Smalbandsfilter för OSC kameror mm

Frågor rörande optik, linser, speglar, okular etc.
Post Reply
Betelguse
Posts: 115
Joined: 2020-10-05 19:33:11
spamtest: JA

Smalbandsfilter för OSC kameror mm

Post by Betelguse »

Sitter o funderar lite på det där med vilket filter man ska använda.
Kan jag tänka så att är det tillräckligt mörkt så är det bäst att använda ett uv/ir eller inget filter alls.
Vid lite mer ljusföroreningar ett bredare filter typ mitt IDAS P2
Om det är mycket mer ljusföroreningar ett smalare filter som OPT LeNhance

Jag menar. Alla filter fångar väll upp lika mycket av det ljus man vill ha från nebulosor? Bara att vissa blockar mer oönskat ljus så det manvill ha försvinner i mängden.

Stjärnorna påverkas jo oxå av filter har jag märkt. Inte bara färg då men kör jag med LeNhance så blir ju stjärnorna mycket mindre framträdande än med dom andra filtrena. Ska man fota stjärnhopar eller galaxer är ju nått av de bredare filtrena att föredra oxå.

Men tänker så här. Om jag nu kan ta 300s subbar med mitt p2 från där jag fotar. Är det då inte bättre att använda det filtret än det smalare LeNhance? Om nu 300s är max vad jag vill använda i slutartid. Eller fins det andra fördelar med ett smalbandsfilter?
User avatar
Juicy6
Posts: 373
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Re: Smalbandsfilter för OSC kameror mm

Post by Juicy6 »

Betelguse wrote:Kan jag tänka så att är det tillräckligt mörkt så är det bäst att använda ett uv/ir eller inget filter alls.
Ett UV/IR-filter bör du nog alltid använda med din 294. Kameran saknar ju sådant spärrfilter.

Christer, Uddevalla
----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------

Return to “Optik”