Lågbudgetprojekt

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Post Reply
edagar
Posts: 2
Joined: 2015-07-29 17:07:00
spamtest: JA

Lågbudgetprojekt

Post by edagar »

Jag tänkte dela med mig av ett projekt jag genomförde i somras.

Jag har länge velat testa på astrofotografering, men eftersom jag är student har den ekonomiska aspekten av ett sådant projekt varit en avskräckande faktor. Teleskopet jag äger är dessutom ett Bresser Skylux, inköpt på Lidl, vilket troligen inte är en optimal grund att baserat ett astrofoto-projekt på.

Vid lite närmare eftertanke insåg jag att jag faktiskt hade många av de nödvändiga komponenterna, redan. Två raspberry pi-enheter, den ena med tillhörande kameramodul. Två relativt starka DC-motorer samt ett L293D-chip; det sistnämnda gör det möjligt att driva motorerna i båda riktningarna och i ställbar hastighet, ifrån exempelvis en raspberry pi. Motorerna och drivkretsen, samt en rad andra användbara komponenter, kunde återvinnas ifrån den föregående sommarens robotprojekt.

Image
Motorerna ansluts drivkretsen
Image
GPIO-portarna på raspberry pi-enheten kopplas till breadboarden

Image
De båda DC-motorerna

Image

Image
Axelkoppling som gör det möjligt att ansluta motorerna till teleskopmonteringen

Image

Youtubeklippet som länkas nedan visar projektets nuvarande tillstånd. Mjukvarumässigt består lösningen av en enkel TCP-server, som tar emot instruktioner från klienter och vidarebefordrar dessa till modulen som faktiskt styr motorerna. All kod på serversidan är skriven i Python. I klippet demonstreras en enkel klient-implementation till Android. Projektets nästa steg är att ansluta min andra raspberry pi, samt kameramodulen, till teleskopet, och få dessa att kommunicera med resten av mjukvaran.
All kod delas vid intresse :)

https://www.youtube.com/watch?v=mzdivCOivkw
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA