Mörkare bild med Barlow-lins

Frågor rörande optik, linser, speglar, okular etc.
Post Reply
Fidde
Posts: 6
Joined: 2019-01-02 10:17:27
spamtest: JA

Mörkare bild med Barlow-lins

Post by Fidde »

Jag tycker att bilden blir mörkare när jag använder min Barlow-lins (SKY-WATCHER 1.25TUM DELUXE BARLOW X2).
Skulle jag få in mer ljus i bilden om jag istället använde ett okular med halva brännvidden?
Några andra skillnader mellan att använda Barlow jämfört med ett okular med halva brännvidden?
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Mörkare bild med Barlow-lins

Post by Hans Bengtsson »

Hej!

Om du med ett givet teleskop ökar förstoringen, exempelvis med en barlowlins, kommer bilden alltid bli mörkare. Och ofta är det precis det man vill. Det är bakgrunden som blir mörkare, vilket betyder att kontrasten mellan stjärnor och bakgrund förstärks, vilket i sin tur innebär att du kan urskilja ljussvagare stjärnor.

Riktigt ljus bild har man om man tittar för blotta ögat. Eller om man använder låg förstoring mot en upplyst stadshimmel. Men det är ju inte då man kan se de svagaste stjärnorna! Så en mörk bild behöver inte betyda något dåligt i astronomiska sammanhang, snarare tvärtom.

Tyvärr kan man inte förstora hur mycket som helst i ett teleskop, man kan inte mörka bakgrunden längre än till en gräns där allt bara blir suddigt.

För egen del och för mina behov (stjärnor) använder jag inte barlow, jag gillar bättre att komplettera zoom-okular med ett högförstorande okular de gånger jag vill kunna skönja de riktigt svaga stjärnorna.

Mvh
Hans Bengtsson

Return to “Optik”