Dålig skärpa

Frågor rörande optik, linser, speglar, okular etc.
Post Reply
Fidde
Posts: 6
Joined: 2019-01-02 10:17:27
spamtest: JA

Dålig skärpa

Post by Fidde »

Jag har ett nytt SKYWATCHER STAR DISCOVERY P150I med ett 7 mm okular och 2x barlow lins och tycker att skärpan är rent bedrövlig.
Bilden nedan har jag tagit med en mobiltelefon rätt i okularet och det är exakt så det ser ut i verkligheten. Objektet på bilden befinner sig ca 2 km bort och det var bra väder och inget dis vid tillfället.
Är detta normalt, behöver teleskopet kollimineras (trots att det är helt nytt) eller är det något annat som är fel?
Dålig skärpa.jpg
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Dålig skärpa

Post by Martin F »

Vad är det för Barlow? Det krävs en ganska bra (dyr) för att inte skärpan ska försämras rejält. Dessutom är du väl på ganska hög förstoring med 7mm?

Skickat från min E5823 via Tapatalk
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Dålig skärpa

Post by pava0555 »

Hej,

Har du provat att göra samma sak fast med ett okular med längre brännvidd och utan barlowlins? Ser bilden bättre ut vid lägre förstoring?
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Dålig skärpa

Post by Bengt »

Lite klargörande . En ny Newton ger noll garanti för den inte behöver kollimeras. Lika lite som om man köper en fiol måste den regelbundet stämmas . Kollimering behöver göras regelbundet .
De okular som följer med är av inte helt sällan av medioker kvalite och påverkar på sitt sätt bilden tillsammans med en lika dålig kvalite av barlow.
Nedkylning är en faktor som är viktig tänka på för bilden ska bli bra . Räkna med kanske upp till en timme på denna tub .
Sen visar en bild som du tagit egentligen noll . Markstrålning ger turbulent luft med stor påverkan på bilden .
Minst 30 grader upp är att rekommendera .
Sist har du använt okular projektion med handhållen kamera som ger sitt bidrag till sämre kontrast
Kolla kollimering som nr 1
Kyl ner ordentligt .
Se visuellt på en högt belägen stjärna med in och ut fokus lite off för att se om optik är ok .
Anpassa förstoring efter seeing. Räkna inte med kunna köra mer kanske 150x flera kvällar där det inte är bättre . Max ligger nog på 300 men är väldigt teoretisk gräns . .

Bengt
Fidde
Posts: 6
Joined: 2019-01-02 10:17:27
spamtest: JA

Re: Dålig skärpa

Post by Fidde »

Martin F wrote:Vad är det för Barlow? Det krävs en ganska bra (dyr) för att inte skärpan ska försämras rejält. Dessutom är du väl på ganska hög förstoring med 7mm?
Det är en Sky Watcher Deluxe Barlowlins 2X för 390 kr.

Om man kör utan den så blir det lika svårt att läsa texten på skylten som tidigare fast eftersom skylten då ser mindre ut så upplevs inte skärpan som lika dålig. Min känsla är att felet inte ligger i Barlow-linsen men det är ju helt klart så att det blir mer påtagligt med den högre förstoringen.

Det blir ca 214 ggr förstoring men teleskopet ska ju vara användbart upp till 300 ggr.
Fidde
Posts: 6
Joined: 2019-01-02 10:17:27
spamtest: JA

Re: Dålig skärpa

Post by Fidde »

pava0555 wrote:Hej,

Har du provat att göra samma sak fast med ett okular med längre brännvidd och utan barlowlins? Ser bilden bättre ut vid lägre förstoring?
Den ser bättre ut med lägre förstoring men oavsett förstoring så är det exakt lika svårt att läsa texten på skylten.
Fidde
Posts: 6
Joined: 2019-01-02 10:17:27
spamtest: JA

Re: Dålig skärpa

Post by Fidde »

