F=6, 1200mm/200mm, Okulartips?

Frågor rörande optik, linser, speglar, okular etc.
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: F=6, 1200mm/200mm, Okulartips?

Post by wilt »

Jag vet inte. Men en fördel med zoomokularet är att man sparar en del tid: det är smidigare att zooma sig fram till rätt förstoring genom att vrida på okularet än att hålla på att byta okular och/eller barlow.

Fast, som sagt, jag vet inte, jag har inget zoomokular.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: F=6, 1200mm/200mm, Okulartips?

Post by Starfish »

Oki, ja det är ju det som lockar så med ett zoomokular men jag är lite fundersam på FOVen på zoomen då den kanske inte fungerar lika bra på DSOer som jag hoppas på dessutom ska skärpan vara sämre än ett fast okular, sen så vet jag inte riktigt hur stor skillnaden är från okular till okular samt hur mkt alla dessa vanliga faktorer påverkar varann(Linselement,FOV,TFOV,Eyerelief) osv.
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: F=6, 1200mm/200mm, Okulartips?

Post by Timaoes »

Mycket att tänka på! :-) Jag tycker inte du ska hänga upp det för mycket på detta. Köp grejer som funkar för där du är nu. En zoom kommer att funka alldeles utmärkt. Jag skulle dock rekommendera att du köper bra grejer från början. Teleskopen byter man då och då, men okularen har man kvar.

Eye relief är en faktor om du observerar med glasögon. Då bör ER vara väl tilltagen så du får plats med glasögonen. FOV tycker jag är speciellt viktigt på ditt mest lågförstorande okular. Du behöver det till stjärnhoppningen och för stora objekt som exv Plejaderna. Jag har Baader Aspheric 31 mm för detta och rekommenderar den varmt. Bäst av alla deras okular enligt min mening. Kombinerar du sedan denna med en 24-8 mm zoom så klarar du dig i många år.

/Johan
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: F=6, 1200mm/200mm, Okulartips?

Post by Starfish »

Ja hehe, jag har lite beslutsångest, vill inte köpa fel och så svårt att veta vad jag kommer få ut mest utav så man inte köper nått som bara ligger o samlar damm. Mitt stora problem är ju att min plössl 12mm inte levererar bra kvalite som okular överhuvudtaget och anledningen till att jag kan jämföra med någon annan utan att ha köpt någon är för att jag testat högförstorande okular på Slottskogens Obs. Där är skillnaden är slående verkligen, mitt WA42mm är jag jättenöjd med och även kontrastrik bild samt enkelheten i att stjärnhoppa med detta okular, det är min högförstorande som sviker, då jag inte heller har nån medium leder detta mig till att jag vill ha BHZ vilket jag i slutändan tror funkar magnifikt, sen är ju kostnaden och tillgängligheten ett problem också :) hade vart kul att se om skillnaden är stor mellan t.ex Hyperflex 7E och Baaders zoom, hittar inga omdömmen nånstans. Jag har örnblick, no glasses men petig för minsta lilla.
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: F=6, 1200mm/200mm, Okulartips?

Post by Timaoes »

Vill du ha omdömen om okular så kan du kolla på amerikanska Cloudy nights okularforum. Här har du all världens expertis samlade på ett ställe. Och de är petiga kan jag lova :-). Du hittar det här: http://www.cloudynights.com/index.php (Klicka på forum längst upp på sidan).

/Johan
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: F=6, 1200mm/200mm, Okulartips?

Post by Hans Bengtsson »

Hej!

Här är några synpunkter på den optiskt briljanta Baader-zoomen:

http://www.cloudynights.com/ubbthreads/ ... t/all/vc/1

Som jag tidigare nämnt, kraschade dock till slut mitt första okular och mitt andra var alltför trögzoomat. Och jag tycker att EF-zoomen, som jag numera använder, är alldeles utmärkt. Zoom-okular är något som underlättar tillvaron alldeles enormt åtminstone vid den typen av observationer som jag i huvudsak sysslar med (variabla stjärnor). Och Timo K tror jag aldrig haft några zoomningsproblem med Baader-okularet trots att det använts i såväl ett smällkallt Västmanland som ett hett Australien.

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: F=6, 1200mm/200mm, Okulartips?

Post by Starfish »

Hej!

Bra sida! ser att dom verkar vara rätt förtjusta i Baaders zoom och Hans verkar känna EF zoomen mycket väl, en fråga återstår då finns det någon hemsida där jag kan beställa Baader till bästa pris till Sverige och samma för EF zoomen? Jag känner mig rätt 100%ig till att köpa nån av dessa, vill inte ha världens längsta beställningstid bara. Synd att jag inte kunde få hem den idag då jag ska ut på observation (klar himmel resten av dagen) :-). Tack för att ni tar er tid att övertyga mig i min lilla okularjakt!

Mvh Stjärnfiskarn
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: F=6, 1200mm/200mm, Okulartips?

Post by Hans Bengtsson »

Detta är min favoritleverantör i alla väder:

http://www.teleskop-service.se/sv/tillbehor/zoomokular/

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: F=6, 1200mm/200mm, Okulartips?

Post by Starfish »

Tackar :)
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: F=6, 1200mm/200mm, Okulartips?

Post by Tompa »

Du blir nog helnöjd med vilket som av dessa okular.
Jag rekommenderar antingen http://www.astrosweden.se eller http://www.teleskop-service.se, men dessa känner du väl redan till.
Båda är seriösa, snabba och väldigt hjälpsamma om det strular! Värt hur mycket som helst.

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: F=6, 1200mm/200mm, Okulartips?

Post by Starfish »

Jodå känner till dom gör jag allt men har aldrig köpt från nån av dom innan! Tack!
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: F=6, 1200mm/200mm, Okulartips?

Post by Tompa »

Jag förstår, båda är väldigt bra att ha att göra med. Det skadar aldrig att ringa och kontrollera lagersaldot om det är bråttom (och det är det ju alltid när man ska köpa astro-prylar ;) ).
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: F=6, 1200mm/200mm, Okulartips?

Post by Starfish »

Tompa wrote:och det är det ju alltid när man ska köpa astro-prylar
Hehe precis! Det ska nog gå bra detta!!
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
Johansson
Posts: 97
Joined: 2012-01-28 11:24:29
spamtest: JA
Location: Piteå

Re: F=6, 1200mm/200mm, Okulartips?

Post by Johansson »

Annars har du Firstlightoptics.com och Teleskop-express.de om du inte ids vänta.
Båda har BHZ i lager och är bra att ha och göra med.
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: F=6, 1200mm/200mm, Okulartips?

Post by Starfish »

Tack så mycket Johansson! jag ids ju inte att vänta hehe !
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !