Samyang 35mm 1.4?

Frågor rörande optik, linser, speglar, okular etc.
Post Reply
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Samyang 35mm 1.4?

Post by MartinS »

Hej,

Är lite intresserad av att skaffa mig ett nytt wide field objektiv. Tycker att 30 mm är en ganska trevlig brännvidd med crop sensor för lite landskapsfoto av vintergatan. Ger ju lite tightare fov som får vintergatan att fylla upp hela bilden.

Har hittat ett begagnat samyang 35 mm 1.4, om jag kan använda det utan att blända ner allt för mycket så hade det varit drömmen. Då slipper man ju tracker och kan ta fina bilder utan tracker. Min fråga är hur det står sig vid olika bländare, känns meningslöst att köpa snabb optik om jag ändå måste blända ner massor för att slippa koma och Kromatisk aberration. Någon här som har några erfarenheter av detta objektiv?

Mvh
Martin
Fredrikdb
Posts: 174
Joined: 2015-04-04 11:44:58
spamtest: JA

Re: Samyang 35mm 1.4?

Post by Fredrikdb »

Har tyvärr inga svar att ge dig ang linsen, men användbar info finns på opticallimits
https://www.opticallimits.com/canon-eos ... f14eosapsc" onclick="window.open(this.href);return false;

F
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Samyang 35mm 1.4?

Post by hbar »

Brukar använda
https://www.lenstip.com/297.1-Lens_revi ... ction.html" onclick="window.open(this.href);return false;
och titta då mest på chromatic aberration och coma.

Lätt att jämföra mellan olika linser när det är samma test ställe.

/Håkan
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: Samyang 35mm 1.4?

Post by MartinS »

Tack för tips!

@Hbar , Det är ju en toppen sida hade förträngt den.

Man kan ju se ganska tydlig koma och kromatisk aberration vid f1.4. Verkar som att man måste blända ner till 2.8 för att bli av med det värsta. Någon som kan bekräfta det? Det som är svårt med detta är ju att det är fråga om vad man personligen är villig att acceptera också.

Intressant att det även tittar på olika typer av KA. Är inte jättekunnig inom optik men känns som att följande skulle vara ett problem vid astrofotografering?

"The longitudinal chromatic aberration is a huge problem of the tested lens. What’s more, it is so serious that the stopping down doesn’t help much. We get an impression that its level by f/2.8 is almost the same as by f/1.4"

Har lateral kromatisk aberration någon inverkan vid astro, allt ljus kommer från himlen när väl linsen med liten vinkel? :geek:
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Samyang 35mm 1.4?

Post by Tannerswe »

Tyvärr har jag ingen egen erfarenhet av det objektivet men har funderat på det flera gånger men tvekat pga lite ojämna och osäkra recensioner.

I princip kan du inte räkna med att du kan använda något objektiv vidöppet, särskilt inte f1.4 objektiv, utan samtliga behöver bländas ner till f2-2.2 innan man blir av med koma och astigmatism i tillräcklig utsträckning.

Samyangs 24mm och 35mm f1.4 är annars trevliga objektiv som levererar bra. Dock har de haft, och har ibland fortfarande, lite ojämn tillverkningskvalité och 35mm verkar vara mer drabbad än 24mm. Så du måste testa ditt objektiv och testa det för just koma och astigmatism för att vara säker. Vissa objektiv har även lite problem med decentralisering så man får ojämnt fokus över bilden.

Tyvärr gäller ojämn tillverkningskvalité inte bara Samyang utan de flesta tillverkare. Tex hade jag 5st ex av Sigma Art 35mm f1.4 hemma utan att hitta ett bra exemplar medans en polare fick ett perfekt med en gång. För min del slutade med att jag köpte Samyangs 35mm f1.4 med autofokus (Sonyfattning) då jag mer och mer börjat gå över till rena Sonyprylar. Den levererar riktigt bra och 35mm är en riktigt trevlig brännvidd.
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto

Return to “Optik”