Bygga observatorium

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Magnusedback
Posts: 210
Joined: 2015-12-02 21:28:06
spamtest: JA

Bygga observatorium

Post by Magnusedback »

Hej alla!

Tänkte ge mig på ett sommarprojekt och bygga ett observatorium på gården. Har tröttnat på att bära sakerna in och ut. :D

Jag har tänkt att bygga det med skjutbart tak, kupol har sina fördelar men också många källor till fel och svårigheter i konstruktionen.

Vad kan vara lämpligt att bygga storleksmässigt, så att man inte behöver bygga om direkt?
I detta förstadium är min tanke 2x2m. Jag använder i dag ett litet 6" newton teleskop, men vill ha plats för en 10" newton eller 150mm refraktor.

Jag har tänkt att bygga allt uppe på en jordkällare som är gjuten i betong, så både hörnpelare och pieren kommer att gjutas fast i den underliggande jordkällaren.

Mvh
Magnus
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: Bygga observatorium

Post by Tony »

Om du skall stå inne i konstruktionen (skjutbart tak) -så är nog 2x2m i minsta laget.
Om du kan rulla bort hela konstruktionen så räcker 2x2m, då behövs ju bara teleskopet rymmas i det.

Ja en kupolbyggnad med skjutluckor genererar extra problem, jag har själv haft en sån för länge sedan.
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
Magnusedback
Posts: 210
Joined: 2015-12-02 21:28:06
spamtest: JA

Re: Bygga observatorium

Post by Magnusedback »

Tony wrote:Om du skall stå inne i konstruktionen (skjutbart tak) -så är nog 2x2m i minsta laget.
Om du kan rulla bort hela konstruktionen så räcker 2x2m, då behövs ju bara teleskopet rymmas i det.

Ja en kupolbyggnad med skjutluckor genererar extra problem, jag har själv haft en sån för länge sedan.
Hej Tony!

Jag har inte tänkt att stå där mer än vid problem... :-) Allt ska bli automatiserat så att jag kan sitta inne i värmen.. :D

/Magnus
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: Bygga observatorium

Post by Tony »

Jo det är ju så det funkar nuförtiden, men man skall ju rigga upp kameror och justera in olika saker.
Sen ska det letas objekt och då börjar det med visuellt användande.
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Bygga observatorium

Post by stoffe »

Hej, bygg minst 2,5x2,5 meter. Mindre än så blir bara till missnöje. Du kommer inte få plats i ett så litet observatorium som 2x2 meter och definitivt inte någon/några besökare. Köp boken "Setting-Up a Small Observatory: From Concept to Construction (The Patrick Moore Practical Astronomy Series)" där står allting beskrivet i minsta detalj hur du ska göra. Vissa saker är lite föråldrat som t ex att ha allting på en enda USB-kabel vilket inte är speciellt lyckat idag med dagens snabba kameror och dessutom USB3.0.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Magnusedback
Posts: 210
Joined: 2015-12-02 21:28:06
spamtest: JA

Re: Bygga observatorium

Post by Magnusedback »

Tackar Christoffer!

Hittade faktiskt boken som PDF, ska läsa den.

Ska kanske planera för lite större då, även om jag inte tänkt att ha annat än teleskop och dator där. Men det är klart, plats kan man ju inte få för mycket av. :D
Får bygga upp ett provisorium kring pieren jag har ute nu, för att se hur det upplevs.

/Magnus
stoffe wrote:Hej, bygg minst 2,5x2,5 meter. Mindre än så blir bara till missnöje. Du kommer inte få plats i ett så litet observatorium som 2x2 meter och definitivt inte någon/några besökare. Köp boken "Setting-Up a Small Observatory: From Concept to Construction (The Patrick Moore Practical Astronomy Series)" där står allting beskrivet i minsta detalj hur du ska göra. Vissa saker är lite föråldrat som t ex att ha allting på en enda USB-kabel vilket inte är speciellt lyckat idag med dagens snabba kameror och dessutom USB3.0.
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: Bygga observatorium

Post by Tony »

Mitt bygge är 2x2,5m och står på hjul. Jag öppnar dörrarna och rullar iväg alltihop. Ingenting att snubbla på i mörkret mer än kablarna. Så därför gräver jag ner 2st usb kablar 1 st nätverkskabel och 1 st 220v kabel. Dom går i 2 olika diken.
Hoppas USB-kablarna kan samsas i samma jordslang. Annars får jag gräva ett till dike.
Attachments
kabeljobb.jpg
kabeljobb.jpg (377.61 KiB) Viewed 6057 times
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Bygga observatorium

Post by stoffe »

Jag tycker att man ska ha i åtanke att kunna ha möjlighet att automatisera sitt observatorium i framtiden. T ex parkeringsensor och taköppning/stängning som styrs via ASCOM vilket ger möjlighet till att skripta djuprymdsfotografering. Lägg till en molnsensor så går det att få ett helautomatiserat observatorium som öppnar och stänger själv när det är stjärnklart. Det är tankar som är väldigt bra att ha redan från början tycker jag. Jag rekommenderar inte att förlänga USB mer än nödvändigt.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Magnusedback
Posts: 210
Joined: 2015-12-02 21:28:06
spamtest: JA

Re: Bygga observatorium

Post by Magnusedback »

Ser väldigt stilligt ut. Den där konstruktionen tycker jag känns lite bökig att automatisera stänging och öppning på dock.
Men det kan hända att jag tänker knasigt.

Sen är min tanke att ha en dator ute tillsammans med teleskopet, så jag tänker endast dra fram nätverk och ström.
Jag har själv lite dålig erfarenhet av att förlänga USB och samtidigt få bra fart i den.
En variant kan vara att bara dra nätverk och köra USB över nätverk, blackbox har några bra. Tyvärr är dom rejält dyra.

