Observatorium, gamla ideer att ta upp igen

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: Observatorium, gamla ideer att ta upp igen

Post by Tony »

Angående en dammfri konstruktion så är det nog inte så svårt.

Montera en LITEN fläkt i väggen, gärna lite lågt -annars motarbetar den ev varmluftsströmmar som vill leta sig ut
i takhöjd.
Fläkten skall ha ett pollenfilter och trycka IN luft...då skapas ett litet övertryck inuti och endast kontrollerad luft kan
komma in.
Konstruktionen behöver inte vara hel-tät, men så tät att inte getingar kan komma in och bygga bo...
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Observatorium, gamla ideer att ta upp igen

Post by AstroFriend »

Nu äntligen kom jag igång. Har under något år samlat på mig en massa spillvirke samt att det blivit matrial över när vi byggde en frigggebo.

Ritningar? Nej nej, här byggs efter måtten på matrialet som var tillgängligt, ut på marken med reglarna och se hur stort det blev. Skämt åsido, här har tidigare stått en lekstuga/förråd och jag försöker hålla samma mått så det inte blir något problem. 2x2 meter fick det bli, ett miniobservatorium med nästan på cm samma mått som lekstugan. Klarar min 5" refraktor och en del till. Skall ju fjärrstyras från stugan några meter bort så inget behov att vara inne i observatoriet.

Här är några bilder från helgen:
01-observatory-beginning.jpg
01-observatory-beginning.jpg (194.49 KiB) Viewed 3527 times
Pelaren fanns ju redan på plats. En hög med överblivna reglar, vad kan man göra med dom? Ut med reglarna runt pelaren och se hur det ser ut.
10-observatory-second-lower-panel.jpg
10-observatory-second-lower-panel.jpg (214.06 KiB) Viewed 3527 times
Nu på andra dagen börjar det ta form. Reglarna är ganska klena (45x70mm) så har kompenserat med flera extra reglar vilket ger bättre stadga än få men grova reglar, benen till vänster måste också förstärkas. Byggnaden är mycket stabil nu. Lite modifieringar har gjorts under arbetets gång, sänkte bland annat höjden på väggarna för att komma lite lägre mot horisonten. Till en börja med skall det passa en EQ6 montering, men jag vill ju gärna i framtiden ha en EQ8. Till EQ6 monteringen får jag kanske göra en distans så den kommer upp en bit från piren.
15-observatory-hatch-closed.jpg
15-observatory-hatch-closed.jpg (182.54 KiB) Viewed 3527 times
I söder gör jag en lucka för att klara nästan ända ned till horisonten, vinkeln öst/väst runt söder blir ca +/- 20 grader. Det är ju där jag finner planeterna när de står som högst. Den svarta takpappen i botten skyddar mot snön. Den röda panelen en donation från min flickvän :-)

Liknar absolut ingenting av de ritningar jag gjort tidigare, betydligt mindre och luckan i söder tillkom, kul att låta fantasin flöda under arbetets gång men har naturligtvis funderat mycket på detta under de sista åren. Resultatet hittills? Ja ser ju för stunden ut som en glasskiosk ! Vikten är inte mer än att 4 man kan bära iväg den, vilket är bra ifall jag behöver flytta den till annan plats. Invändiga fria höjden är 0.9 meter så man kan inte köra runt teleskopet om inte taket är öppet.

Skall skriva mer på min hemsida under projekt längre fram hur det går och med fler bilder. Exakt hur takkonstruktionen blir är inte riktigt bestämt. Men funderar på att låta söderluckan också bli en del av taket. Kanske inte så lyckat med en skarv på taket men att dela upp det på två delar har ju en del fördelar. Vi får se hur det blir med det, beror ju mycket på vilket matrial jag finner, men kanalplast är starkt och lätt.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Observatorium, gamla ideer att ta upp igen

Post by Martin F »

Kul! Följer med stort intresse!

Sent from my phone using Tapatalk.
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Observatorium, gamla ideer att ta upp igen

Post by ragge »

Nu ser vi fram emot lite bilder som inte är ljusförorenade av Stockholms alla lampor ;)
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Observatorium, gamla ideer att ta upp igen

Post by AstroFriend »

Hej Ragge,
Det är fortfarande Stockholm och i riktningen mot city är det fortfarande väldigt störande med ljus. Men nordöst till sydväst är det ganska bra. Men jämfört med där jag bor är det en enorm skillnad. Hann prova i augusti en gång på Andromeda galaxen, plötsligt förstår man hur bra det kan bli.

