. Nu med nya kameran så skulle jag gissa att jag kan nå 200 fps, det är inte säkert eftersom jag inte hunnit testa ännu. Men det ger helt andra möjligheter att planetfota. ADC har jag skaffat, jag har inte hunnit testa den så mycket bara några gånger men det är verkligen uppenbart hur mycket den förbättrar bilden. Den nya kameran som jag nämner i texten är förresten en ASI290MM, ett snäpp upp från 120-serien 8) Jag fick tag i en kamera från tillverksningsbatch nr 2. Nr 1 gick till beta testare, nu är den slut på lagret igen men ZWO tillverkar nya i skrivande stund. Se specifikationerna här nedan. Detta är min första astronomikamera med bakbelyst kamera sensor :good:
https://astronomy-imaging-camera.com/pr ... /asi290mm/
Här från Sonys sajt. Lite kul med gruppbilden med utvecklarna längst ner.
http://www.sony.net/Products/SC-HP/new_ ... 291_e.html
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: 3.5m hög pir

Post by hbar »

Det ser verkligen ut som en trevlig kamera. Kan vara ide att skaffa ett ir-pass filter också. Man lär kunna få ut mer detaljer där eftersom ir inte störs lika mycket av atmosfären. Testade några bilder själv med ett sådant på mars (12a med 2x powermate =4.8m) men med en bildhastighet av ca 0.5 b/s vid 50ms exp så hade jag inte tålamod att samla in tillräckligt för något presentabelt. Du har även fått betydligt bättre känslighet i uv så om du köpt en adc som klarar uv så kan du få fina bilder även i detta område.

Du får 4ggr högre känslighet vid 900nm än
http://www.sternwarte-zollern-alb.de/be ... dex-gb.htm
som anv en 80cm spegel o det gör att din 30cm (12a) med känsligare kamera presterar motsvarande en 60cm spegel i ljuskänslighet. Skall bli spännande att se vad du kan prestera på Neptunus o Uranus till hösten.

/Håkan
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: 3.5m hög pir

Post by stoffe »

Det lilla som jag testat kameran så är den grym! Jag har en snabb SSD som lagrar data direkt från kameran, jag kör den som sekundär disk så får operativsystemet ligga på en mekanisk disk. Inget som kan komma i vägen störa skrivningen med andra ord. Jag har även maximerat ramminnesbufferten i Firecapture för detta ändamål. Min teleskopdator har 8 gb ddr3 minne, minne är så billigt idag förutom till äldre ddr2 maskiner.

Min ADC ska tydligen bara dämpa UV-ljuset med 20% vilket skulle vara bra, jag får erkänna att jag inte har helt full koll på allt detta men jag lär mig kontinuerligt.

De filter som jag har tillgång till idag är

IR742 planetery från astronomik, Baader LRGB-serie + Ha (Ha filtret är ointressant i sammanhanget) och så har jag ett hembyggt filter som består av ett W47 + BG39 bandpass. För att fota UV på Venus. Det filter som verkar intressant är annars CH4 metanbandsfiltret som går att köpa här.
https://astronomy-imaging-camera.com/pr ... h4-filter/

Jag kommer definitivt att ge mig på Uranus och Neptunus till hösten, bara seeingen håller sig någorlunda stabil. Bra seeing är helt nödvändigt för denna typ av fotografering.

Intressant länk det där! Kul att fånga detaljer på Uranus :good: Tidigare fotoförsök på Uranus tycker jag har gått rätt så dåligt, 200 mm apertur känns lite fjuttigt i sammanhanget. Men däremot 300 mm apertur och en bättre kamera borde ge helt andra möjligheter. Tidigare försök har känts som att jag främst saknat ljusstyrkan men även saknat upplösningsförmågan. Kanske pga av långa slutartider jag är inte alls säker.

Förresten en lite kul grej, jag har köpt mig en HEQ5 montering till min 12" tub för att få den portabel. Det har fungerat över förväntan men det är väldigt noga med balanseringen för att det ska fungera. Tuben väger 12 kg. Allt ryms inkl monternig i Biltemas gråa 104 liters resväska 8)
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: 3.5m hög pir

Post by hbar »

Om du skall till TUS så kan du väl ta med den, skulle vara trevligt att se. Köpte du din kamera direkt från ZWO?

/Håkan
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: 3.5m hög pir

Post by Robert »

Tar eventuellt med mig Stoffes gammla kamera till TUS :)
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: 3.5m hög pir

Post by stoffe »

Jag köpte både mitt 12" f/5 teleskop, ADC och ASI290MM direkt från ZWO. Deras frakt är otroligt snabb, bara 3 dagar från Kina och hem till dörren.

Min gamla kamera som Robert köpte är väldigt bra (ASI120MM-S), den går inte av för hackor och har fungerat väldigt bra under den tid som jag haft den. Men jag fick ett erbjudande att köpa ASI290MM och då slog jag till direkt.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: 3.5m hög pir

Post by hbar »

Var närmst teleskopet som varit roligt att titta på om du kom förbi TUS men det kanske blir tillfälle senare. Hur gick det med tull o moms, hanterade deras speditör detta?

/Håkan
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: 3.5m hög pir

Post by stoffe »

Jag har tänkt att komma på TUS, det är en väldigt rolig träff att åka på. Jag hoppas vi träffas där så många som möjligt från Astronet.

Jag har tänkt att ta med mig 12" f/5 teleskopet och visa upp på TUS träffen då det inte liknar något annat teleskop för EQ-monteringar. Jag är hur som helst väldigt nöjd med det och det är kul att äga ett så stort teleskop som jag utan problem bär med en hand ungefär som en resväska när den är ihopmonterad. Mitt Cave Astrola 8" f/8 från 1965 har oxå varit ett populärt teleskop att ta med på stjärnträffar, det är ett exceptionellt bra teleskop optiskt sett.

Prylar som man köper direkt från ZWO hanteras på följande vis, du betalar summan för frakt och den vara du köpt. Sedan skickas det med DHL eller TNT till Sverige, det tar normalt 3 dagar från Kina. Sedan kommer det direkt till dörren där man bor eller till jobbet om man beställt det dit. Efter en vecka kommer ett brev på posten där man får betala tullavgift och moms + 100-120 kr i serviceavgift. Det är momsen som är den stora kostnaden här. Sedan är köpet klart.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.