färgfel vid planetfoto

Frågor rörande optik, linser, speglar, okular etc.
User avatar
Frost
Posts: 239
Joined: 2013-05-22 21:15:08
spamtest: JA

färgfel vid planetfoto

Post by Frost »

jag har under två nätter fotat Neptunus fast ett problem som har återkommit är att jag får akromatisk aberration ovanför planeten http://imgur.com/mvfvisA, bilden själv är inte bra fast jag tog en bara för att demonstrera hur färgfelet ser ut.
det återkommer på olika förstoringar jag prövade med olika iso värden och slutartider fast det blev samma sak förutom att bilden blev mörkare och ljusare, kameran är en Nikon D60

dom förstoringarna jag använde var 2 st 2X barlows en adapter med ett okular på 15mm och den största förstoringen jag kan åstadkomma 6mm, jag vet inte hur många gångers förstoring det är men avståndet emellan kamerachippet och okularet är 7 cm med 6mm och 5,5cm med 15mm okularet
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: färgfel vid planetfoto

Post by glappkaeft »

Vad är det för teleskop du använt och när på kvällen har du fotat?

Sedan är jag lite osäker på beskrivningen om hur du har tagit bilden. Har du använt ett objektiv på din kamera och i sådana fall med vilken brännvidd.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
User avatar
Frost
Posts: 239
Joined: 2013-05-22 21:15:08
spamtest: JA

Re: färgfel vid planetfoto

Post by Frost »

Det är ett mak newton 190 och jag fotade runt kl1. Jag har inget objektiv på kameran utan det är okularprodjektion med en dslr kamera , det är en adapter med ett utrymme där man kan stoppa in okular och sätta en t adapter
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: färgfel vid planetfoto

Post by Lazze »

Neptunus står ju lågt så det ser ut som atmosfärisk diffraktion där det blå ljuset böjts mest och det röda minst.

/Lasse
User avatar
Frost
Posts: 239
Joined: 2013-05-22 21:15:08
spamtest: JA

Re: färgfel vid planetfoto

Post by Frost »

Fast neptunus är väl inte så låg den ligger ungefär i samma bana som månen
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80
User avatar
BjörnL
Posts: 73
Joined: 2011-10-23 00:13:33
spamtest: JA
Location: Emmaboda

Re: färgfel vid planetfoto

Post by BjörnL »

Kan det inte vara kombinationen av 2 st barlow plus okular som orsakar färgfelen?
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: färgfel vid planetfoto

Post by glappkaeft »

Frost wrote:dom förstoringarna jag använde var 2 st 2X barlows en adapter med ett okular på 15mm och den största förstoringen jag kan åstadkomma 6mm, jag vet inte hur många gångers förstoring det är men avståndet emellan kamerachippet och okularet är 7 cm med 6mm och 5,5cm med 15mm okularet
Om jag räknat rätt så är den effektiva brännvidden över 10 och 40 meters brännvidd med 15 respektive 6 mm okularet och det är om Barlowlinserna bara ger 4x längre brännvidd (ofta så blir det mer). Tvivlar på att optiken klarar av att att pressas så långt. Har du testat samma uppsättning på tex månen?
Frost wrote:Det är ett mak newton 190 och jag fotade runt kl1. Jag har inget objektiv på kameran utan det är okularprodjektion med en dslr kamera , det är en adapter med ett utrymme där man kan stoppa in okular och sätta en t adapter
Jag funderade om det kunde vara refraktion eftersom Neptunus ligger så lågt men vid 1 tiden så är ju den ändå 19 grader över horizonten (i Uppsala). Kan dock vara värt att testa på en stjärna nära zenit.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
User avatar
Frost
Posts: 239
Joined: 2013-05-22 21:15:08
spamtest: JA

Re: färgfel vid planetfoto

Post by Frost »

Du har rätt Om det är klart imorgon så ska jag testa det på en stjärna om samma problem dyker upp
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: färgfel vid planetfoto

Post by Peter R »

Den andra Neptunusbilden som vi diskuterade tidigare var ju helt befriad från färgfel http://www.astronet.se/view_image.php?i ... mode=large .
Ändå har du använt samma optiska setup. Vad är det som skiljer dem åt?

/*Peter R
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: färgfel vid planetfoto

Post by Lazze »

Är bilden i den här tråden tagen vid samma tid på dygnet som din förra Neptunusbild? I vilket fall låter det som en god ide att ta en bild med samma uppställning mot zenit för att se om problemet består.

