Pir och "remote" koppling till dator

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
User avatar
vroomster
Posts: 147
Joined: 2015-02-10 17:57:34
spamtest: JA

Re: Pir och "remote" koppling till dator

Post by vroomster »

Efter 185 mil på 2 dagar så sitter jag aningens hålögd hemma igen, fast med fina grejor :good:
NEQ6 pro och en 9,25 tub. Har bara hunnit plocka ihop det och torrbryta det i garaget, men det ser bra ut.
scope.jpg
scope.jpg (852.73 KiB) Viewed 4499 times
Grejor: Skywatcher NEQ6Pro, Celestron 9,25 SCT, Skywatcher 150pds, Orion SkyQuest XT8goto, ZWO ASI178MC, Baadermoddad Canon 700D, Nikon D3 och en osannolik massa kablar bland alla adaptrar...
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Pir och "remote" koppling till dator

Post by stoffe »

Ser bra ut, kul med en liten resa. Frågan om den blev så laglig med den där blanka nummerplåten på bilen :)

Blir det uppgradering till crayford fokuserare och sånna där bob knobs eller vad det nu heter som många Celestronägare monterar på sina teleskop?
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Fredrikdb
Posts: 174
Joined: 2015-04-04 11:44:58
spamtest: JA

Re: Pir och "remote" koppling till dator

Post by Fredrikdb »

Därefter blir det väl att försöka förstå sig på polinställning och allt annat en Dobanvändare aldrig behövt pilla med :) Ska bli kul.[/quote]




Här har du ett bekvämt sätt att lösa det på :)

https://www.youtube.com/watch?v=S4B5J0BEOvs

/F
User avatar
vroomster
Posts: 147
Joined: 2015-02-10 17:57:34
spamtest: JA

Re: Pir och "remote" koppling till dator

Post by vroomster »

Tackar

Jag kommer nog att hålla mig med feathertouch fokusen och låta bli han Bob med sina Knobs än så länge.
Beställde dock precis ett fäste så jag kan åka piggyback med min Nikon. Kan bli ett första försök med längre exponeringar med 200mm objektivet på.

Polemaster har jag tittat på både en och tre gånger. Om jag blir med pir så känns det lite overkill, men så fort man skall ställa upp på andra platser verkar den grymt smidig, och de får ju sjuk precision med den också.
Grejor: Skywatcher NEQ6Pro, Celestron 9,25 SCT, Skywatcher 150pds, Orion SkyQuest XT8goto, ZWO ASI178MC, Baadermoddad Canon 700D, Nikon D3 och en osannolik massa kablar bland alla adaptrar...
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Pir och "remote" koppling till dator

Post by Tannerswe »

I senaste betan av SharpCap (v2.9b) så har de lagt till ett liknande stöd som polinställning som PoleMastern har.
En webkamera eller guidekamera och en motsvarande 200mm är det de verkar rekommendera för att få till det i SharpCap. Kan kanske vara värt att testa innan ett köp av en PoleMaster.

Tyvärr får jag inte programmet att fungera på min bärbara annars så hade jag tänkt testa och jämföra då jag har en PoleMaster som är hur underbar som helst :D


http://www.sharpcap.co.uk/sharpcap/down ... a-versions
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
User avatar
vroomster
Posts: 147
Joined: 2015-02-10 17:57:34
spamtest: JA

Re: Pir och "remote" koppling till dator

Post by vroomster »

Nu har chefen bearbetats tillräckligt för att jag skall få bygga ett shed med roll off tak.
Då jag kommer att sitta och fisa med datorn i ett annat större utrymme 10 meter bort, så borde det räcka 2x2 meter däromkring (kan bli lite större). Jag funderar på om en tryckt stolpe på omkring 20cm i fyrkant skulle fungera som pir. Lätt att såga av när vi flyr landet om 12-13 år. Hittar jag en rejäl kärnstolpe borde det väl fungera va?

Bygget blir något i denna stillen: http://www.taylorsgardenbuildings.co.uk ... vatory.jpg
Isolering i väggar och tak med ett litet oljeelement för att hålla det torrt, och belysning så jag inte ställer till det i mörkret.

