Komakorrektor för 8" f/4 Newton

Frågor rörande optik, linser, speglar, okular etc.
Post Reply
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Komakorrektor för 8" f/4 Newton

Post by stoffe »

Hej

Jag köpte mig ett newtonteleskop av en god vän här på astronet, jag fick även låna en baader MPCC (tror det är den näst senaste versionen) och jag når fokus med lite drygt 3 mm kvar tills det inre fokusstoppet slår i. MPCC korrektorn har en M42 T-gänga och ansluts på en T-ring för att få korrekt avstånd mellan sensor och korrektor. Allt väl så här långt. Teleskopet har 2" fokuserare.

Kameran jag tänkt använda för detta är en fullformats kamera (Nikon FX) som heter Nikon D600 med 5,95 micron pixlar, jag får då nästan exakt 1 pixel per bågsekund vilket måste anses som helt perfekt optimalt för foto då den är seeing optimerad.

Nu till min fråga.
Jag har sett att bland annat teleskopservice säljer en komakorrektor som heter RCC med M48 anslutning, det finnns även en lämplig M48 T-ring till detta. M48 är större än M42.

Jag kan ställa om kameran till två olika bildfältstorlekar

i FX läget används sensorns fulla kapacitet på 36x24 mm och 24 Mpix
i DX läget (motsvarar 1,5x APS-C) med ett fält på 24x16 mm och 10 Mpix då används en beskärd del av sensorn.

Finns det någon möjlighet att använda FX läget med en RCC komakorrektor? Man skulle ju kunna beskära det till en cirkel i efterhand förvisso.

Är en 2" fokuserare för trång för att kunna belysa en 36x24 mm stor sensor? Den kanske blir det med ett f/4 teleskop?

Nu var det många frågor och funderingar på samma gång..
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Komakorrektor för 8" f/4 Newton

Post by AstroFriend »

Hej Christoffer!
Jag sitter här också precis med samma problem. Tyckte det blev lite väl dyrt att satsa på 2.5" hela vägen så har gjort kompromissen att hålla mig till 2" och m48. Har mot kameran en m48 till eos (canon) adapter för maximalt "hål". Jag skall dessutom någonstans få in en off-axis adapter. Har inte ens hunnit prova de delar jag hunnit skaffat hittils, men det skall gå har jag läst även om det blir en del vinjettering och att det blir svårt att få prismat till off-axis adaptern helt ur bild. Det här gäller när jag har konfigurationen med min 10" newton med comacorr (skywather 0.9 2"/m48), den har bara en 2" sekundärspegel så finns många begränsningar här. Tillsammans med refraktorn är det inga problem då imagecirkeln där är 80mm drygt förutom att flattern är lite underdimensionerat så får vinjettering över f6.3 (telefotolins mellanformat).

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Komakorrektor för 8" f/4 Newton

Post by stoffe »

Hej

Flattern i ditt telefobjektiv är väl integrerad i objektivet?

Min sekundär är omkring 60 mm, kanske 63 mm. Det är svårt att mäta den utan att plocka ur den vilket jag inte gjort ännu. Man kan ju kapa av den del av fokuseringsröret som inte behövs om man har ett som egentligen är för långt och sticker in i tuben (vilket jag har) så får man bort lite vinjettering där. Det känns lite som att jobba i blindo, det var därför jag ställde frågan här.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Komakorrektor för 8" f/4 Newton

Post by AstroFriend »

Hej Christoffer!
Du kan rita upp din optik på rutat papper och göra raytracing på det, då ser man lätt vilka delar som kommer i vägen och behöver modifieras.

Gör allt på en rak vågrätlinje (optiska axeln),
Börja med huvudspegeln, rita som ett lodrätt streck motsvarande diameter, 200mm?
Mätt upp sekundärspegeln, rita in den efter linjen där den sitter, ett lodrätt streck på ca 60mm?
Rita in fokuseraren där den sitter när den är i fokus, fram och bakkant, två lodräta streck på 2", 50mm
Rita in comacorrectorn där den sitter när den är i fokus, fram och bakkant, två lodräta streck på 42mm?
Rita in kamerans sensor som ett lodrätt streck vid fokus, diagonalen på 24x36=43,3mm

Nu har du ett antal lodräta streck utplacerade efter en rak linje. Rita nu in en "ljuskon" från sensorns vardera hörn (upptill och nedtill på det lodräta strecket) mot huvudspegeln. Du skall nu alltså ha två trianglar utgående från huvudspegeln mot vardera ände av strecket som representerar sensorn. Nu ser du lätt om ljuskonen tar i någon del i optikkedjan.

Och man ser redan nu på siffrorna att det blir problem med comacorrectorn (jag tog måtten från min), en del av ljuskonen skärmas av och vi får vinjetering. Och medför också att T2 hålet är för litet, därför rekommenderar man m48 (vid fullframesensor). Det gäller nära kameran, längre ut måste man ha ännu större diameter, 2.5" eller mer. Det är nu det blir dyrt! Men lite vinjetering kan man acceptera. Du har en 60mm sekundär vilket är ovanligt på en 8" tub för visuellt bruk. Min 10" har en sekundär på 50mm. 50mm är den effektiva diametern i strålgången, spegeln är ju elipsformad, kanske 50x70mm.

Egentligen skall ju också huvudtuben ritas in men man får anta att den har tillräcklig diameter för att inte vara i vägen.

Hur bra man än gör det så blir det alltid lite vinjettering då man avviker från optiska axeln, det effektiva ljusinsläppets area minskar med avvikande vinkel från den optiska axeln.

Hoppas jag inte rörde till det med min beskrivning.

ps.
Min telefotolins har flatfieldcorrectorn inbyggd, men likafullt är den under dimensionerad, det blir billigare så. Vid full bländaröppning f4.5 har ljuset i extremhörnen ca 50% mindre styrka än i centrum. Vid f6.3 är det nästan lika. Men mina mätningar var för en 24x36 sensor, linsen är gjord för 60x70 sensor!

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Optik”