Har fortfarande problem med elongerade stjärnor..

Frågor rörande optik, linser, speglar, okular etc.
Post Reply
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Har fortfarande problem med elongerade stjärnor..

Post by Starfish »

Hej jag trodde jag hade åtgärdat detta problem igenom att följa en guide som micke hade sagt skulle fixa detta problem men problemet kvarstår, tog även bort lite förlängning på t2 från 12mm till 7.5mm o ändå samma problem, vet inte va jag ska göra åt det här längre någon som har ngt förslag här är min senaste bild tillsammans med curvature tillt o collimations bilder.. Med vänlig hälsning marko
Attachments
iris 480 sec - kopia.png
3.png
3.png (5.24 KiB) Viewed 4414 times
2.png
2.png (32.2 KiB) Viewed 4414 times
1.png
1.png (53.46 KiB) Viewed 4414 times
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Har fortfarande problem med elongerade stjärnor..

Post by kribba »

Kör du med nån reducer? Man undrar ju lite när man tittar på dina bilder om front linserna verkligen är korrekt kollimerade.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: RE: Re: Har fortfarande problem med elongerade stjärnor..

Post by Starfish »

kribba wrote:Kör du med nån reducer? Man undrar ju lite när man tittar på dina bilder om front linserna verkligen är korrekt kollimerade.
Ne jag kör bara ovl field flattener ingen reducer :(

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Har fortfarande problem med elongerade stjärnor..

Post by kribba »

Prova och ta en bild utan flattner o se hur det ser ut då!
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Har fortfarande problem med elongerade stjärnor..

Post by Starfish »

Har redan testat de ser förj****** ut

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Har fortfarande problem med elongerade stjärnor..

Post by ragge »

Du beskrev ju i den här tråden viewtopic.php?f=36&t=17465 hur du justerade din fokuserare så att den blev stabil. Men hur kontrollerade du att dragtuben inte lutar åt något håll efter justeringen ? Den måste vara parallell med optiska axeln. Ett sätt att testa är att ställa exakt fokus på en centrerad stjärna med en bahtinovmask i mitten av bildfältet och ta sedan en bild (med masken på). "Kör" därefter monteringen så att stjärnan hamnar nära hörnen och ta en bild (med masken på) i varje hörn. Genom att jämföra bilderna kan du se om du har sensorplanet vinkelrätt mot optiska axeln. Små skillnader är acceptabla men inte stora.
EDIT: se till att ha kamerans bottenplatta parallell med fokuserarens "bas" så blir det lättare att hitta åt vilket/vilka håll det lutar.

Ragnar

Return to “Optik”