Rengöring av primärspegel

Frågor rörande optik, linser, speglar, okular etc.
Post Reply
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Rengöring av primärspegel

Post by Frazze »

Hej.
Jag håller på att byta fokuserare på mitt newtonteleskop och har monterat av primärspegeln.
Den har ett par fläckar nära centrummarkeringen som jag skulle vilja få bort.
Är det någon som har tips på hur man kan få bort dessa på bästa sätt? Jag ser helst att jag inte behöver ta loss spegeln från sin hållare, men måste hela spegeln tvättas så kanske det inte finns något annat alternativ.
Här kan ni se fläckarna.

Image

Image

Mvh
Daniel
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Rengöring av primärspegel

Post by wilt »

Ser inte så farligt ut, jag hade det låtit vara. Tror inte det påverkar bilden speciellt mycket.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Rengöring av primärspegel

Post by Frazze »

wilt wrote:Ser inte så farligt ut, jag hade det låtit vara. Tror inte det påverkar bilden speciellt mycket.

/Gustav
Ok, ja det vore ju det bästa om man slapp fixa det.

/Daniel
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Rengöring av primärspegel

Post by stoffe »

Blås bort det som är löst med en blåsbälg (finns att köpa i fotohandeln) utan att vidröra ytan. Det är väldigt lätt att man förstör mer än vad man gör nytta vid en eventuell fysisk rengörning, jag håller med wilt att den ser inte så skitig ut.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Rengöring av primärspegel

Post by Hans Bengtsson »

Håller med. Tror inte att ett par så små fläckar kan ha någon märkbar betydelse alls. Jag skulle inte ha gjort någonting (om nu inte spegeln i övrigt är väldigt smutsig eller dammig förstås).

m v h
Hans Bengtsson
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Rengöring av primärspegel

Post by Frazze »

Nej i övrigt tror jag inte spegeln är så farligt dammig.
Jag har en blåsbälg och kommer blåsa bort så mycket damm jag kan innan jag monterar ihop den, men i övrigt låter jag det vara.
Tack för era synpunkter.

/Daniel
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Rengöring av primärspegel

Post by stoffe »

Ett exempel på en rengörning som inte gick så bra var min egen Cave Astrola spegel 8" f/8 där aluminiumet var repigt när jag köpte den, det löste vi med omaluminisering i vår lokala astronomiförening UAA. Min spegel är från 1965 och har varit med ett bra tag och bytt ägare ett par gånger.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Rengöring av primärspegel

Post by magnahrl »

Låt det vara!

Magnus
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Rengöring av primärspegel

Post by Lazze »

Bara för att gnugga in samma sak som alla redan sagt :D

Dessutom ser fläckarna ut att ligga precis intill centrummarkeringen på primären och då kommer de att vara skuggade av sekundären så de borde inte kunna störa bilden i alla fall.

/Lasse
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Rengöring av primärspegel

Post by wilt »

Stoffe: låter spännande. Vad är storyn bakom din Cave Astrola? Vet du något om tidigare ägare? Hur bra är spegeln? Tom Cave och några av hans anställda optiker som Alika K. Herring har ju gott rykte. Finns det någon inskription på spegelns baksida?

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Rengöring av primärspegel

Post by Robin Andersson »

Tycker också du skall låta det vara. Min spegel har sett mycket värre ut enligt mitt tycke (till och med varit helt full med is som lämnade stora fläckar efter sig) men fungerar fortfarande galant! :)

Mvh
Robin
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Rengöring av primärspegel

Post by Frazze »

Lazze wrote:Bara för att gnugga in samma sak som alla redan sagt :D

Dessutom ser fläckarna ut att ligga precis intill centrummarkeringen på primären och då kommer de att vara skuggade av sekundären så de borde inte kunna störa bilden i alla fall.

/Lasse
Såklart, det hade jag inte ens tänkt på. Fläckarna ligger ju klart inom sekundärens skugga.
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Rengöring av primärspegel

Post by stoffe »

wilt wrote: Stoffe: låter spännande. Vad är storyn bakom din Cave Astrola? Vet du något om tidigare ägare? Hur bra är spegeln? Tom Cave och några av hans anställda optiker som Alika K. Herring har ju gott rykte. Finns det någon inskription på spegelns baksida?
Jag borde kanske gjort en egen tråd men så här är det. Min Cave Astrola spegel köpte jag av en pensionerad fysiklärare som är medlem i UAA och han hade i sin tur köpt den för många år sen av någon som bodde i Stockholm trodde han och där slutar tyvärr historien. Det jag fick med var en 170 cm lång orginaltub och en orginal primärspegelhållare med totalt gängpaj i samtliga infästningsgängor. Istället för 1/4 UNC så blev det istället helicoil M6 vilket fungerat mycket bra. Spegeln är märkt 1965 och det står graverat/signerat Cave på den. När vi omaluminiserade den så fanns ingen coating kvar på den då det inte tog många minuter med kaustiksodan innan allt aluminium var borta. Förmodligen omaluminiserad någon gång under spegelns historia eller så var det ingen coating från början? Jag är mycket nöjd med mitt teleskop förutom att det är vindkänsligt och med 1600 mm brännvidd och 5,95 mikron stora pixlar på min systemkamera så blir pixelskalan minst sagt tät. Sekundärspegelhållare och motorfokuserare har jag byggt helt själv på egen hand och lika så tubringarna som jag svarvat fram av en stump rör av ca 10" (fjärrvärmerör). Jag hade med allting för två år sen till VSP och visade upp mitt bygge.

Bild på teleskopet finns här
http://www.astronet.se/phpBB3/viewtopic.php?f=21&t=7681
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.

Return to “Optik”