/Lasse
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: färgfel vid planetfoto

Post by skafar65 »

Hej Frost

Jag tror du vill mycket mer än vad din utrustning kan prestera! Den första bilden på Neptunus med 10 sekunders exponering! Den är ingen bild på Neptunus, det är en ofokuserad utsmetad blobb som sammanställer ljuset från planeten inklussive färgfel. Här är den så pass ur fokus så att färgerna flyter ihop. Man kan ana lite färgfel på ovansidan. Den andra bilden har du fått till fokus lite bättre men här har du ett driftfel vilket gör att planeten ser avlång ut. Färgfelet syns tydligt och beror sanolikt på en kombination av en överstressad optik och som näms, atmosfärisk diffraktion.

Hade jag varit i dina kläder hade jag börjat på något enklare, fått fokus på det och fått en känsla för exponeringstider osv. 10 sekunder på en planet fungerar inte! Så mycket förstoring fungerar inte! Så många element som du bygger upp framför varandra fungerar trolitgtvis inte heller! Börja med låg förstoring, när du fått rätt på det öka upp och jobba dig fram metodiskt.

Mvh //Micke
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: färgfel vid planetfoto

Post by Hans Bengtsson »

Neptunus-bilden:

Håller med föregående talare. Det är viktigt att betona att den "yta" som bilden vid en första anblick tycks förmedla inte alls är planetens yta (diameter: endast ca 2.3 bågsekunder!) utan resultatet av bristande fokusering.

Vid visuella magnitudbedömningar av kometer, och ibland faktiskt även av variabler, är defokusering av stjärnor en vanlig metod för att underlätta bedömningen. Men vid observation av t.ex. planeter (visuellt eller fotografiskt) är metoden meningslös. Defokusering innebär bara att detaljer som eventuellt hade kunnat urskiljas i en fokuserad bild omedelbart försvinner. Även stjärnor (som ju i praktiken är helt punktformiga) kan man i teleskopet få hur stora som helst om man defokuserar, ända tills ytljusstyrkan blir så låg att man inte ser någon stjärna alls.

mvh
Hans Bengtsson
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: färgfel vid planetfoto

Post by Peter R »

Hej Micke,
På sätt och vis håller jag med om alla dina argument och det är därför jag först var ganska skeptisk till den förra Neptunus bilden. Men efter att fått reda på den optiska setup så bedömde jag bilden som fullt möjlig och detta eftersom jag själv har kört med samma typ av "överdrivna" förstoringar med gott resultat, dock har det varit vid exceptionellt stabil atmosfär, det bästa jag upplevt någonsin.
Saturnus med okularprojektion, 5mm okular på en 2,5x barlow och Eos20D: http://astronet.alderaan.nu/view_image.php?id=443
Jupiter med 4x och 2,5x barlow: http://astronet.alderaan.nu/view_image.php?id=2303
Visserligen är dessa planeter både större och ljusstarkare än Neptunus men de uppvisar en massa verkliga detaljer och är fotograferade med ett mindre teleskop.

Allt detta sammantaget gjorde att jag tänkte att den troligtvis var så bra som den såg ut. Men jag vet inte.
Den här bilden med kraftigt brytningsfel är mera vad man förväntar sig för en planet på 20°höjd och så kraftig förstoring.
Man kan korrigera för färgfelen men jag tycker att planeten på just denna bild ser ut att ha blivit lätt dubbelexponerad, kanske ett litet ryck i följet eller en vindpust.

/*Peter R
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: färgfel vid planetfoto

Post by Hans Bengtsson »

Om man tittar på Neptunus-bilden ...

http://astronet.se/view_image.php?id=2711&gallery=5

... så är planetens diameter där i runda slängar 85 pixlar. Vi vet också att planetens verkliga vinkeldiameter är 2.3 bågsekunder. Det betyder ett varje pixel på denna bild skulle vara endast ca 27 mas (millibågsekunder) stor. Den bästa seeingen på jorden (Mauna Kea och några andra ställen) kan i extrema fall vara så god som 400 mas.

m v h
Hans Bengtsson
User avatar
Frost
Posts: 239
Joined: 2013-05-22 21:15:08
spamtest: JA

Re: färgfel vid planetfoto

Post by Frost »

det verkar bli klart så jag ska ut ikväll och kolla lite, fast jag ville bara klargöra en sak bilden jag länkade till är typ den värsta på hela kvällen det var flera bilder som var en fin rund boll jag länkade den bara för att visa färfelet.
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80