Skywatcher Heritage 130P

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Post Reply
User avatar
Xavier
Posts: 101
Joined: 2012-03-05 22:58:52
spamtest: JA
Location: Knivsta

Skywatcher Heritage 130P

Post by Xavier »

Hej,

Jag tänkte dela lite bilder från en enkel mod jag höll på med här om dagen.

Skywatcher Heritage 130P är ett litet dobson teleskop som ger mycket för pengarna och som är väldigt lätt att använda. Tyvärr saknade det skydd från ljus som kan störa sekundära spegeln, framförallt om det är inte en särskild mörkt område där man kikar ifrån.

Jag bestämde mig för att försöka lösa det, är nöjd med resultatet fast jag har lite idéer kring hur ska man kunna förbättra det nästa gång :)

Xavier.

Image
Image
Image
Image
Skywatcher Heritage 130P 5.3'' f/5
Meade 8" f/6
Itelescope T5 Takahashi Epsilon 250 9.8'' f/3.4
AVVSO: NXAA
SVO: NTX
mohammed au
Posts: 2
Joined: 2017-04-03 19:44:08
spamtest: JA

Re: Skywatcher Heritage 130P

Post by mohammed au »

hur mycket förstörde ljuset för jag bor i en ganska stor stad och tänkte köpa ett sånt teleskop
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Skywatcher Heritage 130P

Post by Bengt »

Instämmer suveränt litet teleskop om man gör denna lilla mod på det. Själv har jag gott om ströljus runtom och det funkar utmärkt.
Men lägg en extra slant på lite bättre okular är mitt tips för att fullt utnyttja dess kapacitet.


Bengt
Attachments
IMG_0934.JPG
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Skywatcher Heritage 130P

Post by Håkan N »

Även högre baffle's kan behövas och hjälpa upp ;

http://www.bbastrodesigns.com/baffle.html" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
nilsolof
Posts: 95
Joined: 2005-12-07 21:31:47
Contact:

Re: Skywatcher Heritage 130P

Post by nilsolof »

Mel B:s baffel hindrar ljus som eljest skulle kunna gå direkta vägen in i okularet. Den bör man ha, men ett inte ovanligt problem är när en sådan baffel belyses på "insidan" (t ex av gatlykta) och ljus den vägen kan gå in i okularet. Ett sätt kan vara att ställa för ett parasoll, men med bara 130mm kan man kanske kosta på sig en förlängning på ett par tre dm framför fokuseraren.
Ett sätt att kolla är att flytta en liten LED längs bortre väggens förlängning och se på utgångspupillen om det syns en ljusglimt och i så fall hur långt ut en baffel måste gå för att hindra.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Skywatcher Heritage 130P

Post by Bengt »

Eftersom vitsen med själva modellen är att det ska fortsatt vara en bra grab and Go som inte kräver extra mek så är det svårt göra den längre om man vill kunna skjuta ihop och ut med den och ändå kunna sätta dit skyddet fram på tuben . Däremot letar sig ljus gärna in mellan fokuserare i hålet . Själv har jag löst det med en liten svart lapp som jag trär över fokusering och som går ner någon dm på sidorna .

Bengt