Svart som natta..

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Post Reply
sollerön
Posts: 189
Joined: 2015-01-01 23:18:54
spamtest: JA

Svart som natta..

Post by sollerön »

Moddat min 102/500 tub lite,dammkåpan och halvvägs in i tuben. Mattsvart biltema högtalartyg limmat i måttanpassade papprör,vilken skillnad om man jämför med original som finns kvar därinne :)
Image
sollerön
Posts: 189
Joined: 2015-01-01 23:18:54
spamtest: JA

Re: Svart som natta..

Post by sollerön »

Provkörning i 70x förstoring och digitalkamera,måste säga att den här konstruktionen blev mkt lyckad.Lättmanövrerad och stabil som berget,rör sig inte den minsta varken när man ställer skärpan eller fumlar med kameran :)
Image
Image
sollerön
Posts: 189
Joined: 2015-01-01 23:18:54
spamtest: JA

Re: Svart som natta..

Post by sollerön »

Gjorde ett litet test,det mattsvarta papperet motsvarar ungefär färgen inne i teleskopet original.Den andra remsan är sånt jag moddat med,mattsvart papper med mattsvart tyg limmat uppepå.

Kolla blänket på väggen bakom från ficklampan,vilken skillnad..
Image
Image
Image
sollerön
Posts: 189
Joined: 2015-01-01 23:18:54
spamtest: JA

Re: Svart som natta..

Post by sollerön »

Gjort en ny foto/nerbländar mask av ett plastburks lock,det var nån mm för stort men genom att skära sneda hack i plastgängorna på insidan av locket fick jag en fjäderlåsning.. (Hålet i locket 70mm)

Mkt bra skärpa med väldigt lite färgfel upp till ca 100x,lampan fotad i 60x förstoring.

Image
Image
Image
Image