Trubbel i FF träsket..

Frågor rörande optik, linser, speglar, okular etc.
Post Reply
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Trubbel i FF träsket..

Post by Starfish »

Hej jag har lite problem med elongerade stjärnor i mina bilder och undrar nu om det är min spacing det är fel på min OVL flattener på evo 72an och 600da har min spacing på runt 17.5mm innan var det 10mm men köpte delrin spacers för att öka med 7.5mm och back focus på 600da är väl runt 45mm så någon som vet correct spacing för min setup då jag inte fått chansen att testa det än men kmorgon blir nog premiären
Attachments
20181123_230143.jpg
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Trubbel i FF träsket..

Post by Robert Habolin »

känns som det är en hel del fel här... fwhm ska inte ligga så där högt, har du verkligen fotat i perfect focus? när jag har bra seeing ligger det runt 2.0-3.5 typ.

sen är det ju tilt nånstans helt klart och curvature viskar om att det nog inte är korrekt avstånd mellan flattener o kamera.

du måste veta avståndet mellan din korrektor o kamera på millimetern om det ska bli rätt. kolla va din korrektor ska ha för backfocus, alltså avståndet till chippet. den infon brukar man få när man köper den. sen måste du veta exakt backfocus på kameran från chippet till och med EOS adaptern. sen tar du bara korrektorns backfocus minus kamerans och adapterns och så har du exakt vad du behöver för spacing.

jag fick beställa en custom made till min Newton på 38,1mm och då blev det perfekta stjärnor till slut, även om jag oxo fick tilt i vissa positioner... helt tilt fritt system verkar knappt existera. gravitationen gör sitt..

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Trubbel i FF träsket..

Post by micke187 »

Tror du har för mycket förlängning på så backfocus blir för lång. Läste på denna sida att de kör med 8mm spacing men resultatet blir inte helt perfekt med denna FF du har. https://stargazerslounge.com/topic/3221 ... -ed72-ovl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tiltet går att fixa till bättre med att justera fokuseraren något. På min ed80 ja hade tidigare fick ja justera för just det. Och så blir det bättre om man använder gängade anslutning hela vägen. Så en kustom gängad anslutning mellan fokuserare och FF är att föredra.
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Trubbel i FF träsket..

Post by Starfish »

Lite bättrre resultat idag
Attachments
20181124_230037.jpg
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Trubbel i FF träsket..

Post by Starfish »

micke187 wrote:Tror du har för mycket förlängning på så backfocus blir för lång. Läste på denna sida att de kör med 8mm spacing men resultatet blir inte helt perfekt med denna FF du har. https://stargazerslounge.com/topic/3221 ... -ed72-ovl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tiltet går att fixa till bättre med att justera fokuseraren något. På min ed80 ja hade tidigare fick ja justera för just det. Och så blir det bättre om man använder gängade anslutning hela vägen. Så en kustom gängad anslutning mellan fokuserare och FF är att föredra.
Har helt gängad setup köpte en m48 adapter från FLO för att montera ff direkt då den förra anslutningen gav alldeles för mkt tilt hur menar du att jag ska justera fokuseraren?
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Trubbel i FF träsket..

Post by micke187 »

Det finns några insexskruvar på undersidan av fokuseraren som du ändrar stångens spänning mot dragtuben. Den här guiden kan va bra att kolla igenom. Det löser inte bara att fokuseraren släpper utan också motverkar tilt/sag något också.
Justieren_Adjusting_Crayford_focuser (1).pdf
(909.15 KiB) Downloaded 357 times

Pröva det att skruva åt lite grann så kan de hjälpa lite.
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Trubbel i FF träsket..

Post by Starfish »

Tack så mkt micke :)

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !

Return to “Optik”