Astro server, remote control

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
User avatar
Juicy6
Posts: 373
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Re: Astro server, remote control

Post by Juicy6 »

Hej

I och med att allt sitter på tuben klarar man sig ju med en 12V-ledning ner till batteriet. Jag har byggt en STOR låda till mitt teleskop. Den är rymlig och allt sitter monterat. Bara att hänga på monteringen och köra. Samma sak när sängen kallar, bara att hiva ner i lådan och åka hem. Inga småprylar och kablar att mixtra med i mörkret. Lådprofilerna kommer från Clas Olsson men finns överallt. 12V-anslutningen är den röda silikonkabeln med Neutrik Powercon-kontakten.

Image

Christer
----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Astro server, remote control

Post by AstroFriend »

Hej Christer!
Jättesnyggt bygge, när det är mörkt och kallt kan minst lilla problem vara svårt att lösa. Man riskerar också att tappa små skruvar och annat som blir omöjlig att finna. Jag har en ganska lik låda, men har behållit original lådan som är ganska trång. Kameran måste jag montera bort och en del saker sitter med kardborreband så de kan flyttas när det skall ned i lådan men alla kablar förutom till kameran sitter kvar. Till nästa vinter blir det en ännu mindre dator, typ som du har. Sedan skall jag försöka få ned strömförbrukningen så batteriet inte behöver vara så stort, eller så skippar jag batteriet helt och kör bara med nätansluten 12 volts adapter, är ju mest där jag har tillgång till det. Jag orkar precis bära min teleskoplåda uppför berget, 5" refraktor, likaså dator och batteri vagnen.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;