Baader Hyperion vs Morpheus

Frågor rörande optik, linser, speglar, okular etc.
Post Reply
Tonsa71
Posts: 10
Joined: 2018-02-22 17:13:36
spamtest: JA

Baader Hyperion vs Morpheus

Post by Tonsa71 »

Behöver lite råd.
Jag är trött på mina okular som jag använder (Soligor Lanthanum, och ett Soligor zoom okular) De har 40-45 graders synfält.
Vill nu uppgradera till bättre och med större synfält. Efter googlingar fastnade jag för Baader Hyperion okular set med väska. De har 68 graders synfält. Den ser trevlig ut och har flera (7 st) okular. Men när jag räknar lite på det så lär två kanske tre okular aldrig bli använda. Jag har en Celestron Nexstar 8SE med fokallängd 2032mm. Det minsta okularet ger strax över 400x förstoring och lär aldrig användas på grund av "overpower". Sedan lär säkert något av de lågförstorande också lämnas kvar i väskan och kanske ytterligare något okular? Började då fundera på att det kanske är bättre att köpa 3-4 st okular av Morpheus serien istället med 76 graders synfält? Det är ungefär samma pengar det handlar om (10-12000kr).
Finns också ett tredje alternativ med en Baader Hyperion zoom med 2,25 barlow. Då skulle pengarna även räcka till en Celestron fokalreduserare som jag till och från varit sugen på. Det verkar som många är nöjda med med en sådan även om förstoringen i givet okular minskar. En Baaders okularväska utan okular räcker det också till, så har jag okularen fint sorterade.
Jag har ingen erfarenhet av något av de okularen som jag nämner och hoppas på lite hjälp från er.
/ Tony

Return to “Optik”