Lågbudgetprojekt

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Post Reply
edagar
Posts: 2
Joined: 2015-07-29 17:07:00
spamtest: JA

Lågbudgetprojekt

Post by edagar »

Jag tänkte dela med mig av ett projekt jag genomförde i somras.

Jag har länge velat testa på astrofotografering, men eftersom jag är student har den ekonomiska aspekten av ett sådant projekt varit en avskräckande faktor. Teleskopet jag äger är dessutom ett Bresser Skylux, inköpt på Lidl, vilket troligen inte är en optimal grund att baserat ett astrofoto-projekt på.

Vid lite närmare eftertanke insåg jag att jag faktiskt hade många av de nödvändiga komponenterna, redan. Två raspberry pi-enheter, den ena med tillhörande kameramodul. Två relativt starka DC-motorer samt ett L293D-chip; det sistnämnda gör det möjligt att driva motorerna i båda riktningarna och i ställbar hastighet, ifrån exempelvis en raspberry pi. Motorerna och drivkretsen, samt en rad andra användbara komponenter, kunde återvinnas ifrån den föregående sommarens robotprojekt.

Image
Motorerna ansluts drivkretsen
Image
GPIO-portarna på raspberry pi-enheten kopplas till breadboarden

Image
De båda DC-motorerna

Image

Image
Axelkoppling som gör det möjligt att ansluta motorerna till teleskopmonteringen

Image

Youtubeklippet som länkas nedan visar projektets nuvarande tillstånd. Mjukvarumässigt består lösningen av en enkel TCP-server, som tar emot instruktioner från klienter och vidarebefordrar dessa till modulen som faktiskt styr motorerna. All kod på serversidan är skriven i Python. I klippet demonstreras en enkel klient-implementation till Android. Projektets nästa steg är att ansluta min andra raspberry pi, samt kameramodulen, till teleskopet, och få dessa att kommunicera med resten av mjukvaran.
All kod delas vid intresse :)

https://www.youtube.com/watch?v=mzdivCOivkw
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Lågbudgetprojekt

Post by AstroFriend »

Hej.
Det här ser spännande ut. Men förstår inte riktigt, du har dc motorer men är de i någon servomode med återkoppling mot vinkelgivare eller hur har du koll på position?

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
edagar
Posts: 2
Joined: 2015-07-29 17:07:00
spamtest: JA

Re: Lågbudgetprojekt

Post by edagar »

AstroFriend wrote:Hej.
Det här ser spännande ut. Men förstår inte riktigt, du har dc motorer men är de i någon servomode med återkoppling mot vinkelgivare eller hur har du koll på position?

Lars
Oj, detta borde jag ju givetvis ha nämnt i mitt ursprungliga inlägg.
Nej, det är helt vanliga DC-motorer; tanken är att byta ut dessa mot servomotorer vid tillfälle, när den ekonomiska situationen tillåter. Inledningsvis använde jag helt enkelt saker jag hade hemma. Eftersom jag är nybörjare ser jag huvudsakligen det här projektet som ett sätt att lära mig mer, snarare än något som kommer leda till fantastiska resultat i slutändan. Dessutom gillar jag den tekniska utmaningen.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Lågbudgetprojekt

Post by AstroFriend »

Ok då förstår jag, är alltid kul med egna byggen. Servomotorer ger ju bättre dynamik. Tror många tar vinkelgivarna från en vanlig mus. Då koster det inget men är säkert lite pyssligt att få att fungera.

Kul om du fortsätter skriva om ditt projekt.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;