Motorfokus Arduino

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Post Reply
Magnusedback
Posts: 210
Joined: 2015-12-02 21:28:06
spamtest: JA

Motorfokus Arduino

Post by Magnusedback »

Är det någon som har provat att byggt efter denna instruktion?
https://sourceforge.net/projects/arduin ... rollerpro/

Jag har beställt Ardunio Nano, DRV8825 och Nema 17 Stepper Motor 17HS13-0404S-PG27.

Mvh
Magnus
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Motorfokus Arduino

Post by Corpze »

Tjena.
Jag har byggt den varianten som Stargazers lounge har på "sin" Yahoo-sida, men har inte kört den i skarpt läge pga att den inte hade ASCOM-stöd då jag byggde den. Jag köpte en USB_Focus och har faktiskt glömt bort den i nån av alla lådor i garaget.
Jag skrev dock om koden rätt så häftigt då jag ville ha fysiska knappar på min, samt en sk. SQM-mätare...
Men motorn är klockren, stark och precis. (och i min mening snyggare är alla billiga kinamotorer med växelhus etc.)
Dock var det inga problem att bygga och koden är ju färdigskriven, så det är väl bara att tuta och köra. :good:

/Daniel
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Magnusedback
Posts: 210
Joined: 2015-12-02 21:28:06
spamtest: JA

Re: Motorfokus Arduino

Post by Magnusedback »

Hej!

Ja, denna valde jag just för ASCOM-stödet.
Motorn har jag faktiskt redan fått, känns gedigen. Möjligen lite väl tung, drygt 400g.
Jag har byggt lite småprylar med Arduino tidigare så det borde inte vara nått problem.
Är inte någon programmerare själv, men lite ändringar i redan skrivna program brukar jag fixa.

En SQM har jag också tänkt att bygga. Beställde en TCS34725 för någon vecka sedan.
Tänkte ha SQM-mätaren fastmonterad bredvid min all sky kamera. Men det är ett senare projekt. :D

/Magnus
Corpze wrote:Tjena.
Jag har byggt den varianten som Stargazers lounge har på "sin" Yahoo-sida, men har inte kört den i skarpt läge pga att den inte hade ASCOM-stöd då jag byggde den. Jag köpte en USB_Focus och har faktiskt glömt bort den i nån av alla lådor i garaget.
Jag skrev dock om koden rätt så häftigt då jag ville ha fysiska knappar på min, samt en sk. SQM-mätare...
Men motorn är klockren, stark och precis. (och i min mening snyggare är alla billiga kinamotorer med växelhus etc.)
Dock var det inga problem att bygga och koden är ju färdigskriven, så det är väl bara att tuta och köra. :good:

/Daniel
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Motorfokus Arduino

Post by Tompa »

Japp, den är i drift i Ornäs.
Fungerar för det mesta eller alltid - jag har problem med något i min setup som gör att ccd autopilot hänger sig i bland. Vet inte om det är fokuseraren eller nåt annat som strular.
Jag använder min utan knappar och styr via focusmax 4.
Ta gärna en sväng förbi, jag har en del komponenter över oxå.

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Magnusedback
Posts: 210
Joined: 2015-12-02 21:28:06
spamtest: JA

Re: Motorfokus Arduino

Post by Magnusedback »

Hej!

Jag tar gärna en sväng förbi, jag har många frågor och funderingar... :D

Skickar PM.
Tompa wrote:Japp, den är i drift i Ornäs.
Fungerar för det mesta eller alltid - jag har problem med något i min setup som gör att ccd autopilot hänger sig i bland. Vet inte om det är fokuseraren eller nåt annat som strular.
Jag använder min utan knappar och styr via focusmax 4.
Ta gärna en sväng förbi, jag har en del komponenter över oxå.

Mvh,
Tomas W
Magnusedback
Posts: 210
Joined: 2015-12-02 21:28:06
spamtest: JA

Re: Motorfokus Arduino

Post by Magnusedback »

Nu har jag byggt och testat, dock inte på teleskopet ännu.

Byggde mini varianten för styrning enbart via datorn och Ascom eller windows program.

Verkar fungera bra, även om motor känns väl stor. Kanske köper en utan växellåda istället.

/Magnus
Attachments
motor och låda
motor och låda
2016-04-01 11.40.05.jpg (156.15 KiB) Viewed 2528 times
kort
kort
2016-04-01 11.05.23.jpg (191.2 KiB) Viewed 2528 times