6" newton -63 a la Clas Ohlson

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: 6" newton -63 a la Clas Ohlson

Post by Tony »

I grova drag hade jag tänkt mig en reläbox på stativet. Till den matar jag in drivström 24v dc. Sen skall det finnas 2 st ST4 portar. En för handjoysticken och en till 20 m kabel till datorn. De har då en slutande funktion till 24v reläer eller...om det räcker, 5v till ett reläkort. Troligen blir det 2 kort, ett på stativet och ett vid datorn som omvandlar usb-signalen till st4-kabeln. Tror det det finns ett sånt kort för ca 1000 kr på Kjell o kompani. Naturligtvis ska jag kunna köra funktionerna vid dataplatsen men målsättning är att programmet (Ascom) skall ta över.
Måste erkänna att jag inte vet exakt vad jag pratar om utan jag koncentrerar mig först på stativet.

GOTO innebär väl att kunna köra varvet runt stjärnhimmelen. Men jag vill ha ett högt vridmoment med litet glapp som i sin tur innebär abnormt stora drev. Därför provade jag en lösning med att kunna köra i en begränsad sektion. Den delen jag "siktar" på.
Attachments
Prototyp till 2 justermotorer. Den till höger ligger i serie med tidsstyrningen.
Prototyp till 2 justermotorer. Den till höger ligger i serie med tidsstyrningen.
justermotorer.gif (282.28 KiB) Viewed 6612 times
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: 6" newton -63 a la Clas Ohlson

Post by Tony »

Så här ser stativet ut just nu. Det blir ganska tungt men är delbart på mitten så det går att bära. Axeln är en 35mm centerless. Lagringen är koniska rullager YD= 80 mm. För att DC-motorn ska kunna funka så måste programmet leverera impulser i tid räknat. Synkronmotorn på tidstyrningen tänkte jag flytta över till det nya stativet.
Attachments
Ev använder jag sådana här 24v DC motorer- den är mycket kraftfull men gör ca 2 varv/min
Ev använder jag sådana här 24v DC motorer- den är mycket kraftfull men gör ca 2 varv/min
motor.gif (270.77 KiB) Viewed 6610 times
material.gif
material.gif (179.75 KiB) Viewed 6610 times
stativ.gif
stativ.gif (405.26 KiB) Viewed 6610 times
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: 6" newton -63 a la Clas Ohlson

Post by AstroFriend »

Vilka härliga bilder, enorma segment snäckdrev och olika finurliga lösningar. De krökta kuggstången ger hög upplösningen, men den måste bli stabil så den inte svajar eller sviktar under belastningen. Ser du kan använda elsvetsen också, det stativet lär inte vara ostabilt. Vill man hög upplösning och stora diametrar på kugghjulen kan man ju eventuellt gå över till friktionsdrift. Då är det ganska enkelt att ordna så att det går hela varvet runt och dessutom slipper man ju hastighetsvariationen när kuggarna går ur och i grepp. Gör man det riktigt avancerat monterar man magnettejp med avläsningsdekoder och får då absolut position med extremt hög upplösning. Tänkte en gång jag skulle byggt en sådan montering en gång, men tog den lätta vägen och köpte en EQ6, dock mycket tråkigare lösning.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: 6" newton -63 a la Clas Ohlson

Post by Tony »

Kuggstångens förankring kommer att bli stum. När jag testade på trästativet så upplevde jag att "starten" gick igång på ca 2-3 sekunder, varav trästativet borde svara för en del av den tiden. Lite spel är ju oundvikligt.
Magnetskalor har jag funderat lite på, det hade varit en höjdare. I min bi-syssla som maskinoperatör så kommer man ju ofta
i kontakt med magnetskalor som visar tusendelar av millimetrar. Frågan om det är realistiskt att söka ett sånt alternativ.

Jag gjorde en digital höjd-avläsare för ett hyvelbord för länge sen, minns inte hur jag gjorde egentligen. Det var en liten hålskiva som ( säkert 30 hål per varv) gjorde ett varv per 2 mm samt en enkel display som kunde räkna ljusinpulser.
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: 6" newton -63 a la Clas Ohlson

Post by AstroFriend »

När jag tittade på magnetskalorna för ca 10 år sedan då det var aktuellt låg de på ca 7000kr med sensorn. Det kanske går att lösa mycket billigare idag, du kanske har bättre uppgifter om hur det ser ut idag? Sedan måste ju signalen tas om hand också, vad jag vet finns det inget med ASCOM idag, men har heller inte undersökt på senare tid. Min montering jag skissade på skulle blivit av typen med gaffel vilandes i en vagga som var friktionsdriven, då får man på köpet att man slipper motvikter. Teleskopet var tänkt att bli en Newton konstruktion, ungefär som din men lite större. Den skulle bara vara avsedd för foto. Själva stativet tänkte jag mig en sandwich konstruktion för att få det lätt och vibrationsfritt, tunna rostfria plåtar, lägre värmeutvidnings koefficient än aluminium.

Kul om du lägger ut bilder på vidareutvecklingen av ditt bygge allteftersom det fortskrider.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: 6" newton -63 a la Clas Ohlson

Post by Tony »

Målsättningen med skalorna är (just nu) -att hitta objektet. Inte att integrera skalorna med Ascom. Ascom hade jag tänkt bara skulle fokusera följstjärnan och ge signaler till avvikelsen, då helst med tidsinpulser. Samtidigt sköter jag kameran med en annan skärm.
Dom detaljerna ska jag fundera på över sommaren och samtidigt kanske stjäla lite ideer av er här på forumet.
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: 6" newton -63 a la Clas Ohlson

Post by AstroFriend »

Hej Tony!
Inte behöver du stjäla ideer, alla här delar så gärna med sig :-) !

Det blir intressant att höra vad du väljer för ositionssystem.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: 6" newton -63 a la Clas Ohlson

Post by Tony »

Bild 1: Gamla stativet har blivit plundrat på sin länkarm till tidsmotorn. Det blir uppsvarvning från runt 25 till runt 35 i hålet.
Yttre diameterytan får sig även en putsning.

Bild 2 Stativet blir strax låst i 60 Gr polhöjd. Lagringen känns väldigt bra. Nästa moment blir att göra i ordning D-axeln. Den ska ha en håltrissa fastsvetsad i änden (och planad i svarven) I detta läge hade det varit bra om jag hade måtten på lax- spåren som så småningom ska sitta där.. Finns det nån enhetlig standard?
Attachments
mont-stativ.gif
mont-stativ.gif (375.99 KiB) Viewed 6568 times
tidslänkarmen.gif
tidslänkarmen.gif (336.67 KiB) Viewed 6568 times
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: 6" newton -63 a la Clas Ohlson

Post by Jonas »

Trevligt med lite ATM-bilder!
En fundering; är det klokt att låsa polhöjden till 60 grader? Om du ska fotografera med stativet kommer du att behöva finjustera polhöjden.
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: 6" newton -63 a la Clas Ohlson

Post by Tony »

Jag har polhöjd 60,5 ca här. Dom tre justerskruvarna under kan kompensera för flera grader. Dessutom har stativet 3 ben
med varsin justerskruv. Midjan på stativet kan justeras 360 gr horisonten runt.
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: 6" newton -63 a la Clas Ohlson

Post by Tony »

Tog lite bilder innan jag monterade ner teleskopet.
-Bilden på bikupan togs i 10-12 exemplar. Tiden varierade mellan 2-5 min. Vädret var oroligt och med någon/ några minuters
intervall uppträdde kastvindar så särskilt dom med längsta exponeringstiderna fick kasseras. Ingen form av guidning har gjorts.
Bilden har passerat DSS samt Photoshop 6.
Okularet är på 32 mm och kameran Orion all in one.
På alla bilder uppträder nån form av "saturnusring" lite diffust. Vet ej exakt vad det beror på. Teleskopet har kollinimerats med laser-sikte men något saknas kanske ändå...?
Attachments
bikupan-forum.gif
bikupan-forum.gif (5.55 KiB) Viewed 6545 times
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: 6" newton -63 a la Clas Ohlson

Post by Tony »

Arbetet fortsätter. De mekaniska delarna är i stort sett klara. Kanske ska justermotorerna få ett plåtskydd samt att
skruvarna inte behöver vara så långa. Sen ska en relälåda byggas. Det blir att man tar vad man har så det blir kraftiga 24vdc
relän, 8 st i en låda. Troligen en ett säkringsskåp som ännu inte är inköpt. Detta skall sitta på stativet, nederst.
Första steget är att den manuella körningen med en joystick, kommer att fungera. Då använder jag 4 relän, resten är reserver.

En bild visar "plinten" som benen skall stå på. Jag gör ett ex först och testar...Jag kommer att använda en skogstraktors
griprotor för att skruva ner dom i marken. Det skall alltså vara 3 st.

Gradskalan är av inplastat papper, inlånat från nätet. Det fanns lite att välja på. Min skrivare bestämmer att diametern måste rymmas inom ett A4.
-Värre var det med att hitta en 24-timmars skala som gick baklänges. Denna gjordes i ett ritprogram.
Attachments
skruv.gif
skruv.gif (307.22 KiB) Viewed 6514 times
stativ-undre.gif
stativ-undre.gif (249.15 KiB) Viewed 6514 times
stativ-övre.gif
stativ-övre.gif (313.52 KiB) Viewed 6514 times
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: 6" newton -63 a la Clas Ohlson

Post by AstroFriend »

Hej!
Vilken meckarverkstad du har och vilken aktivitet. Det är sannerligen robusta saker du bygger, men det är ju ingen nackdel om det är permanentmonterat. Stål har ju lägre längdutvidgningskoefficient än aluminium också. Bilderna med stjärnor med saturnushandtag, är det inte bara följningen som missat lite grann, är handtagen i samma riktning som RA?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: 6" newton -63 a la Clas Ohlson

Post by Tony »

Jag tror inte det är följningsfel. När jag kollade visuellt på stora objekt typ Jupiter så hade även den en tendens till
att se ut som Saturnus (!)
När man flyttade ögat en aning så kunde det liksom försvinna...men jag tycker nog att jag känner igen detta fenomen på
flera foton jag provade.
Men i så fall så ligger detta problem magasinerat i källaren nu...jag har beställt ett nytt teleskåp.
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: 6" newton -63 a la Clas Ohlson

Post by Tompa »

Intressant projekt! Vi får hoppas på bra väder i höst, skulle vara kul att kika förbi.

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------