Kommer att dra igång nu framåt våren när det blir gött att vara ute och skall vara klart innan hösten.
Grejor: Skywatcher NEQ6Pro, Celestron 9,25 SCT, Skywatcher 150pds, Orion SkyQuest XT8goto, ZWO ASI178MC, Baadermoddad Canon 700D, Nikon D3 och en osannolik massa kablar bland alla adaptrar...
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Pir och "remote" koppling till dator

Post by stoffe »

Hej

Bygg ej ditt observatorium mindre än 2,5x2,5 meter. Allt mindre än det blir inte bekvämt att jobba i och får dessutom dåliga uppgraderingsmöjligheter. Det är inte roligt att känna sig dumsnål efter att ha lagt så mycket tid och pengar på att bygga. Att bygga något större kostar dessutom bara något mer och är ändå i princip försumbart i slutändan.

Jag rekommenderar denna bok som ger en mycket bra vägledning i hur man bygger sig ett litet observatorium.
http://www.springer.com/us/book/9780387345215
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
vroomster
Posts: 147
Joined: 2015-02-10 17:57:34
spamtest: JA

Re: Pir och "remote" koppling till dator

Post by vroomster »

Tack för tipset Stoffe. Inhandlad som E-bok.
Jag har snappat upp lite tips och tricks här och på andra forum:

Bygga på plintar så det hela kommer upp lite över marken så det blir ventilerat och torrt under. Det ska byggas över en gammal sandlåda, så det är lättgrävt och där växer inte så mycket heller.
En fläkt med pollenfilter som drar in luft, vilket skapar ett svagt övertryck = mindre risk för damm och annat.
Justerbar ventilering högt upp.
45mm isoleringsskivor i väggarna, möjligen lite tunnare i taket.
Funderar på ett litet oljeelement för att hålla bort fukten och den värsta kylan.
Taket blir nog klätt med plywood och takpapp. Ovanpå det så borde det funka med ett vanligt ljust "altantak" i plast för att göra det tätt (och lätt). Den ljusa färgen borde också hjälpa till att hålla nere solvärmen kan jag tänka mig.

Helt perfekt tid när säsongen går mot, om inte sitt slut men i alla fall en lugnare period.
Grejor: Skywatcher NEQ6Pro, Celestron 9,25 SCT, Skywatcher 150pds, Orion SkyQuest XT8goto, ZWO ASI178MC, Baadermoddad Canon 700D, Nikon D3 och en osannolik massa kablar bland alla adaptrar...
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Pir och "remote" koppling till dator

Post by stoffe »

Du som är planetfotograf, du kan behöva en kraftfull stationär dator i ditt observatorium. En sådan alstrar tillräckligt mycket värme så du slipper ett element :good:
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
vroomster
Posts: 147
Joined: 2015-02-10 17:57:34
spamtest: JA

Re: Pir och "remote" koppling till dator

Post by vroomster »

Ska ringa NSA och se ifall de har någon gammal Cray 2 liggandes.
Grejor: Skywatcher NEQ6Pro, Celestron 9,25 SCT, Skywatcher 150pds, Orion SkyQuest XT8goto, ZWO ASI178MC, Baadermoddad Canon 700D, Nikon D3 och en osannolik massa kablar bland alla adaptrar...
User avatar
vroomster
Posts: 147
Joined: 2015-02-10 17:57:34
spamtest: JA

Re: Pir och "remote" koppling till dator

Post by vroomster »

Vi hade en larmtekniker hemma för att kolla in en kamera som fått ovanan att larma när hundarna är nere i källaren.
Jag passade på att fråga om mitt tänkta lilla obs. Dryga 1500 för en kamera med siren kopplat till huslarmet. Det känns givet då det kommer att innehålla en del godis. Det känns riktigt bra då stöldrisken varit det som oroat mig mest.
Grejor: Skywatcher NEQ6Pro, Celestron 9,25 SCT, Skywatcher 150pds, Orion SkyQuest XT8goto, ZWO ASI178MC, Baadermoddad Canon 700D, Nikon D3 och en osannolik massa kablar bland alla adaptrar...