Dock ett problem kvar, hur håller man värmen i stugan på vintern utan att ha ett atomkraftverk där? Öppna spisen är inte godkänd för eldning. Letar efter värmepumpar och då kanske man klarar ned till -5 grader i varje fall.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Observatorium, gamla ideer att ta upp igen

Post by Håkan N »

Lars !
Bra jobbat.
Ser bra ut. Då kommer i alla fall inomhus vs, vs.
Tyvärr på våra breddgrader blir det ju kallt när stjärnorna kommer tillbaka.
Du får vara fiffig och hitta på något vs värmen.
Jag har problem med obsandet i vintern.
-Racing är ju på sommaren och vintern är jag inne,, men nu med astro intresset,, men jag inser att problemet inte är stort eftersom det sällan är väder ändå.
Joel Knorring sa till mig att köpa mig en liten stuga norr Falun i mörka norr-öst området med observatorium på taket ;-)
Men jag vet inte, La Palma lockar i framtiden. Får vara portabel nu.
Men eget observatorium är inte fel.
-Är det bevakat på nåt sätt ? Sånt blir ju också ett dilemma med utrustning där inne.
Kör hårt !
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Observatorium, gamla ideer att ta upp igen

Post by AstroFriend »

Tack Håkan!

Värmen löser sig nog, vi behöver ändå lite mer underhållsvärme där för att huset inte skall ta skada.

Inbrott är alltid ett bekymmer, jag kommer dock bara låta monteringen stå där. Är ju dels tung att släpa uppför berget och sedan vill man ju framförallt slippa polinställningen, är ju så trist. En gammal EQ6 är ju gammal idag och inte så värdefull. Refraktorn har jag byggt en låda på hjul till och den är inte jättetung, men den tar jag med mig hem efter varje observation. Datorlådan söker jag efter delar för att bygga om utan bilbatteriet. Efter det blir även den lätt att ta med sig.

Fick klart första utkastet på bygget på min hemsida, kompletterar texten allteftersom:
http://astrofriend.eu/astronomy/project ... atory.html

ps.
La Palma eller Teneriffa vore ju än bättre, men hur ordnar man alla praktiska saker för det? Grannen pratar om att köpa mindre lägenhet i södra Spanien på fastlandet, han räknar med 350 till 600kkr. Kanske mycket billigare med litet hus i mörka inlandet på något berg.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Observatorium, gamla ideer att ta upp igen

Post by AstroFriend »

Ny helg ute på landet och några steg till på observatoriebygget.

Denna helg påbörjade jag bygget av det komplicerade taket. Det är många saker som skall uppfyllas för att det skall bli bra. Vågar mig p en egen design för att om möjligt få det lite mer funktionellt och lätt.

Jag hann att bygga ramverket till taket och få dit några förstärkningar, kom ju ganska häftiga skurar.
22-observatory-upper-part-of-sidewalls-to-roof.jpg
22-observatory-upper-part-of-sidewalls-to-roof.jpg (159.42 KiB) Viewed 3375 times
Är ganska nöjd hittills, finner ni det intressant har jag mer bilder och text på min hemsida:
http://astrofriend.eu/astronomy/project ... tml#part08

Har efter dagens arbete åkt och köpt gångjärn, sitter nu och funderar på om de blir bra eller om jag skall välja en annan konstruktion, de är till för söderluckan med vidhängande tak och det är både stort vindfång i det och en del vikt.

Vidare söker jag kanalplast panel i lämplig dimension, typ 4.4x1.2 meter x 35mm, tycks inte vara många som bygger terrasser med tak i Stockholm, de flesta annonser är i södra Sverige på Blocket.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Observatorium, gamla ideer att ta upp igen

Post by AstroFriend »

Hann i helgen bygga vidare på observatoriet, fick nu till en dörr till huset.

Begagnade plankor där det fula kapats bort i änden, lite renskrapning och ny fin färg och det blir topp. Finns hur mycket restvirke på landet som helst, men nu börjar det minska i högarna så vi kommer in i boden och kan se vad vi verkligen har liggandes där. Nästa gång det blir tid över skall jag montera gångjärnen till sidluckan.

Idag avlägsnade vi också jord och mossa på runtomkringliggande berget, nedanför observatoriet skall det bli en med tiden 2 meter hög häck, den skall fungera som ljusskydd, vindskydd, insynsskydd och sedan skall det bli vackert också! Något förslag på lämplig buske som inte skräpar ned och behåller löven på vintern? Eller det kanske var lite fel plats att ställa en sådan fråga på :-)

Skrev lite på hemsidan om någon är intresserad av att se hur det blev.
33-observatory-door.jpg
33-observatory-door.jpg (124.05 KiB) Viewed 3333 times
http://astrofriend.eu/astronomy/project ... tml#part09

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Observatorium, gamla ideer att ta upp igen

Post by AstroFriend »

Nu i helgen kunde jag fortsätta mitt bygge. Den här gången blev det den viktiga luckan på sydsidan, den är också ihopbygd med en mindre del av taket.
41-observatory-hatch.jpg
41-observatory-hatch.jpg (234.68 KiB) Viewed 3259 times
Du kan läsa mer om det här med fler foton:
http://astrofriend.eu/astronomy/project ... tml#part10

Känns bra att ha kommit så långt, nu skulle jag behöva ha tag i takpanelen, är starkt inne på kanalplast som jag tror skulle fungera bra. Ger isolering och är starkt så det håller för snön. Tyvärr ruskigt dyr.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;