DIY Newton för nybörjare?

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Post Reply
Trollsvans
Posts: 88
Joined: 2016-01-22 15:25:57
spamtest: JA
Location: Linköping

DIY Newton för nybörjare?

Post by Trollsvans »

Efter att ha snokat lite på astroloppisen på Stjärnhuset funderar jag på:
Är det värt att försöka bygga en newton-tub?

Jag har tillgång till vals och svarv, div cnc-maskiner och tillhörande expertis, så att få till ett lämpligt rör känns lösbart, likaså att få tillräcklig precision på fästen mm.
Spegel-seten är kompletta och på kollimerbara montage, det finns sökare, fokuserare, okular mm: vad har jag glömt kolla efter?
Fanns spegel-set i 130, 200 och 254 mm.

Det är naturligtvis bättre att köpa nåt färdigt, men det kliar nåt fantastiskt i fingrarna, och jag gillar ju att kunna bygga allt annat själv.
Bortkastade pengar eller faktiskt värt det?
Ägnar helgen åt att leta tub-design för att kunna nå primärfokus, men i "värsta" fall är jag beredd att nöja mig med ett rent obs-teleskop som resultat.
// Troll

Har man satt yxan i båten får man ro som fan.
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: DIY Newton för nybörjare?

Post by Håkan N »

Troll,

Smakar det i munnen kolla på en Carl Zambuto spegel 12" ( ex ståhöjd fokal 4.5-5.5 ) och bygg själv med en Antares 1/30 wave sekundär och 3 st Ethos okular och Televue coma paracorr 2. Lär dig kollimera korrekt. Bygg styft till sekundären och Astrosystems andra spegel hållare.
-Will blow your sock's off.
Chassiet svetsar du ihop med truss i sektioner, ex 3 sektioner.
Alyitude, azimit gör du i trä

Smakar det inte i munnen köp ett Skywatcher teleskop 8-10". ( 5 papp plus moms, varför göra själv ? )

Lär dig himlen genom star party, obs mentor, appar, klubb.

Just my 2 cent's som de säger.

/Håkan.
User avatar
mirror
Posts: 83
Joined: 2010-03-18 12:48:44
spamtest: JA
Location: Häradsbäck

Re: DIY Newton för nybörjare?

Post by mirror »

Roligt att bygga själv. :good:
16,25" f/4 gaffelmonterad Newton. Sky-Watcher 120/600 refraktor.
Trollsvans
Posts: 88
Joined: 2016-01-22 15:25:57
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: DIY Newton för nybörjare?

Post by Trollsvans »

Jag misstänker att en tolvtummare mycket riktigt kommer ge mig oerhört mycket spännande att se, och skakiga knän.
Var dock mest inne på 130 mm; känns mer förvaringsbart och bärbart = nåt jag kan springa ut nån timme på kvällen och glo i då och då.
Med spegelset för 460 kr och övriga delar för några hundra till, så kändes det som ett lämpligt insteg.

Ponera att det blir åka av: vad är lämpligt till själva tuben?
0,7mm aluplåt, eller bör man välja annat?
Truss-konstruktioner är ju rätt smidiga, speciellt om man kan få till de ihopfällbara varianterna, men det känns också som nåt som riskerar att bli "mindre bra".
// Troll

Har man satt yxan i båten får man ro som fan.
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: DIY Newton för nybörjare?

Post by Håkan N »

Troll !

Om du promt tycker bygga själv är kul, gör det.
Man lär sig på bygga och det är därför jag gör det, inte för det är 'kul'.
Det är på felen man lär sig, och vill man lära sig nåt seriöst måste man gå från grunden.

Det finns en hel del intressant här att lära sig hur speglarna ska sitta osv...

Klassiska är dom använder rör i plåt eller cement papp rör. ( sök på nätet ser otaliga exempel )
Kan du linda carbon fiber får du ju en styv tub.

Enl rön nu här på astronet är GSO speglar i världsledande tolerans ( trotts priset ) så bygg stumt till andra spegel och köp nåt bra okular och en hyffsad fokuserare. Kolla på ec Moonlite, ca 300 USD.
Personligen om jag inte känt mig manad till gå till botten med astro hade då jag aldrig byggt själv med dagens priser.
Finns väl flertal som fått i julklapp av morfar som tröttnat se små ljustussar i sin Kina-dob som finns till salu för 1/3 del av priset som varit i källare och nu på Blocket etc.
Tror det är bra sätt att börja alt med en kikare.
Om Timo kan prestera i världsklass inom deep-sky med en 5 tusen kronors dob må de räcka väl till de flesta nybörjare i åratal.
Det är ren fakta.
Men bygga själv kommer det nog kräva lite av din uppmärksamhet.