Astro server, remote control

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Astro server, remote control

Post by AstroFriend »

Jag har som ni kanske läst tidigare en dator (Windows) som server vid teleskopet. Den datorn tar hand om kontrollen av montering, fokus, kamera (DSLR), guide kamera.

Programmen som används är:
Cartes du Ceil (CDC karta)
EQMOD (styrning för EQ6 mount)
PHD2 (guidning)
Canon DSLR drivrutiner
APT (kontroll av DSLR kameran)
USB Focus (focuscontroller med temperatur kompensering)
Ultra VNC (remote controller)
ASCOM (gemensamt gränssnitt)
Windows 8 (operativsystem i servern)

Hårdvaran är:
EQ6 Synscan
USB-Focus stepper motor
Canon EOS kamera
QHY5 guide camera
Värmeband (som skall styras effekten på i framtiden)
GPS via USB
ASUS EEE (mini pc, dualcore 1.6GHz)

Nu till mina problem som visserligen inte är så allvarliga, men någon kanske har bättre ideer?

1.
Ultra VNC uppdaterar inte skärmbilden speciellt bra i full color, i 256bit går det bra, men ser ju inte så bra ut.

2.
På Laptopen som har en skärm på 1280x900 ser jag Laptopens program. Extra skärmen visar alla program på servern och är på 1920x1200. Låter som en stor skärm men räcker ändå inte till, jag skulle vilja ha servern på både Laptopens egen skärm och den extra anskutna skärmen. Finns det något bättre fjärrstyrningsprogram som hanterar detta?

Ett krav som det måste klara är att servern inte har något tangentbord eller skärm. Alltså ingen kvittering på uppkoppling går att göra här.

Man kan tänka sig både windows som idag eller ev. övergång till Unix i serverdatorn. Unix har jag inte rört på de senaste 20 åren så där är startsträckan lång. Men intressant att veta möjligheterna ändå.

Många skriver ju här om Linux och Indi, hur skulle det kunna ersätta ovanstående funktioner och program?

Till ex. går en Canon kamera överhuvudtaget att kontrollera?

En mindre dator än min Mini PC med 12 volts matning vore ju bra, men den måste klara skärmupplösningarna ovan, hur är Rasberry?

Skall väl säga att jag är fantastisk nöjd så långt jag fått det att fungera idag jämfört med de problem jag hade tidigare med långa USB kablar. Men säg det som inte kan bli bättre.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Fredrikdb
Posts: 174
Joined: 2015-04-04 11:44:58
spamtest: JA

Re: Astro server, remote control

Post by Fredrikdb »

om du inte kan ha en liten bärbar vid teleskopet och använda dig av remote desktop
// http://windows.microsoft.com/en-us/wind ... =windows-7 //

så finns ju alltid Raspberry Pi 2 med windos 10 på så du slipper använda dig av UNIX/LINUX
//http://ms-iot.github.io/content/en-US/Downloads.htm//

har bara lekt lite med windows på Raspberry Pi 2 men det går ju alltid att använda remote desktop på den
och allt du behöver göra då är att ha satt på funktionen remote desktop en gång sen behöver du inte ha ett t-bord eller skärm där utan du kan ju fjärstyra den i från ditt nätverk
Raspberry Pi 2 har full hd


hoppas jag har lyckats besvara några av dina frågor och inte rört till det

Med vänlig hälsning F
Magnus Nyborg
Posts: 195
Joined: 2012-07-18 19:46:55
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Astro server, remote control

Post by Magnus Nyborg »

Hej Lars,

Har du prövat TeamViewer? https://www.teamviewer.com/sv/download/windows.aspx

Så länge du använder den inom lokalt nätverk så kan du använda gratis-versionen (viss annan användning går även det bra).

Jag använder den självt, fungerar mycket bra både prestandamässigt och funktionsmässigt. Går att konfigurera så du har automatiskt inlogg vid uppkoppling, 'servern' behöver inte ha vare sig skärm eller inmatningsenheter, stödjer multipla skärmar om så önskas...

Nämnde jag att den var gratis...

mvh,
Magnus
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Astro server, remote control

Post by stoffe »

Windows egna inbyggda version av remote desktop har allt du efterfrågar inklusive multiskärmstöd. Det är enkelt att konfigurera och går att ansluta till både från Windows och Linux. Om man kör Linux på sin klient så får man dessutom något högre framerate. Om du har snikversionen av Windows som t ex home eller starter så finns det lite trix att använda för att aktivera remote desktop. Annars krävs det Windows Professional eller Ultimate för att få tillgång till remote desktop som server.

Jag är inte helt förtjust i VNC versionerna som finns för Windows, speciellt inte som server. Det känns bara som ett dåligt portat Linuxverktyg.

Teamviewer kräver konstant tillgång till internet.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Juicy6
Posts: 373
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Re: Astro server, remote control

Post by Juicy6 »

Teamviewer kräver inte alls tillgång till Internet. Kryssa bara i Allmänt/Inkommande LAN-anslutningar/Godkänn så går det fint utan Internet. Styr själv en NUC på teleskopet från en laptop i bilen med Teamviewer.

Christer
----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Astro server, remote control

Post by AstroFriend »

Teamviewer har jag använt i andra sammanhang och det verkar mycket modernt och bra relativt UltraVNC som jag använder idag. Har dock inte provat det till astroservern då jag trott att det kräver kvittens från servern vid anslutning. Men då kanske det går att gå förbi det, och har det stöd för dubbla skärmar skulle det vara riktigt intressant. Antar att dubbla skrämar från servern också naturligt kräver att serverns grafikkort klarar 2 monitorer.

Rasberry PI 2 som Fredrik skrev om verkar ju vara intressant. Visste inte att de kunde köra Windows. Klarar HD grafik också, men knappast att den kan emulera 2 skärmar eller? Och jag har svårt att tro prestandan på dessa små datorer kan klara det jag kör på min astro server idag. Den är på 1.6GHz och dualcore. Men om det går vore det ju verkligen intressant för nästa steg, då blev det så litet att det gick att hänga på teleskopet.

Tack för alla tips hittills!

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Juicy6
Posts: 373
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Re: Astro server, remote control

Post by Juicy6 »

Jag har hängt min dator på teleskopet. Jag använder en Intel NUC i5 med 16 GB minne, en 180 GB M2 disk för opsys och program och en 250 GB SSD för bilder. Allt i en låda på 10 x 10 x 4 cm och vägande 400 gram. NUC-en har 4 USB3- och 2 USB2-portar samt wifi. Den går direkt på 12V och drar minimalt med ström. Till den har jag kopplat HEQ5, Canon 550D, motorfokus, guidekamera, gamepad och tempgivare. Jag tar aldrig loss några kablar utan lägger ner allt ihopkopplat i egentillverkad låda. Med tuben på plats på monteringen har man bara 12V-kabeln upp. Sedan styr jag det hela med Teamviewer från laptop när jag är ute i bushen och från min stationära när jag är hemma.

Image

Christer
----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Astro server, remote control

Post by Frazze »

AstroFriend wrote:
Många skriver ju här om Linux och Indi, hur skulle det kunna ersätta ovanstående funktioner och program?

Till ex. går en Canon kamera överhuvudtaget att kontrollera?

En mindre dator än min Mini PC med 12 volts matning vore ju bra, men den måste klara skärmupplösningarna ovan, hur är Rasberry?

Indi kan kontrollera Canon kameror. Faktum är att det använder sig av GPhoto som har stöd för de flesta DSLR. Kolla listan här vilja kameror som stödjs. http://www.gphoto.org/proj/libgphoto2/support.php

Kör man indiserver på en raspberry pi så behöver man inte köra några program via remote desktop,vnc eller liknande utan man kör endast KStars eller annan klient direkt på "innedatorn".

/Daniel
Magnus Nyborg
Posts: 195
Joined: 2012-07-18 19:46:55
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Astro server, remote control

Post by Magnus Nyborg »

AstroFriend wrote:Teamviewer har jag använt i andra sammanhang och det verkar mycket modernt och bra relativt UltraVNC som jag använder idag. Har dock inte provat det till astroservern då jag trott att det kräver kvittens från servern vid anslutning. Men då kanske det går att gå förbi det, och har det stöd för dubbla skärmar skulle det vara riktigt intressant. Antar att dubbla skrämar från servern också naturligt kräver att serverns grafikkort klarar 2 monitorer.
...
/Lars
Jag använder ofta TeamViewer internt med direkt uppkoppling via lokal ip-adress, vilket även verkar ha betydelse för överförings-frekvensen (eftersom det lokala trådlösa nätverket naturligtvis är mycket snabbare, både bandvidd och ping, än min internet-uppkoppling). Enkelheten, att det är gratis, och som jag sett det fullödig funktionalitet och snabbhet har gjort att jag inte behövt kollat efter alternativ.

mvh,
Magnus
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Astro server, remote control

Post by stoffe »

Så här gör man visst för att använda teamviewer vid lokala lan anslutningar.
You can establish Remote control sessions on your local network directly by using IP addresses or computer names. By default this feature is deactivated because software firewalls may open an acceptance dialog when configured this way.

To activate the LAN mode in TeamViewer full version and Host module:

In the menu click on Extras and then on Options
On the General tab activate Accept incoming LAN connections

When selecting accept exclusively it will display the IP-address of the computer in the ID-field.

A connection can now be established using the IP-address or alternatively using the host name.
Frågan är om det flyter på så bra att man kan spela upp videos och få det att flyta över nätverket? Frågan är i högsta grad relevant för astrofoto.
AstroFriend wrote:Teamviewer har jag använt i andra sammanhang och det verkar mycket modernt och bra relativt UltraVNC som jag använder idag. Har dock inte provat det till astroservern då jag trott att det kräver kvittens från servern vid anslutning. Men då kanske det går att gå förbi det, och har det stöd för dubbla skärmar skulle det vara riktigt intressant. Antar att dubbla skrämar från servern också naturligt kräver att serverns grafikkort klarar 2 monitorer.

Rasberry PI 2 som Fredrik skrev om verkar ju vara intressant. Visste inte att de kunde köra Windows. Klarar HD grafik också, men knappast att den kan emulera 2 skärmar eller? Och jag har svårt att tro prestandan på dessa små datorer kan klara det jag kör på min astro server idag. Den är på 1.6GHz och dualcore. Men om det går vore det ju verkligen intressant för nästa steg, då blev det så litet att det gick att hänga på teleskopet.

Tack för alla tips hittills!

/Lars
Oj 1,6 GHz och endast dualcore, då hade min astrodator sackat ihop förlänge sedan. Jag har en AMD Phenom II X4 810 vilket hänger med på de flesta moderna spel idag om jag så skulle vilja. 4 äkta kärnor utan hyperthread och vid planetfoto med alla nödvändiga funktioner så ligger jag på ca 70-85% CPU-usage på alla 4 kärnorna samtidigt. Det brukar gå åt 5-6 GB RAM varav några GB är endast RAM-buffert till min ZWO-kamera. Jag har satt i 8 GB och har två tomma slots för framtida uppgraderingar. DDR3 minne och ett två månader gammalt moderkort. Det funkar fint och även jag har en SSD disk, dock helt tom då den endast är till för lagring av planetfilm då mekaniska hårddiskar är för långsamma att skriva all data. Slutklämmen med mitt inlägg är att det finns verkligen olika syften för hur man använder sin teleskopdator. Jag gillar planetfototeknik och det kräver något helt annat med dagens moderna kameror än för djuprymdsfoto.

Nackdelen med ARM-processorer är att de inte kan köra Intel x86 eller AMD64 kod vilket innebär att inget av de vanliga Windowsprogrammen går att köra på en Odroid eller Raspberry PI2 utan endast ARM skrivna Windowsprogram om det inte är ett Java program eller om det finns någon smart översättare eller något sånt.. T ex som Wine finns för Linux. Dock tycker jag det verkar mer intressant att köra INDI/Ekos just pga av att man slipper Windows och får köra det betydligt mer trevliga operativsystemet Linux.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Astro server, remote control

Post by AstroFriend »

Ja dator behoven blir ju väldigt olika beroende på vad man är ute efter. Min måste vara mycket strömsnål och kompakt men ändå rimligt snabb. Det som verkar ta mest datorkraft är guidningen samt om jag i cdc har stjärnorna aktiverade på kartan. Tar mycket kraft att räkna fram positionerna. Planet bilder tycker jag också är kul, men 130mm refraktor är nog ingen lämplig utgångspunkt.

Såg den här datorn för ganska länge sedan. Verkade ju rätt bra till mina behov: http://www.nyteknik.se/popular_teknik/t ... 899157.ece . Har inte kollat upp om den går att köpa än. Men skulle ju kunna vara ett alternativ.

Indi linux lösningen tycker jag låter mycket intressant. Men har svårt att tro jag kan lösa alla finesser som jag har möjlighet med i windows. Det senaste jag lagt till är att kunna off-axis guida kometer. PHD2 samt CDC gör det möjligt på ett väldigt enkelt sätt. Man låser på en stjärna och sedan förflyttar den i samma hastighet som kometen rör sig relativt stjärnorna. Till och med delta hastigheten räknas fram automatiskt. Blir kul att testa när någon lämplig komet finns, eller kanske en astroid.

Det är en sak som jag tror blir svårt att lösa med Indi upplägget som det ser ut idag, eller har ni sett något liknande i Indi med dom program som finns tillgängliga?

Teamviewer skall jag definitivt testa, men väntar nog till våren nu när jag har allt fungerande.

Jättekul ni kommer med ideer och lösningar, ur det dyker många alternativa uppbyggnader av observatorier upp!

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Fredrikdb
Posts: 174
Joined: 2015-04-04 11:44:58
spamtest: JA

Re: Astro server, remote control

Post by Fredrikdb »

User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Astro server, remote control

Post by stoffe »

Nu har jag tittat på specifikationerna mer noggrant. Den är för klen för astrofoto. 2 GB RAM var standard i stationära datorer runt 2004-2005 och är helt enkelt för lite för att köra dagens moderna program. År 2008 var det 8 GB som gällde. För en astrofotodator duger 8 GB anser jag. Men mindre kan bli jobbigt, jag vet hur det är när ramminne tar slut och det känns aldrig kul. Som jämförelse så köper man inte en stationär dator med mindre än 16 GB RAM för hemmabruk om man inte vill uppgradera snart. Dvs kortsiktigt köp oavsett om man tänkt spela, bildbehandla eller vad man nu tänkt sig göra.

Processorn då? Jo den har jag sökt på och hittat på cpu-benchmark med passmark test. Den fick strax under 919 poäng vilket motsvarar en tidig version av Core 2 Duo. Det tror jag skulle upplevas som långsamt. Min 810 X4 II har 3200 poäng vilket betyder mer än 3 gånger snabbare. Sen tycker jag att man ska tänka på att köpa sig hårdvara som fungerar några år in i framtiden när man ändå ska investera så kanske några hundralappar till förlänger livstiden med 2-3 år.

Däremot så tycker jag den ser intressant ut för en Ubuntu LAMP-server eller för meteorövervakningsdator. Där är prestandan tillräckligt god och fördel med låg strömförbrukning och litet format.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Fredrikdb
Posts: 174
Joined: 2015-04-04 11:44:58
spamtest: JA

Re: Astro server, remote control

Post by Fredrikdb »

men saken är ju den att den är bärbar och inte släpbar som en stationär dator
jag txl har en canon eos och för att styra den krävs inte så mycket min workstation jag har hemma har strax över 16000 i benchmark men den skulle jag aldrig komma på tanken att släpa upp på en bergstopp med ett par mils vandring utan då får det bli med min eee pc med 10 timmars bateritid och ett litet honda i10 i nödfall
det handlar om vad man skall göra och hur mobil man vill vara, här tror jag vi pratar om att hitta små billiga lösningar som man faktiskt kan ta med sig utan att behöva bryta ryggen eller ha tillgång till 230v eller har jag fel?
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Astro server, remote control

Post by stoffe »

Ja du har fel om du ska använda den till planetfoto. Det kommer den aldrig att orka med om du har en modern USB3.0 kamera.
Då duger den ej.

Men 2 GB ram är lite och ska man köra planetarieprogram, eqmod, fokusmotor, guideprogram och även kunna göra platesolves så är det stor risk att 2 GB tar slut. Dessutom är 32 GB SSD lite för att lagra djuprymdsbilder under en hel natt. Det kommer med största sannolikhet att bli fullt ganska snabbt med en DSLR kamera på 16-24 Mpixel eller mer. Sen tillkommer fjärrstyrningsprogram och kanske några program till som ligger i bakgrunden och sköter saker. Hade datorn haft 4 GB RAM så hade man klarat sig betydligt längre.

Processorn är långsam och är kanske på gränsen om man vill att allt ska flyta på hyggligt, men det som i första hand är för litet är RAM och lagringsutrymmet.

Bryta ryggen låter onödigt. Själv flyttar jag mycket sällan på mina prylar om ens alls. Jag har ingen lämplig mobil fotoutrustning.

Min sammanfattning är att om det hade funnits 4 GB RAM och en SSD på 128 GB så hade det varit något helt annat även med samma processor. Då hade man klarat sig betydligt längre.

Om du har 16000 poäng på datorn hemma så antar jag att du har en Intel Core i7-5960X @ 3.00GHz eller motsvarande Xeon? Måste vara bra drag i den, bra för bildbehandling :good: Själv får jag fortsätta jobba med min kraftigt överklockade Xeon X5470 ett tag till tills priserna sjunker på mer moderna prylar.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.