/Magnus

Tony wrote:Mitt bygge är 2x2,5m och står på hjul. Jag öppnar dörrarna och rullar iväg alltihop. Ingenting att snubbla på i mörkret mer än kablarna. Så därför gräver jag ner 2st usb kablar 1 st nätverkskabel och 1 st 220v kabel. Dom går i 2 olika diken.
Hoppas USB-kablarna kan samsas i samma jordslang. Annars får jag gräva ett till dike.
Magnusedback
Posts: 210
Joined: 2015-12-02 21:28:06
spamtest: JA

Re: Bygga observatorium

Post by Magnusedback »

Jag sitter faktiskt nu och löder på ett Velleman K8055N (149:- på Kjell&co) som används tillsammans med LesveDomeNet.
Till drivingen har jag tänkt att använda kuggstänger, en på vardera sida.

Moln och regnsensor tänkte jag bygga nån Arduino variant.

Jag är i grund och botten utbildad styr och regler tekniker men har jobbat som datortekniker i 15år, så att automatisera känns självklart.. :D

/Magnus
stoffe wrote:Jag tycker att man ska ha i åtanke att kunna ha möjlighet att automatisera sitt observatorium i framtiden. T ex parkeringsensor och taköppning/stängning som styrs via ASCOM vilket ger möjlighet till att skripta djuprymdsfotografering. Lägg till en molnsensor så går det att få ett helautomatiserat observatorium som öppnar och stänger själv när det är stjärnklart. Det är tankar som är väldigt bra att ha redan från början tycker jag. Jag rekommenderar inte att förlänga USB mer än nödvändigt.
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: Bygga observatorium

Post by Tony »

Jag förstår inte riktigt vitsen med att automatisera själva observatorie-byggnaden. Om man nu inte har en roterande kupolbyggnad som måste snurras under pågående fotoprocess.
Har man ett tak , eller som jag, väggar och tak, som ska rullas bort, så ingår ju det i förberedelserna. Skyddshuvar ska bort, spegeln kanske kollimineras osv.
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Bygga observatorium

Post by stoffe »

Tony, snyggt bygge förresten! Men vitsen med automatisering är att man vill vinna observationstid. Tänk om bara halva natten är stjärnklar. Ja då vill man att observatoriet ska stänga själv. Det kanske är så att den halvan av natten som man vill komma åt börjar kl 04 och pågår fram till 07 en mörk vinternatt. Det är inga tider som jag själv tycker är speciellt bekväm att vara vaken på. Kollimeringen håller sig i regel mycket bra om man inte rör sitt teleskop vilket man inte gör om du har ditt teleskop i ett observatorium. Skyddshuv körde jag helt utan när djuprymdsfotade en säsong jag använder det knappt nu heller. Det är dessutom enklare att bara sätta sig vid datorn och bestämma sig för att nu ska jag djuprymdsfota och göra allting innefrån eller om man är ute och reser mycket i jobbet och inte ens är hemma när det är stjärnklart och vill ta till vara på många nätter. Fjärrstyra sitt observatorium över internet är inte så tokigt. Ett program som ACP eller CCD autopilot kan sköta allt bildinsamlande så får du mycket data och automatiskt stänga observatoriet vid dåligt väder. Väggar valde jag att ha kvar för det är ett bra vindskydd. Det är oxå skönt att kunna ha kvar väggarna för att möblera lite inredning oxå. T ex en fast dator och annat som kan tänkas behövas. Jag har en USB3.0 kamera och det går inte att förlänga USB3.0 speciellt långt allt över 3 meter ska man vara väldigt glad över om man får det att fungera. Jag kör mestadels visuella observationer och planetfotografering, därför är det inte så dumt med dokumenthållare, ett nedfällbart okularbord, stadiga väggar som går att luta sig mot när man står där högst upp på stegen och ska titta in i okularet. Men även för djuprymdsfoto är vindskydd många gånger väldigt bra att ha.

K8055 kort med LesveDome har jag mycket bra erfarenheter utav. Det är ett väldigt bra och stabilt system tycker jag. Drivningen går att lösa med cykelkedjor och en nedväxlad trefasmotor som körs via kondensator. Viktigast är att man drar i centrum av av taket så man inte får en byrålådseffekt vilket blir om man drar i ena hörnet av taket.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: Bygga observatorium

Post by Tony »

Har nyss testat kablarna i röret jag la ner för nån timme sen. Det är 2 st usb2 aktiv 20 m + 5 m förlängning.
Fungerade utmärkt med en EOS 1200D + Orion allinone samtidigt. Dels i samma dator, dels i separata datorer.
Gick att sikta på ett markmål 500 m bort trots att det regnade. -Hade bara dörrarna öppna.

Min arbetsgång är att använda en modifierad barnvagn som plattform för okular, kameror och tublock, som jag sen rullar in
för förvaring inomhus.
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Bygga observatorium

Post by stoffe »

Härligt att det fungerar för dig med ditt bygge, det är enklare att få USB2.0 att fungera över längre avstånd. Men USB3.0 kan vara riktigt jobbigt att förlänga ens en kortare sträcka. Bäst är att hitta en lösning som man är nöjd med själv.

En modifierad barnvagn brukar kallas för MPV vilket står för Multi Purpose Vehicle. Bra att ha till allt möjligt :)
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Bygga observatorium

Post by Corpze »

Låter som ett helkul projekt, har ju bara takstyrningen kvar att automatisera i mitt. Lägg gärna ut lite byggbilder så man får lite inspiration :-)

/Daniel
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;