6" newton -63 a la Clas Ohlson

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

6" newton -63 a la Clas Ohlson

Post by Tony »

Fick ett ryck för nån månad sen att jag skulle plocka fram mitt gamla teleskop sen forntiden.
Detta är ett hembygge tillverkat efter en ritning som såldes av Clas Ohlson 1963. Jag var då 13 år och hade begränsat med
mekaniska resurser. Jag hade tänkt slipa primärspegeln själv men det dök upp ett begagnat alternativ så jag slipade bara
sekundärspegeln. Intresset höll i sig några år och jag blev sen att jobba på mekanisk verkstad och då tillkom tidstyrningen.

Jag har provkört grejorna lite med en Orion kamera bl a och jag är just nu imponerad av just tidstyrningen.
Jag slängde ihop justeringsmotorer, för nån vecka sen,till R och D-axeln för att kunna justera bilden i bekvämt läge.
Det är alltså en 6" spegel 1500 mm brännvidd.
Bifogar en bild. Jag har fler detaljbilder om nån är intresserad...
Attachments
teleskop.gif
teleskop.gif (464.22 KiB) Viewed 8313 times
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: 6" newton -63 a la Clas Ohlson

Post by wilt »

Spännande, intressant! Var det Schöldströms manual för teleskopbygge?

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: 6" newton -63 a la Clas Ohlson

Post by Tony »

Minns ej författaren. Tror inte jag har boken kvar. Boken var väl mer som ett tjockt häfte. Alla tänkbara beskrivningar var med inklusive spegelslipningen.
-Jag har drabbats av lite återfall nu (lagom utanför säsongen) och börjat på ett nytt stativ..
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: 6" newton -63 a la Clas Ohlson

Post by Tony »

På den tiden fanns det lite intressanta byggdelar att köpa på CO. Kugghjul kuggstång och motorer och diverse rå-ämnen.
Nuförtiden handlar det bara färdiga produkter.
Attachments
Snäckdrevet är egentligen en kuggstång som ger en radie på 220 mm!
Snäckdrevet är egentligen en kuggstång som ger en radie på 220 mm!
tiddrivning.gif (391.62 KiB) Viewed 8294 times
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: 6" newton -63 a la Clas Ohlson

Post by wilt »

I min astronomiklubb byggde vi ekvatoriella monteringar i början av 1980-talet (designen liknade förresten lite grand din montering, fast vi använde ett slags tangentarm snarare än snäckdrev) och vi köpte lager, rör för polaxeln, vred, gängad stång med mera från Clas Ohlsson. Så sent som då, i början av 1980-talet, fanns det kvar ganska många gör-det-själv och hobbyistprodukter i sortimentet. Jag kan fortfarande minnas känslan av att bläddra i katalogen och fundera på olika astrobyggprojekt.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: 6" newton -63 a la Clas Ohlson

Post by Tony »

Ja det är väl nu på senare tid som hyllvärmarna har rensats bort i sortimentet.
Jag byggde även en kupolbyggnad till den här.
Den var som en kopia av ett riktigt observatorium, roter-bar kupol och skjutbara lucka. Tillverkat i plattjärn och galvad plåt.
Har tyvärr ingen bild på detta. Då var det ju svartvit film som gällde, i alla fall om man skulle framkalla själv som jag gjorde då. Men tekniken med bilder som finns i dag gör det hela mera intressant.
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: 6" newton -63 a la Clas Ohlson

Post by Tony »

Lägger in en bild på astronomisk tidsskrift som var dåtidens astronomikontakt med omvärlden. Den kom ut 4 ggr per år
och gällde för hela norden. Man fick acceptera att läsa danska norska och svenska i olika artiklar. Det "jobb" som tilldelades
amatörer var att dokumentera variabler. Fast då som nu så var den ultimata händelsen att upptäcka en komet. Pulsarer tror jag då inte var upptäckt ännu. När dom dök upp så tolkades dom som kontakt med intelligenta varelser!

Bilden föreställer en nymodighet som kallades datamaskin. Just den var placerad i Uppsala, bestyckad med hålkortsläsare och magnetband. Det skrevs säkert 10 sidor om denna maskin men jag har inte skymtat hur många MB den rymde.
Attachments
astronomisk-tidskrift.gif
astronomisk-tidskrift.gif (496.81 KiB) Viewed 8203 times
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: 6" newton -63 a la Clas Ohlson

Post by Jonas »

Du har troligen helt rätt. Jag tittade på mitt gamla Clas Ohlson-häfte och det står (ungefär) att ritningarna och beskrivningarna är utförda av Civilingeniör R. Schöldström.
Det var troligen en form av "bibel" för amatörteleskopbyggare på den tiden.

/Jonas
wilt wrote:Spännande, intressant! Var det Schöldströms manual för teleskopbygge?

/Gustav
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: 6" newton -63 a la Clas Ohlson

Post by Hans Bengtsson »

Rolig tråd!

Man kan väl säga att omslaget på AT rätt väl speglar tidskriften. I en tid (1969) med häftiga saker som första månlandningen valde man som omslagsbild just denna. Helt ärligt så tyckte jag att AT var så tråkig att klockorna stannade. Prydlig och korrekt men inte särskilt inspirerande. Föregångaren PAT var helt OK, liksom givetvis efterföljaren PA, men AT kändes rätt likgiltig åtminstone för oss unga amatörastronomer. Det var en starkt bidragande orsak till att vi startade Scanam, extremt enkel vad gäller layout och tryckning men inriktad på praktisk och observationell amatörastronomi. Sådant vi tyckte var roligare att läsa om.

M v h
Hans Bengtsson
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: 6" newton -63 a la Clas Ohlson

Post by Jonas »

Astronomisk tidskrift var, som du säger, den enda svenska/nordiska tidskrift som fanns fram till ScanAm kom.
Som 12-åring gick jag med i sällskapet och fick den hemskickad men jag måste erkänna att jag inte hade någon större behållning av den eftersom den dels till stor del var skriven på danska eller norska samt att artiklarna inte var populärvetenskapligt skrivna.

Istället hängde jag på biblioteket och läste Sky & Telescope som var betydligt roligare med alla sina annonser och, framförallt, "Gleanings for ATM´s".
Det är naturligtvis det som gjorde att intresset för teleskopbygge blivit bestående och att S&T är skriven på engelska var en otroligt bra källa till att lära sig språket.

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: 6" newton -63 a la Clas Ohlson

Post by Tony »

Jag tänkte i alla fall gå vidare med intresset med dom nya förutsättningar som finns nu.
Eftersom jag har bra mekaniska förutsättningar numera så tänkte jag satsa på en kombination av bygge o inköp.
Var jag kan se så är speglar relativt dyra jämför med kompletta tuber. Så att bygga teleskåp-tuben verkar inte vara nån bra ide.

Valet är redan gjort eftersom jag redan börjat på ett stativ. Jag prioriterar då stabilitet och tyngd. Mitt boende tillåter att
jag kan förankra stativet i marken, kanske med jordankare eller nåt..?
Eftersom jag bygger stativet själv så går jag miste om GO-TO funktionen som verkar vara populärt nu.
Det hade jag tänkt att kompensera med stora och tydliga R o D-skalor. DVs jag skjuter in mig på en fixsjärna och kalibrerar
skalorna och slår på tid-motorn. GOTo blir då med hjälp av tabeller. Motorfunktion skall då bara fixera närområdet för objektet.
Eftersom jag tänkt att prioritera astrofoto så tror jag att man koncentrerar sig på ett eller två objekt per kväll.
Att sitta inomhus när tempen ligger på minus 20 verkar tilltalande. Med 20 m sladdar kan jag sitta på min ordinarie dataplats. Jag har redan praktiserat detta, men då bara med kameran. Så fjärrstyrningen av motorerna tillkommer som en senare huvudbry.......synpunkter?
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

6" newton -63 a la Clas Ohlson

Post by Martin F »

Angående förankringen hade jag skippat jordankare och gjutit antingen en platta eller 3 separata "fotstöd", dvs i praktiken samma som när du gjuter ett stolpfundament eller liknande. Bör bli betydligt stabilare. Om du vill kan du ju gjuta in något slags fästen för stativet.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: 6" newton -63 a la Clas Ohlson

Post by Tony »

Ja jag har inte bestämt hur jag gör än. Jag vet att ytlagret på jorden(gräsmattan) höjer sig ca 6-8 cm under vinterhalvåret!
Ett grund "platta" kommer då att flytta sig och poljustering fallerar. Jag hade tänkt mig en slimmad historia som jag kan plocka bort under sommaren och kunna köra över med en gräsklippare. Sen göra en poljustering på hösten som förhoppningsvis gäller för hela vintern. Det går ju att gjuta plintar på frostfritt djup, men inte ens dom är 100%-liga när dom står öppet för regnet. Nu har dom ju börjat med jordankare som man borrar ner till frostfritt djup. Överliggande jordmassor kan då tillåtas glida längs stången utan att det påverkar höjden. Dom är lite svåra att få tag i än, och dessutom dyra, så jag funderar på att tillverka själv. Principen är enkel: En spetsig stång (rör) med en enkel borrtrissa i änden. Sen skruvar man ner dom till önskat djup.
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: 6" newton -63 a la Clas Ohlson

Post by hansg »

Kul att se ditt bygge,jag har ett spegelämne + slipverktyget 150 mm en glas rondell från Clas ,är grovslipad sedan blev det inte mer då billigare speglar dök upp.
h-g
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: 6" newton -63 a la Clas Ohlson

Post by stoffe »

Om du använder unipolära stegmotorer så skulle eventuellt en motorstyrning till en EQ6 fungera och då får du GOTO genom EQMOD där du även själv får ställa in utväxlingar i mjukvaran.

Utöver det så får du även ASCOM pulseguidening vilket betyder att du inte behöver bygga dig en ST4 port för guidening som krävs för astrofotografering.

Tror ett sådant motorkort går loss på 1000 kr nytt med frakt. Borde gå att låna ett för att testa om motorerna ens funkar med det.

Stilit hembygge! Hoppas vi får se den på någon astroträff, Mariestadsträffen eller Värmland star party kanske?
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.