Dålig kollimering, flex eller trackingfel?

Frågor rörande optik, linser, speglar, okular etc.
Post Reply
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Dålig kollimering, flex eller trackingfel?

Post by Frazze »

Hej.
Då jag testade min nya fokuserare häromdagen så visade det sig att kameran nog inte satt rätt i strålgången då jag fick ett ojämnt belyst fält. Fokuseraren flexade en del så det kan nog bero till stor del på det.

Här är en överstretchad bild för att visa hur det såg ut. (Jag nådde inte riktigt fokus med den nya fokuseraren, därav lite blaffiga stjärnor, en förlängare är beställd)
M45_L_1m_cc.jpg
M45_L_1m_cc.jpg (26.92 KiB) Viewed 4354 times
Jag noterade att stjärnorna även blev lite utdragna. Här är en närbild på hur det såg ut i centrum på bilden. (1 minut exponering)
M45_L_1m_cc_center_crop.jpg
M45_L_1m_cc_center_crop.jpg (69.96 KiB) Viewed 4354 times
Jag guidade med PHD, men hade inte polinställt monteringen alls så jag vet inte om den mäktade med att guida helt korrekt. Jag tyckte även mig se antydan till samma form på stjärnorna redan vid 1 sek exponering, vilket borde tala lite emot trackingfel eller?

Jag tog även en ofokuserad bild för att kontrollera kollimeringen och den såg ut så här i centrum av bildfältet. (1 sek exponering)
M45_L_1s_cc_def_001_crop.jpg
M45_L_1s_cc_def_001_crop.jpg (38.01 KiB) Viewed 4354 times
Vad tror ni, beror de avlånga stjärnorna på trackingfel, flex eller dålig kollimering? Jag har dålig koll på hur flex kan se ut i en bild, någon som kan slänga upp något bra exempel kanske?

Mvh
Daniel
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Dålig kollimering, flex eller trackingfel?

Post by Tompa »

Hej,
jag satsar en spänn på kollimeringen och/eller att sekundären är lite roterad eller förskjuten utefter den optiska axeln. Allt hänger ju ihop. Den överstretchade bilden som visar vignetteringen, tyder på att ljuset inte träffar bildplanet i centrum. Den andra bilden visar dubbla spikes i 'klockan 5'-positionen. Det tyder också på att något är mysko.

Jag hade samma problem med min 190-tub efter byte av fokuserare (inte med dubbla spikes, jag kör spike-löst :geek: ).
Mitt största problem var att rotera sekundären rätt samt att få sekundären i rätt läge utefter den optiska axeln (i längdled, så att säga). Min sekundär sitter i korrektionslinsen och kan roteras 360 grader. Det var mycket 'trial and error' innan jag hittade rätt med rotationen och placeringen i längdled. Här var det bra att ha ett cheshire-okular till hjälp. Det blev många skruvningar innan det blev rätt. När detta var rätt inställt var kollimeringen enkel med hjälp av en laserkollimator.

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Dålig kollimering, flex eller trackingfel?

Post by Timo »

Jag hade också dubbla spikes åt ett håll och det åtgärdades med att att ändra lite på kollimeringsskruvarna på sekundären.
Räkna ut vilken skruv som ligger "närmast" den arm som ger dubbla spikes och ändra den försiktigt.
Har du tur så är det så enkelt.
Ofokuserat ger också dubbla spikes men inte bara på ett håll.
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Dålig kollimering, flex eller trackingfel?

Post by glappkaeft »

Definitivt verkar kollimeringen vara mysko. Det konstiga är att vignetteringen är centrerad något till vänster någonstans runt bildens övre kant samt att comat pekar mot en punkt en bit under bildfältet ganska långt till vänster. Då du bytt fokuserare så antar jag att fokuseraren sitter lite fel i förhållande med sekundären.

Slutsatsen jag drar är att vignetteringen visar att bara den översta delen av bildfältet ser hela sekundären medans att den optiska axeln ligger strax under bildfältet (se bilagan).
M45_L_optiskaaxeln.jpg
M45_L_optiskaaxeln.jpg (68.05 KiB) Viewed 4265 times
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Dålig kollimering, flex eller trackingfel?

