DIY Solfilteradapter

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Post Reply
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

DIY Solfilteradapter

Post by Miska »

Tjena!

Fick en fix idé häromdagarna.
Satt och skissade ihop en adapter för solfilter (tyvärr tog jag aldrig bild på den), men idén var enkel:

1. Ta en stor O-ring av metall/aluminium
2. En mindre O-ring av samma slag
3. 3 hål för skruv
4. Fästen

Skickade iväg idén till polaren som är takplåtslagare och han knåpade ihop allting till mig, men han satte skruvhålen för nära och det gick inte ner smidigt.
Men sen kom jag på att jag måste täta till det också, så jag kilade iväg till Bauhaus och Biltema och skaffade lite "delar" till den.
Skaffade lite fönsterlist och nya skruvar och låsmekanism till den.
Image

Svåra biten var förstås själva foliet, men jag lyckades iaf.
Image

Imorgon, lördag, lär jag vara klar med denna och då får ni se slutresultatet hur det ser ut.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

DIY Solfilteradapter

Post by Martin F »

Spännande med hemmaknåp! Missa inte Merkuriuspassagen den 9 maj om du får ordning på det.


Sent from my phone using Tapatalk
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: DIY Solfilteradapter

Post by Miska »

Martin F wrote:Spännande med hemmaknåp! Missa inte Merkuriuspassagen den 9 maj om du får ordning på det.


Sent from my phone using Tapatalk
Det är ju för den jag jobbar med denna. :D
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: DIY Solfilteradapter

Post by Miska »

Hämtade ett par muttrar som jag satte mellan skivorna så tätningen inte går åt pipan.

Här ser ni filtret underifrån
Image

Framifrån
Image

Från sidan
Image

Monterad på mitt Sigma 150-600 "C" objektiv
Image

Stort tack till AstroSweden för snabb leverans av solfilterfoliet!
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA