6" newton -63 a la Clas Ohlson

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: 6" newton -63 a la Clas Ohlson

Post by Tony »

Att förankra i berget är ju optimalt som du har.

Jag tänkte som du att jag vill ha helt fritt runt teleskopet. Inga väggar som man måste gå runt eller andra saker
att snubbla på i mörkret. Det blir alltså en grej man ska kunna flytta på (rulla iväg).
Samtidigt ska den stå pall för vindar, snöyra och regn. Det kan heller inte vara gräs som underlag eftersom gräs blir
till lera om det inte får solljus. Taket kan inte heller vara transparent eftersom jag inte vill ha växthus-temperatur.
En grusbädd, kanske 0/30 eller liknande..
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: 6" newton -63 a la Clas Ohlson

Post by Tony »

Obset är klart. Det som återstår är marken som det ska stå på. Jag hade tänkt att gräva bort gräslagret och fylla på med
0-8 eller 0-16 eller liknande grus. Om det är nollstorlek med så blir ytan hård men ändå dränerande.
-Men det får bli efter semesterturerna.
Attachments
Stommen har måtten 2x2x1.6
Stommen har måtten 2x2x1.6
stommen.gif (301.39 KiB) Viewed 5462 times
Taket har masonit som kondenskydd underst.
Taket har masonit som kondenskydd underst.
tak.gif (225.27 KiB) Viewed 5462 times
Man tar vad har när det gäller hjul..
Man tar vad har när det gäller hjul..
hjul.gif (347.44 KiB) Viewed 5462 times
Obset ute på rull. Frigången är inte stor men hjulen är lite terränggående.
Obset ute på rull. Frigången är inte stor men hjulen är lite terränggående.
pårull.gif (356.13 KiB) Viewed 5462 times
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: 6" newton -63 a la Clas Ohlson

Post by Tony »

Glömde att taket är 0,7 mm aluminium TP20. Är inte särskilt mycket dyrare än stålplåt men har bra reflekterande egenskaper, dvs mindre växthuseffekt....
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: 6" newton -63 a la Clas Ohlson

Post by Tony »

Dags för lite provisorisk injustering av polaxeln med hjälp av timer-motorn. Motorn går bra , det vet jag sen tidigare.
Jag har först ställt in polhöjden med hjälp av vattpasset. Nu vill jag vrida in stativet till rätt norr-syd-riktning.
Jag har riggat upp ett kikarsikte som projekterar solen på ett papper. Avvikelsen blir då i D-skalan.
Solens bild blir ca 19 mm. Vill man så skulle man kunna gradera skalan efter 19 mm bild.
Rent teoretiskt skulle man kunna vrida stativet ett visst gradtal med hjälp av avvikelsen i grader o tid...?
-Men det har jag inte fördjupat mig i än...

-Som ni ser så gick ju solen i moln....sen blir det väl regn, så man får rulla över obset igen...
Attachments
injustering.gif
injustering.gif (441.09 KiB) Viewed 5424 times
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: 6" newton -63 a la Clas Ohlson

Post by Tony »

Teleskopet klart för användning.
Ännu har tuben inte sett någon stjärna. Monteringen är bara kalibrerad med hjälp av solen. Men solen är ju inte att lita på, (!) den avviker ju med 0,3% per dygn.
Nästa steg blir att söka upp nån stjärna att driftjustera från ..jag tror det Altair.

Till hjälp har jag en laptop att starta med vid teleskopet, samt 2 fasta datorer inomhus via 20 m kabel. -Jag lär väl återkomma med frågor när det kör ihop sig med programmen.

Jag kan fjärrstyra manuellt RA och DE -axlarna, men en motorfokus står på önskelistan. Hittar jag bara en lite smidig motor
fixar jag nog resten själv.
Jag väntar även på ett guideteleskop.

Jag testade några provskott på ett träd vid tomtgränsen, ca 50 m bort, -det blev max utdrag i okularhållaren + lite överhäng. Bilden är direkt på sensorn , utan linser. Jag funderade ett tag på vad jag hade för exotiskt trädslag på tomten samtidigt som jag tyckte mig se fåglar. Men jag insåg väl snart att jag såg tallbarr med tillhörande insekter.
Attachments
klar.gif
klar.gif (360.97 KiB) Viewed 5387 times
tall.gif
tall.gif (254.68 KiB) Viewed 5387 times
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: 6" newton -63 a la Clas Ohlson

Post by ragge »

Hej Tony,

Jag hittade den här gamla tråden efter att ha läst denna viewtopic.php?t=14211" onclick="window.open(this.href);return false;
...och blev lite nyfiken på hur det har gått med ditt projekt. Respekt för ett gediget hantverk ! Det vore kul att se lite fler bilder, både på utrustningen och astro-motiv som du fotat.

En sak jag reagerade på var det du skrev : Okularet är på 32 mm och kameran Orion all in one.
Fotar du genom ett okular ? Jag hade nog valt att montera en kamera i sk "prime focus" dvs inga onödiga linser mellan sensorn och teleskopet. En moddad (helst) systemkamera är väldigt enkel att hantera och kan ge riktigt bra resultat. Mindre felkällor till "saturnusringar" mm.

Ragnar
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: 6" newton -63 a la Clas Ohlson

Post by Tony »

Jag testade i början med lite olika kombinationer på okular/kamera. Men numera kör jag mest med canon 1200 D. All in one sitter som guidekamera i ett guideteleskop 6" newton.
I nuläget försöker jag pressa ner rms-felet i PHD2. Svårt att komma under 1 " på RA-axeln. Det bygger lite på tur i foto sekvenserna.
Det blir att ta många bilder på måttlig tid och kassera dom flesta.
12" spegeln hämtar så mycket ljus att 1 minut kan överexponera bilden. 30 sek kan räcka om jag kör på 1600 asa.
Canonen ger en bildyta på bara 0,5-0,33 himmelsgrader så det fordras en del stabilitet.
Just därför startade jag den nya tråden om AstroEQ.
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: 6" newton -63 a la Clas Ohlson

Post by ragge »

Fantastiskt projekt - kul om du håller oss informerade.

Ragnar
User avatar
Göran Kajler
Posts: 3
Joined: 2016-03-08 22:05:10
spamtest: JA

Re: 6" newton -63 a la Clas Ohlson

Post by Göran Kajler »

Tony wrote:Fick ett ryck för nån månad sen att jag skulle plocka fram mitt gamla teleskop sen forntiden.
Detta är ett hembygge tillverkat efter en ritning som såldes av Clas Ohlson 1963. Jag var då 13 år och hade begränsat med
mekaniska resurser. Jag hade tänkt slipa primärspegeln själv men det dök upp ett begagnat alternativ så jag slipade bara
sekundärspegeln. Intresset höll i sig några år och jag blev sen att jobba på mekanisk verkstad och då tillkom tidstyrningen.

Jag har provkört grejorna lite med en Orion kamera bl a och jag är just nu imponerad av just tidstyrningen.
Jag slängde ihop justeringsmotorer, för nån vecka sen,till R och D-axeln för att kunna justera bilden i bekvämt läge.
Det är alltså en 6" spegel 1500 mm brännvidd.
Bifogar en bild. Jag har fler detaljbilder om nån är intresserad...
Hej Tony!

Så kul att se ditt teleskop. Visa gärna lite detaljbilder.

/Göran