Post by Frazze »

Hej och tack för svaren.
Jag ska ta och göra en noggrannare kollimering och se om det blir bättre.
glappkaeft wrote:Definitivt verkar kollimeringen vara mysko. Det konstiga är att vignetteringen är centrerad något till vänster någonstans runt bildens övre kant samt att comat pekar mot en punkt en bit under bildfältet ganska långt till vänster. Då du bytt fokuserare så antar jag att fokuseraren sitter lite fel i förhållande med sekundären.

Slutsatsen jag drar är att vignetteringen visar att bara den översta delen av bildfältet ser hela sekundären medans att den optiska axeln ligger strax under bildfältet (se bilagan).
När du säger att fokuseraren sitter fel, är det något du tror går att justera med sekundären eller måste fokuseraren flyttas?

Mvh
Daniel
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Dålig kollimering, flex eller trackingfel?

Post by Tompa »

Du kan ta bort sekundären och sätta in laserkollimeraren för att kolla att fokuseraren är rakt monterad med hjälp av ett måttband. Bra bild här: http://www.astro-tom.com/telescopes/newtonian.htm Vet inte om du har några justerskruvar, annars får du schimsa med hjälp av lite tunn aluminium eller nåt annat bra.
Det var med denna metod jag lyckade få till min sekundär. Jag har även läst någonstans att sekundären skall vara något skjuten i riktning mot primärspegeln, lite beroende på fokallängd och annat. Inget kritiskt om detta inte blir helt rätt, men sekundären bör nog inte vara förskjuten åt motsatt håll.

Därefter kan du justera in sekundärens mittpunkt och även rotation med hjälp av ett cheshireokular som har hårkors.

När detta är fixat är resten en enkel match.

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Dålig kollimering, flex eller trackingfel?

Post by glappkaeft »

Frazze wrote:När du säger att fokuseraren sitter fel, är det något du tror går att justera med sekundären eller måste fokuseraren flyttas?
Om den inte sätter rätt i "planet" så går det att justera med sekundären (upp/ner + rotation) om det finns tillräckligt med justeringsmån. Sitter den snett i förhållande till den optimala optiska axeln så är det enda "korrekta" att justera fokuseraren även om man kan göra mindre justeringar (vinkeln på sekundären) även i detta fall. Dock så går det nog inte att få kollimeringen helt 100% om man korrigerar med sekundären i detta fall.

Det första du bör göra är att visuellt inspektera att sekundären är korrekt placerad i förhållande med fokuserarens dragtub. Om du inte läst den förut så rekommenderar jag Nils Olf Carlins kollimeringsguide (http://web.telia.com/~u41105032/kolli/kolli.html ).
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Dålig kollimering, flex eller trackingfel?

Post by Frazze »

Hej.
En snabb uppdatering bara.
Har varit bortrest i helgen och började idag kolla kollimeringen.
Första steget var att kolla om sekundären och dragtuben var bra alignade. (Jag har kikat lite på den här guiden för hjälp)

Jag tror att det ser bra ut, men skulle gärna vilja ha en "second opinion" också. Räcker den här visuella kontrollen eller måste man göra något mer tro?
Jag har inte kontrollerat om fokuseraren är centrerad för då måste jag montera av sekundären och det ville jag helst slippa.
Photo 2013-10-14 15 16 44 copy.jpg
Photo 2013-10-14 15 16 44 copy.jpg (90.42 KiB) Viewed 4150 times
Mer än detta har jag inte hunnit med. Jag är föräldraledig och man får vara glad om man får 10 minuter över under dagen :)
Mvh
Daniel
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Dålig kollimering, flex eller trackingfel?

Post by Frazze »

Ok, nu har jag äntligen hunnit klart med kollimeringen.

Tror det blev hyfsat. Så här ser primär-sekundär-alignen ut nu via mitt Cheshire.
2013-10-17 11.36.42.jpg
2013-10-17 11.36.42.jpg (75.16 KiB) Viewed 4086 times
Den svarta ojämnheten kring sekundären är lite tejp som lossnat som jag nu tagit bort, så bry er inte om den.
Ikväll var det ju klart väder men jag har ingen möjlighet att testa utrustningen just nu så jag siktar in mig på morgondagen och hoppas på det bästa.

/Daniel

Return to “Optik”