Bengt wrote:Lite klargörande . En ny Newton ger noll garanti för den inte behöver kollimeras. Lika lite som om man köper en fiol måste den regelbundet stämmas . Kollimering behöver göras regelbundet .
De okular som följer med är av inte helt sällan av medioker kvalite och påverkar på sitt sätt bilden tillsammans med en lika dålig kvalite av barlow.
Nedkylning är en faktor som är viktig tänka på för bilden ska bli bra . Räkna med kanske upp till en timme på denna tub .
Sen visar en bild som du tagit egentligen noll . Markstrålning ger turbulent luft med stor påverkan på bilden .
Minst 30 grader upp är att rekommendera .
Sist har du använt okular projektion med handhållen kamera som ger sitt bidrag till sämre kontrast
Kolla kollimering som nr 1
Kyl ner ordentligt .
Se visuellt på en högt belägen stjärna med in och ut fokus lite off för att se om optik är ok .
Anpassa förstoring efter seeing. Räkna inte med kunna köra mer kanske 150x flera kvällar där det inte är bättre . Max ligger nog på 300 men är väldigt teoretisk gräns . .
Bengt
Tackar för detta uttömmande svar!

Man kan inte kolliminera primärspegeln på detta teleskop utan endast sekundärspegeln och vad jag förstod från instruktionsboken så skulle detta vara gjort i fabrik. Eftersom jag är total nybörjare så är jag också rädd att försämra något som kanske var perfekt gjort och jag har heller ingen laser eller vad man nu behöver för att göra detta. Men om det krävs så får jag ju givetvis skaffa detta.

Det är inte något av okularen som följde med jag har använt utan ett Sky-Watcher planetary UWA för 650 kr.

Tänkte att eftersom objektet är så nära som 2 km och det inte var något dis så borde man i alla fall kunna läsa texten på en såpass stor skylt men samtidigt så har man ju kanske ingen bra känsla för sånt. Kan ju också tillägga att luften inte upplevdes som turbulent och det var så att säga en väldigt stabil bild som tyvärr inte var speciellt skarp.

Angående nedkylning så var jag inomhus. Kollade genom ett fönster som var perfekt putsat man kanske kan detta ändå försämra såhär mycket?

Jag försökte för några veckor sedan kolla på Mars men blev väl ganska besviken då den såg ut som en suddig rödaktig cirkel och hade lika gärna kunnat vara en stjärna som var ur fokus. Den stod i och för sig ganska lågt så kanske kan det förklaras av dålig seeing.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Dålig skärpa

Post by Hans Bengtsson »

Hej!

Om du tittade genom ett stängt fönster (aldrig så välputsat) så förstår jag ifall bilden blev oskarp, allt annat hade varit ett mirakel. Även om du hade öppnat fönstret skulle bilden bli oskarp pga temperaturskillnaden mellan inomhusluften och utomhusluften.

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Dålig skärpa

Post by Bengt »

Inte ens om du köpt bästa teleskopet hade det klarat ge bra bild genom ett fönster :-)
Som Hans skriver mirakel om det funkat .

Har ett litet 4” Newton teleskop med fast spegel . Inte ens det klarar fraktas runt utan behöva kollmeras på sekundären då och då .

Kollimera är inte svårt göra Ska man bara titta räcker en billigare laser kollimerare länge .
Tycker det är märkligt det inte ingår i Newton köp alltid någon form av kollimerings kit .

Bengt
Fidde
Posts: 6
Joined: 2019-01-02 10:17:27
spamtest: JA

Re: Dålig skärpa

Post by Fidde »

Tack alla för hjälpen!

Nu blir det till att skaffa kollimeringsutrustning samt att sluta titta genom fönster :)
Kanelsmurfen
Posts: 6
Joined: 2019-01-12 21:11:00
spamtest: JA

Re: Dålig skärpa

Post by Kanelsmurfen »

Köpte exakt likadant teleskop för en vecka sedan. Vid den förstoringen blir det dålig skärpa när man står och tittar genom fönstret.
Ställ ut teleskopet och låt det kylas ned, så ska du få se på skillnad :)

Return to “Optik”