Astro server, remote control

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Astro server, remote control

Post by AstroFriend »

Hej, innan det nu blir för djupa diskussioner om datorprestanda. Usb datorn jag länkade skall ju inte vara någon redigeringsdator utan en slav som tar hand om styrningen. Räcker inte minnet till för nattens bilder stoppar man i ett lämpligt stort minneskort i sd porten. Den är mer kraftfull än min nuvarande dator så den räcker till. Inga så våldsamma saker som usb3 kameror är påtänkta då det inte hör hemma på det här teleskopet. Men väl kanske på min 10" Newton, men det är en annan sak. Som sagt litet o strömsnålt.

Redigeringen gör man ju hemma eller en medtagen laptop inne i värmen om man har den möjligheten.

Kontrollen av astro servern kräver ingen kraftfull dator, kanske går från min android platta, skärmen är typ 2050x1500 så där ryms många fönster om än smått. Då kom jag till nästa fråga: Finns teamviewer för Android?

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Juicy6
Posts: 373
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Re: Astro server, remote control

Post by Juicy6 »

Hej

Teamviewer finns för PC, iOS och Android.

http://downloadeu1.teamviewer.com/docs/ ... ile-sv.pdf

Christer
----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Astro server, remote control

Post by AstroFriend »

Det låter ju bra, måste testas senare. Skall testa med min android platta ikväll och ultra vnc appen om det fungerar i praktiken. Vilken dröm det skulle vara att slippa laptopen.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Astro server, remote control

Post by AstroFriend »

Ja då har man ägnat lite tid åt att försöka förena windows och android. Uppkopplingen gick ju bra, det går jättebra att se allt på skärmen i bra kvalite. Men sedan, att förska göra några inställningar eller styra något är ju en mardröm, ingen mus och inget tangentbort och då försöka manövrera program som är konstruerade för "vanliga" datorer kändes ju som en total återvändsgränd. Ett helt annat gränssnitt behövs.

Hur var det med GStar, någon som använder det och styr via Android med lyckat resultat?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Astro server, remote control

Post by stoffe »

Du kan använda en vanlig mus med OTG-USB adapter till en surfplatta eller mobiltelefon. För mobilitetens skull kanske en trackball är mer lämpligt? Då slipper du ha något du måste flytta runt.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Juicy6
Posts: 373
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Re: Astro server, remote control

Post by Juicy6 »

Hej

Jag håller med om att de flesta program man behöver för astrofoto fungerar bättre att styra med en PC än en surfplatta. Jag kör mitt teleskop mha en liten laptop från Lenovo, som jag valde för dess batteritid, ca 7 timmar med skärmen på. Vill ändå tipsa om möjligheten att använda en iPad som extra skärm ifall Teamviewer inte skulle koppla upp rätt. Ersätter alltså skärm, tangentbord och mus som man normalt inte har med för själva teleskopdatorn. Appen "Twomon Pack" gör detta möjligt:

https://itunes.apple.com/se/app-bundle/ ... 32655?mt=8

Christer
----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Astro server, remote control

Post by AstroFriend »

Hej Stoffe o Christer!
Det låter som en intressant reserv o akutlösning ifall inte servern kopplar upp sig på nätverket. Har dock inte sett något sådant för Android, men är väl bara jag som använt fel sökord.

Tack för tipsen!

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Feffe
Posts: 53
Joined: 2015-03-31 21:34:06
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Astro server, remote control

Post by Feffe »

Lånar denna tråd lite om det är okej då jag är ute efter lite samma sak.

Jag planerar att köpa en Raspberry Pi 2 Model B som jag i princip endast ska köra PHD 2 på, eventuellt BackyardEOS om jag inskaffar en Canon kamera i framtiden (vilket jag förmodligen kommer att göra). Till en början är det enda som skall vara kopplat till Pi:n är en USB-kabel från min QHY5L-II för guidning. Jag ska inte plate-solva eller lagra bilder på den utan endast sköta guidningen, samt vill jag kunna kontrollera allt med VNC/något liknande från min stationära dator inomhus. Detta borde väl minidatorn klara av?

Om detta skulle fungera bra så har jag en annan fråga angående setupen: vad är bästa sätt att strömförsörja Pi:n? Just nu strömförsörjer jag min montering med ett 12 V blybatteri på 5 Ah (nästan exakt ett sådant här: http://www.kjell.com/sortiment/el/batte ... -ah-p32711), är det möjligt att försörja både monteringen och Pi:n med detta eller måste jag skaffa ett separat batteri?
Montering: Losmandy GM8
Teleskop: Skywatcher Evostar 80ED
Kamera: Sony A7
Guide/planetkamera: QHY5L-II mono
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Astro server, remote control

Post by hbar »

User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Astro server, remote control

Post by Robert »

Jag tycker Remote desktop funkar bäst. Men den fungar inte mot Windows homeversioner (utan hack)
VNC känns långsammare och orkade mycket mer CPU användade när jag rpovade det.

Remote desktop bryr sig inte om upplösningen på remotdatorn utan man kan använda full upplösning eller tom dubbla skärmar på den dator man sitter på.

Jag funderar själv på att skaffa nån ny fotodator,

Mina tankar nu är någon liten typ Intel NUC och sätta den på teleskopet. S¨slipper jag all kabeldragning. Bara att lyfta på teleskop med kamera och dator på monteringen.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Astro server, remote control

Post by AstroFriend »

Hej Robert!
Christer visade sitt bygge där datorn satt på teleskopet lite tidigare i tråden. Jag har allt utom datorn monterad på teleskopet hittills. Kanske en bra väg att gå då kablarna som du säger blir korta. Kör man sedan över Wifi blir det ju bara strömförsörjningen att dra fram. Är dock lite bekymrad över värmeutvecklingen, kanske ger luft oro, men det går säkert att skärma av, datorn måste ju ändå isoleras mot kyla och fukt.

