Bygga observatorium

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Magnusedback
Posts: 210
Joined: 2015-12-02 21:28:06
spamtest: JA

Re: Bygga observatorium

Post by Magnusedback »

Tackar för all input!

Det är fantiskt att få denna hjälp.

Programvaran jag tittar på nu är Sequence Generator Pro, den är billig och klarar det mesta.
Tyvärr kan jag inte hitta att programmet kan återuppta fotandet om taket har stängt pga av dåligt väder. :(
Men CCD autopilot med allt man behöver blir ju inte billigt. ACP är inte heller på billiga sidan direkt... :D

Jag är även inne på att skjuta taket åt sidan, istället för framåt eller bakåt. Enl bifogad skiss.
Möjligen att man får vara lite extra noga med att hålla borta snö från taket, så att det inte yr in vid öppnandet.

Den planerade drivningen blir med en skrotad 12v vinsch motor till 2st kuggstänger, en på vardera sida.
Drivning på bägge sidorna toro jag minnimerar byrålådseffekten.
Tänker också att taket får sitta i glidskenor med själva öppningen på skenan neråt, för att minnimera risken för snö och is i skenorna.
Tänker mig även någon form av brytare som gör att taket endast går att köra när teleskopet är i parkerat läge. (tex fotocell med reflektor på teleskopet eller dylikt).

Spännande ska det bli.

Jag lovar att ta lite bilder under resan... :good:

/Magnus
Attachments
skiss.jpg
skiss.jpg (43.34 KiB) Viewed 5241 times
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Bygga observatorium

Post by Frazze »

Magnusedback wrote: Programvaran jag tittar på nu är Sequence Generator Pro, den är billig och klarar det mesta.
Tyvärr kan jag inte hitta att programmet kan återuppta fotandet om taket har stängt pga av dåligt väder. :(
Men CCD autopilot med allt man behöver blir ju inte billigt. ACP är inte heller på billiga sidan direkt... :D
Har du titta på indilib? www.indilb.org Det har stöd för full automatisering och är helt gratis. Många sköna kronor att spara där med andra ord :)

Läs mer om automatiseringen här:
http://indilib.org/about/ekos/153-robot ... duler.html

Här är en demonstrationsvideo av scheduleraren:
https://www.youtube.com/watch?v=v8vIXD1kois

Mvh
Daniel
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Bygga observatorium

Post by anivision »

Jag kunde inte bygga mer än 2x2 m (innermått) pga friggebodsreglerna (jag har en bod sedan tidigare på 10 kvm), men jag måste säga att det fungerar alldeles utmärkt att få plats på den ytan.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bygga observatorium

Post by AstroFriend »

Är det inte så att för mindre förråd som inte har ståhöjd räknas det inte som friggebod och man får ha det utan bygglov? Är dock olika beroende på vilken kommun.

Min 5" refraktor behöver minst 0.8 meter runt om och höjden över monteringens fot ca 1 meter. Fästplattan sitter .75 meter över marken. Innre höjd på huset om det står 0.3 meter övermark blir då kanske 2 i mitten. Alltså inget för visuella observationer. En 10" Newton uppskatta jag behövde en dryg meter runt om eller mer beroende på motljuskyddet. Bra med en Newton är att kameran inte sticker ut baktill och att strålgången är vikt. Monteringen är eq6. Är det viktigt med små mått går det att göra mindre.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Bygga observatorium

Post by timokarhula »

Mitt "observatorium" på 2.36x2.36 m2 har hyst både en 17.5-tums och 21-tums Dobson, dock inte samtidigt! :) De passade utmärkt.


/Timo K
Attachments
SAAF3.JPG
SAAF3.JPG (136.18 KiB) Viewed 5164 times
100_0458.JPG
100_0458.JPG (91.96 KiB) Viewed 5164 times
Last edited by stoffe on 2016-04-10 10:50:41, edited 1 time in total.
Reason: Nedskalning av bilder.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bygga observatorium

Post by AstroFriend »

Här är en ideskiss jag gjprde för en 10" Newton på EQ6 montering, 2.5x2.5 meter. Som ett alternativ funderade jag på ett fällbart tak, men om det blir av så blir det antagligen mer traditonellt skjuttak.
observatorium.jpg
observatorium.jpg (65.38 KiB) Viewed 5159 times
Betongpelare genom golvet för att undvika vibrationer.
observatorium 1.jpg
observatorium 1.jpg (66.11 KiB) Viewed 5159 times
Det fällbara taket.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Magnusedback
Posts: 210
Joined: 2015-12-02 21:28:06
spamtest: JA

Re: Bygga observatorium

Post by Magnusedback »

Jag tackar för ytterligare bra info..

