Observatorium, gamla ideer att ta upp igen

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Observatorium, gamla ideer att ta upp igen

Post by AstroFriend »

Kom in på området observatorium på en annan tråd.

Jag skissade för ett par år sedan på ett mindre observatoriebygge. Betongpelaren finns på plats, men resten har jag kvar. Lägger upp lite bilder här så ni får se ideerna. Konstruktionen här är med tippbara takhalvor, men kan ju också bli med tak på skenor som dras åt sidan. Vi får se när det kommer igång. Dimensionen är för att ett 12" kompakt Newton skall få plats.
telescope fundament 1.jpg
telescope fundament 1.jpg (26.03 KiB) Viewed 6670 times
Papptuben jag gjöt betongpelaren i är 250mm i diameter. Bultarna till fästplattan är M18, lite klent kanske, M20 hade nog varit bättre. Men man får skruva ned plattan i botten så bultarna inte riskerar bli svajiga. Den här delen är klar. Sitter förankrad i ett 20 meter högt berg vilket känns tryggt. Ganska få träd på toppen också vilket ger bra runtom sikt.

Här kan ni följa hur pelaren byggdes:
http://www.astronet.se/phpBB3/viewtopic.php?t=8877
observatorium 2.jpg
observatorium 2.jpg (37.98 KiB) Viewed 6670 times
Tanken är ju i framtiden att bygga ett litet hus runt pelaren så det blir mer användbart till vinterns kyla och snö. Praktiskt också om monteringen kunde sitta kvar, det är ganska besvärligt att släpa upp all utrustning uppför berget. Även polinställningen skulle ju bara behöva göras en gång då.

Botten/golvet i observatoriet satte jag till 2.5x2.5 meter om jag minns rätt och höjden till 1 meter. Golvet får bli i 22mm spån eller fanerskiva. Det kommer att få anpassas till markförhållanden där pelaren gjöts fast. Även kanske den kan göras mindre då jag idag endast har en 5" refraktor. Men man bör ju ha lite att växa i, eller hur?
observatorium 3.jpg
observatorium 3.jpg (58.35 KiB) Viewed 6670 times
Sedd underifrån, kanske någon extra regel vore bra.
observatorium.jpg
observatorium.jpg (65.38 KiB) Viewed 6670 times
Här i utförandet utan dörr. 6mm plywood skivor får utgöra väggar. Monteringen på bild är en SkyWatcher EQ6.
observatorium 1.jpg
observatorium 1.jpg (66.11 KiB) Viewed 6670 times
Här i versionen med tippbart tak. Fördelen med denna konstruktion är att det inte blir några hinder som man har vid skjutbara tak. Kräver motvikter eller fjädrar för taket. Men möjligen både enklare och bättre med skjutbart tak.



Saker att fundera över:
Eftersom det står öppet vid observation kanske det är bra idee att lägga takpapp på golvet.

Skall det byggas luftigt med stora spalter för ventilation och hålla fukten under kontroll. Eller skall det byggas tätt för att undvika gäster som råttor och spindlar?


Kanske någon har erfarenheter att dela med sig?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Observatorium, gamla ideer att ta upp igen

Post by stoffe »

Absoluta minimimått rekommenderas till 2,5 x 2,5 meter. Bygg gärna 3 x 3 meter.

Köp denna bok, den är väldigt bra.
http://www.amazon.com/Setting-Up-Small- ... tory+build

En stålpir är precis lika bra som en betongpir men den blir inte lika grov och klumpig. Beror lite på hur stort teleskop du ska montera. Men en Cave Astrola 8" f/8 som är 1,7 meter lång fungerar inte så bra på en EQ6 om man har så tjock pir som 250 mm.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Observatorium, gamla ideer att ta upp igen

Post by Corpze »

Jag kör stålpir och det funkar kalas, angående golvet så använde jag vanlig tryckas 28x120 trall, då behöver man inte oroa sig för snön som man drar in under vintern :good:
Om man skall bygga det tätt eller inte råder det väl delade meningar om, bygger man tätt måste man ha bra ventilation och bygger man för glest så drar det in fukt. Jag har märkt att jag fått kondens på motvikterna då de är termiskt tröga vid större temperaturskillnader (är värst på hösten som jag märkt), jag har även sett att jag fått kondensdroppar från plåttaket så där fick jag sätta spärrplast för att skydda utrustningen.

/Daniel
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: Observatorium, gamla ideer att ta upp igen

Post by Tony »

Med ett plåttak ( eller nå annat tunt) så bildas ju kondens vid viss väderlek. Det kan vara ganska kraftigt.
När taket lutar så följer dropparna taket, men den kritiska punkten är dom tvärgående reglar som bär upp taket.
-Där faller dropparna ner...
jag är inte säker på hur, men man kan nog isolera taket med en masonitskiva under plåten och slippa kondensen.
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Observatorium, gamla ideer att ta upp igen

Post by AstroFriend »

Hej!
Kul med så snabb respons och svar med ideer.

Jo 2.5 meter är nog på gränsen, men vill gärna hålla det kompakt, måste tänka på svärmor :D

Taket är väl det som jag känner är det svåra. Skall jag göra det med den konstruktionen jag ritat med att de tippar ner när man öppnar bör de vara lätta. Har funderat på tunn aluminiumplåt med lätta aluminiumprofiler som stagar upp. Men som ni skriver kanske jag får svåra kondensproblem då. Man skulle ju kunna sprutbelägga insidan av taket med skumplast.

Ett alternativ till aluminiumplåten är de plastflak som jag sett, de kallas kanalplast. De har längsgående kanaler för isoleringens skull, silverfärg eller solfilm insidan skulle reflektera bort värmen.

Typ något sådant här:
http://www.bauhaus.se/bygg/tak/plasttak ... -6-mm.html

http://www.bygghemma.se/utomhus/tak/pla ... 622-171624#

https://www.byggmax.se/uterum-och-altan ... t-p6300001

http://www.gop.se/produkter/bygg/kanalp ... takskivor/

Byggmax finns i närheten, får ta en tur dit och titta.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Observatorium, gamla ideer att ta upp igen

Post by stoffe »

AstroFriend wrote: Jo 2.5 meter är nog på gränsen, men vill gärna hålla det kompakt, måste tänka på svärmor :D
Vadå ska svärmor bo där inne på sommarhalvåret? :D


Du fick ett bra tips av Tony, masonit finns även i vattenfast version. Blir mycket lättare än tjärpapp och spont dessutom.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: Observatorium, gamla ideer att ta upp igen

Post by Tony »

Skulle nog föreslå att du gör en "rälskonstruktion" till taket. Du bygger ett staket (räls) som blir en 3 m förlängning i ena
gaveln. Då kan du göra ett stabilt tak (och tyngre) och ändå öppna med lätt handkraft. När du inte behöver ståhöjd under taket så kommer inte den fasta gaveln att skymma sikten så mycket.
-Låter enklare än att laborera med motvikter och ev fjädrar.
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Observatorium, gamla ideer att ta upp igen

Post by AstroFriend »

Hej hej!
Nej svärmor skall inte bo där men hon har utsikt över bygget så det måste vara vackert!

Ja masonit är ju också ett alternativ. Det är nog risk att det blir en rälskonstruktion. Men då missar jag att kuna fota sol och månuppgångar till ex. I vissa riktningar i varje fall. Vi får se hur det slutar.

Tack för alla tips!

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
LasseH
Posts: 301
Joined: 2008-01-27 15:13:53
Location: Uppsala

Re: Observatorium, gamla ideer att ta upp igen

Post by LasseH »

AstroFriend wrote:
Skall det byggas luftigt med stora spalter för ventilation och hålla fukten under kontroll. Eller skall det byggas tätt för att undvika gäster som råttor och spindlar?


Kanske någon har erfarenheter att dela med sig?

/Lars

Hej.
Eftersom jag byggt både ett oisolerat observatorium med stora spalter för ventilation och ett tätt och isolerat för att undvika gäster som råttor, spindlar, alla andra djur, damm, pollen etc, etc skulle jag säga att jag just nu inte kommer på en enda fördel med att bygga otätt och oisolerat.

Ventilationsfrågan gav lite huvudbry till en början men det visade sig att dyra lufttorkar inte behövs. En hygrostatsyrd utsugsfläkt fungerar utmärkt. Ett värmeelement på svag effekt som går på samtidigt som fläkten gör att luften som sugs ut tar med sig fukten effektivt och att temperaturen håller sig några grader över utetemperaturen. Självklart sitter det både dammsugarfilter och stålnät i hålen för in och utluft.

Den egentliga anledningen till att bygga dammtätt var att kunna ha permanentmonterade kameror och slippa skyddslock på optiken. Allt för att kunna remoteköra. Detta har fungerat klockrent. Inget damm, pollen eller insekter letar sig in i teleskop eller kameror.

Vänliga hälsningar,
Lars Hermansson.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Observatorium, gamla ideer att ta upp igen

Post by Bengt »

Jag kan inte se fördelen att bygga ett OBS med endast ett klent plåttak. På alla sätt man man kan undvika få in värme i obset är positivt.
All betong konstruktion som samlar värme på olika sätt påverkar bilden mycket mer negativt än man kan tro med ökad värmestrålning i många timmar efter öppnandet av taket.
God ventilation vid nock och takfot så har åtminstone inte jag behövt extra fläktar för att hålla kondens och fukt ute med en robust takkonstruktion av råspont och takpapp.

Bengt
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: Observatorium, gamla ideer att ta upp igen

Post by Tony »

För min del blir det korrigerad aluminium-plåt speciellt för aluns mycket goda reflekterande egenskaperna.
Den är bara lite dyrare än vanlig svart plastbelagd takplåt.
-Under lägger jag först vattenhärdad masonit, förr att stoppa vatten-dropp-kondens.
Alltsammans upphängt i en träkonstruktion som får 4 hjul..
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Observatorium, gamla ideer att ta upp igen

Post by AstroFriend »

Hej Lars.
Om man nu skulle satsa på en tät konstruktion hur får man den till och med dammtät i skarven mot taket?

I banorna att den dessutom skulle vara isolerad har jag inte funderat över. Tänkte det var mer en nackel. Oisolerad medför att innehållet lättare följer utomhus temperaturen. Taket däremot isolerat för att slippa kondens dropp. Men kanske feltänkt?

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Observatorium, gamla ideer att ta upp igen

Post by AstroFriend »

Kom o tänka på ett annat material än den kanalplast jag nämnde. När jag besökte uaa så fanns där en byggnad till en av de större teleskopen med en annorlunda konstruktion. Det var som en stor vit låda med tippbart tak. Jag tror det var Du Lars som berättade om den. Matrialet var samma som man bygger karossen i till lastbilssläpvagnar, var får man tag de plastskivorna och matchande aluminium profiler? Ungefärlig kostnad? Håller matrialet även till golvet?

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Juicy6
Posts: 373
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Re: Observatorium, gamla ideer att ta upp igen

Post by Juicy6 »

Hej

Dalaplast tycks ha något sådant. Det finns bilder där det används både till tak och golv:

http://www.dalalaminat.se/

Christer
----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------
Balboa
Posts: 10
Joined: 2012-10-17 14:30:02
spamtest: JA

Re: Observatorium, gamla ideer att ta upp igen

Post by Balboa »

hej obs byggare
jag byggde ett förra året ca2,8x 1,8 lite för litet för en newtontub 250mm
jag reglade tätt ca30 mellan reglarna ,orkade ej gräva och gjuta
lade betong platter under reglarna och slog ner pålar och skruvade i reglarna
ytterelarna står på gråsuggor.Plast lades på marken för markfukten ,torrt o fint
tryckimp golv 28mm tjockt,ovanpå det vindpapp o en konstgräsmatta för
att undvika damm o blåst underifrån.jag tycker inte att det sviktar,men beror på vad
man har för krav.
taket är ett v tak ej platt,spåntat tak med under och överlags papp,Avsågat rätt av på tvären,så jag öppnar det genom
att putta det en halva åt var sitt håll .har reglar som sticker ut på varje kortsida med frästa spår i som otto ljul går
i köpta på claes ohlsson , man kan också ta sparring skenor som ljulen går i, måste sluta åskan går
f
obset finns i skövde