Min nuvarande ASUS EEE är lite för stor även om det är den minsta dator som jag någonsin ägt. Hade ju en länk till en USB dator, kostar bara en dryg tusenlapp. Inte bara att den är ännu mindre, den drar mindre ström också.

Just att få ned strömförbrukningen är något som jag måste ägna tid åt, som det blivit nu räcker inte 45Amph bilbatteriet. Beror mest på datorn, men skall mäta upp det framöver mer noggrant. Kunde man komma ned i batterivikt kunde man ju ha det som motvikt och spara ytterliggare några kilon.

Allt detta får bli till våren, nu skall det fotas under mörker, lite ovant för en annan :-)

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Astro server, remote control

Post by Robert »

JA man behöver bara ström om man kan lyckas med det.

Funderar själv över 2 tänkbara problem. Värme och vibrationer. Tror att värme inte är något direkt problem då man inte behöver en jättesnabb cpu utan kan välja en svalare lite långsammare.
Frågan är om om fläkten i en nuc kan skapa störande vibrationer. Iofs så kommer den ha bra kylning i en oftast "sval" miljö
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Astro server, remote control

Post by AstroFriend »

Robert:
Du har rätt, även dessa datorer har fläktar, små men högvarviga. Och eftersom det åtminstone vid planetfotografering är väldigt känsligt är det något man måste ta med i planeringen. Men placerar man datorn nära RA axeln och inte längst ut på teleskopet blir ju momentet mindre och kanske hanterbart. Vi får höra med Christer och hans erfarenheter av montering av datorn på teleskopet.

Feffe:
Det bör gå alldeles utmärkt att ha en 230 till 12 Volts omvandlare. Stoffe här brukar rekommendera PC power supply, nu är de ju inte gjorda för utomhusbruk, men i ett observatorium kan det med lite försiktighetsåtgärder kanske gå bra. Du bör dock kolla hur stort spänningsområde din utrustning tål och att strömförsörjnings agregaet håller sig inom de. Vidare måste den kunna lämna peakströmmen när monteringen snabbförflyttar om du nu har en goto montering, i regel minst 2 amper, datorn kanske tar 1 till 2 Amper, sedan skall väl du även ha kameran strömförsörjd och kanske en del andra tillbehör.

I mitt fall har jag:
12 Volt montering via 45 Amph batteri, minst 5 Ampere.
8 Volt kamera och motorfokus, 2 Amper.
5 Volt USB HUB, bör vara 2 Amper.
19 Volt till dator, 4 Amper.

Ungefär 180 Watt toppeffekt, uppskattar att min utrustning drar 3 till 4 amper vid normaldrift varav datorn står för hälften. Guidningen belastar datorn ganska mycket. Sedan har jag ju också en annan Laptop som jag styr det här ifrån och den skall också ha strömförsörjning.

Stoffe:
Det visste jag inte att man kunde koppla in tangentbord och mus till plattan. Fast då försvinner den fördelen jag försöker nå, ett är när jag skall trimma in justeringen på teleskop och kamera. Då är det praktiskt att ha en platta med sig fram till telekopet. Nu har jag i varje fall löst det att jag kan använda plattan till att se astroserverns skärm men svårligen manövrera den.

Väldigt bra med forum så här, tillsammans kommer man på de flesta fallgropar och möjligheter.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Juicy6
Posts: 373
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Re: Astro server, remote control

Post by Juicy6 »

Hej

Jag kör med en Intel NUC5i5RYH NUC på min tub. Har inte märkt av några vibrationer. I BIOS kan man ställa ner fläktvarvtal i flera steg om man skulle uppleva resonans vid någon speciell hastighet. Är inte en del CCD-kameror utrustade med fläkt för att få bort värmen från kylningen? Brukar dessa kunna ge vibrationer?

Datorlådan håller sig ljummen och tät (ännu). Drar max 10W vid belastning men landar på runt 6W i snitt. Den går direkt på 12V så jag slipper 12-19V-omvandlare (färre grejor och kablar, mindre energisvinn). I BIOS ställer man in att den bootar utan att protestera mot att det saknas skärm, mus och tangentbord.

Den har 4 st USB3-kontakter på utsidan. Jag har dessutom dragit ut en extra anslutning från moderkortet så jag får 2 st USB2-kontakter också. Behöver normalt ingen USB-hub alltså. Bra med blandning USB2 och 3 också, ifall någon äldre hårdvara skulle trivas bättre med USB2.

Min NUC väger med M2-bootdisk och SSD-datadisk drygt 400 gram.

Christer
----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Astro server, remote control

Post by AstroFriend »

Hej Christer!
Jo CCD kameror och även kylda CMOS har fläktar och jag har läst att de i vissa situationer ställer till med problem, men de brukar gå att ställa ned i hastighet precis som på din dator och i vårt vinterklimat behövs ju inte mycket kylning. Det är ju så att ju bättre man får sin utrustning och når allt högre upplösning och dynamik, ju större blir det här problemet. Jag har än så länge långt kvar innan jag når den gränsen och nuvarande DSLR kamera har ju ingen fläkt.

Din lilla NUC verkar vara bra för det här ändamålet, jag skulle spara utrymme och kanske få ned strömförbrukning med 1 Amper med den. Vi har väldigt lika uppbyggnad och lika utrustning. Min lite större och jag har hoppat över sökar teleskopet, löser det helt med kameran. Har använt det i ett år och det fungerar bättre och bättre allteftersom jag löser småproblemen.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;