Nu har jag kommit igång så smått. Har gjutit fundamentet idag, 250kg betong som sitter med bultar nere i jordkällarens tak. Är en förstärkt vägg rakt under, så det bör hålla... :D själva byggnaden sätter jag på plintar utan kontakt med piren.

Har inte bestämt måtten ännu. Ska mäta lite när jag får dit min pier, är ett 8" stålrör med 8mm gods. Få se om jag fyller med sand kanske.

Bifogar byggbild nr ett med riktning österut.

/Magnus
Attachments
rps20160410_201024.jpg
rps20160410_201024.jpg (120.2 KiB) Viewed 5147 times
Magnusedback
Posts: 210
Joined: 2015-12-02 21:28:06
spamtest: JA

Re: Bygga observatorium

Post by Magnusedback »

Nu har jag kommit en bit till, även om både väder och små barn gör att arbete går lite långsammare än tänkt.. :D

Har nu bestämt måtten, blir 240x260cm invändigt.. Det får räcka jag ska som sagt inte vara där själv mer än nödvändigt.

Få se vilken höjd det blir på väggarna, ska montera upp dom grejer jag har nu på piren och testa lite.

Golvstommen är gjort i tryck 145x45 med 5cm cellplast som isolering, uppe på stommen blir det golvspån (fukttålig) sedan byggmax klickgolv (39:- per kvadrat).
Allt står på plintar med justerbara balkskor, om huset skulle röra sig mer än jag önskar. Själva piren är helt fri från övrig konstruktion.

/Magnus
Attachments
stomme.jpg
stomme.jpg (256.26 KiB) Viewed 5085 times
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Bygga observatorium

Post by Tompa »

Det där kommer att bli riktigt bra. Det får bli en cykeltur över golfbanan inom kort, så får man se det live.

/Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Magnusedback
Posts: 210
Joined: 2015-12-02 21:28:06
spamtest: JA

Re: Bygga observatorium

Post by Magnusedback »

Du är så välkommen Tomas!

/Magnus
Tompa wrote:Det där kommer att bli riktigt bra. Det får bli en cykeltur över golfbanan inom kort, så får man se det live.

/Tomas W
Magnusedback
Posts: 210
Joined: 2015-12-02 21:28:06
spamtest: JA

Re: Bygga observatorium

Post by Magnusedback »

Magnusedback
Posts: 210
Joined: 2015-12-02 21:28:06
spamtest: JA

Re: Bygga observatorium

Post by Magnusedback »

Har kommit en bit till mellan alla regnskurarna.

Blir i alla fall rejält... :D
2016-05-01 15.33.52.jpg
2016-05-01 15.33.52.jpg (212.36 KiB) Viewed 4838 times
Julas skenor känns riktigt stadiga faktiskt... ska fixa ett par stålvinklar för att fästa hjulen i takstolarna bara.
Blir spännade att se det hela röra sig.

Till tak blir det oljehärdad board och sedan takpanneplåt uppe på det.

Kul att bygga är det i alla fall...
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bygga observatorium

Post by AstroFriend »

Hej Magnus.
Du har kommit långt och det ser välbyggt ut. Men undrar lite över konstruktionen. Skenan och taket ser ut att sitta på insidan av väggen, någon speciell fördel med det?

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Magnusedback
Posts: 210
Joined: 2015-12-02 21:28:06
spamtest: JA

Re: Bygga observatorium

Post by Magnusedback »

Vet inte om det är någon fördel, men ett kort avstånd mellan takstolar tror jag är bra eftersom takstolar står på "fel" ledd. Ska även fästa kuggstängerna i yttre takstolarna å dessa vill jag ha inne.

/Magnus
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bygga observatorium

Post by AstroFriend »

Hej Magnus,
Om du skall ha kuggstänger behöver de vara mer än 2 meter långa och det är väl svårt att få tag i eller tänker du ha något vajersystem så det växlar ned rörelsen?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;