Okular till SKYLINER-200P 8 TUM

Frågor rörande optik, linser, speglar, okular etc.
Post Reply
Krilleflyers
Posts: 3
Joined: 2018-04-13 18:52:23
spamtest: JA

Okular till SKYLINER-200P 8 TUM

Post by Krilleflyers »

Har nyligen köpt en SKYLINER-200P 8 TUM. Har nu funderingar på optik att komplettera med. Är det bäst att köpa 1,25 eller 2,0? Finns belysta okular, är det nåt som kan vara bra?
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Okular till SKYLINER-200P 8 TUM

Post by pava0555 »

Hej.

Gratulerar till köpet. Du kommer kunna se mycket med ditt nya teleskop. :)

Om det är 1.25 eller två tum är nog inte så viktigt, kanske för filter bara. Oftast har man en mix av båda. Typiskt är att mina okular med brännvidd större än 20 mm är 2 tums okular. För <19mm har jag mest 1.25 tums okular.

Tror att det viktigaste är att välja bra fokallängd på okularet samt att du väljer hur brett synfält du vill ha. Jag föredrar okular med ett synfält på minst 68 grader, helst 82 grader om plånboken tillåter. Jag tycker okular på 100 grader är för dyra och framförallt tunga och för stora för min smak. Se t.ex. på okular från Explore Scientific. Tele Vue är också riktigt bra, specielt för Newton med kort F-ratio, men kostar skjortan.
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Okular till SKYLINER-200P 8 TUM

Post by Bengt »

Bra okular är halva upplevelsen .
Men de bästa okularen ex ett Televue Ethos kostar lika mycket som hela teleskopet .
Fantastiska titta i men skulle inte ge rådet för en som precis börjat i hobbyn lägga dessa pengar . Du behöver dessutom tillverka en motvikt för dessa tunga okular på det teleskopet . Det fick jag göra . (Angående andra inlägge, köper man ett Ethos okular till en Newton med kort fokallängd måste man räkna med att köpa till en paracorr också .)
Prisvärda okular är Baader dessa https://www.teleskop-express.de/shop/in ... tml/page/1" onclick="window.open(this.href);return false;
Köp hellre få bättre i tre förstoringssteg än många dåliga .

Många verkar gilla baader zoomokular . Då har du ett i allt .
https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... m----.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Bengt
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Okular till SKYLINER-200P 8 TUM

Post by pava0555 »

Bengt: har läst att Baader okularen får det svårt i teleskop med snabb F-ratio. Jag har Baaderokular, men använder dom med mina CATs på F/10, och fungerar utmärkt. Tror du att dessa fungerar bra för F/5? Har ingen dob själv så har aldrig provat.
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Okular till SKYLINER-200P 8 TUM

Post by Bengt »

Jag har fått Baader 13mm funka på min 12” f5 tub.

Bengt
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Okular till SKYLINER-200P 8 TUM

Post by anivision »

Har inte teleskopet i fråga ett f-tal på 6?

I så fall borde det fungera utan problem med ett Baader Hyperion. Jag har själv i princip bara tre okular som jag använder ( plus några som jag inte använder) till min newton F5. Ett av dom är Baader zoom-okularet som det redan länkats till, och ett annat är Baader Aspheric 31mm. Zoomokularet är bra men ger ett begränsat synfält över 20mm vilket gör att jag istället skulle kalla det för ett 8-20mm okular. Min Aspheric älskar jag då jag är mycket förtjust i stora och breda synfält. Ger en riktig aha-upplevelse :D
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Okular till SKYLINER-200P 8 TUM

Post by pava0555 »

Jo Skyliner 8 tum har F/6, vilket är bättre för Baader.

På Cloudy Nights och StarGazers Lounge är det många som skriver negativt om Baader okular för Newton. Har för mig att flera skrev att om F-talet är mindre än 5 så blir bildkvalitén påverkad negativt med Baaderokular (jag pratar Hyperionserien, osäker med Morpheus). Därför skulle man undvika Baader helt och istället satsa på Explore Scientific 68 grader och TeleVue Panoptic (tror Meade och Pentax var också bra). För F-tal kring 6-7 så var det kvalitén OK, Panoptic och Explore Scientific 68 skulle fortfarande vara bättre. Jag har ingen Newton själv, men gjorde lite research innan jag köpte mina teleskop. Jag kom fram till att Newton är billigare än andra teleskop, men man behöver dyra okular för bästa upplevelsen pga. lågt f-tal (och kanske en paracorr också), så kostnader kan bli höga ändå.

Jag håller med anivision att zoomokularet har väldigt begränsat synfält (redan över 16 mm tycker jag). Jag använder zoomokularet för planet- och naturobservationer med min Skymax mest (använder sällan i min SCT). Om jag tar med mig zoomokularet så kompletterar jag med att ta med mig en Explore Scientific 24 mm på 68 grader. Detta tycker jag är en perfekt combo för 1.25 tums okular.

I min SCT är Baader Aspheric 36 mm de okular jag använder överlägset mest, pga. att det är det okular med längst brännvidd samt sökarokular. Väldigt bekvämt att använda detta okular som ger ett fält på 72 grader. Bra bildkvalite också. Värt att notera är att detta okular är ganska litet och smidigt för sin brännvidd och synfält. Både Panoptic 35 mm eller en Explore Scientific 34 mm ser ut som handgranater, och är både tyngre och större än Aspheric 36 mm (dessutom mindre synfält). Därför är det osannolikt att jag byter ut Aspheric 36 mm med ett annat "premium" okular.
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Okular till SKYLINER-200P 8 TUM

Post by Hans Bengtsson »

Det okular som jag använder till Newton 8-tum f/5 är detta:

https://www.astroshop.eu/eyepieces/astr ... ce/p,54989" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag är synnerligen nöjd med det, fungerar helt klanderfritt i mitt variabelobserverande. Om det gäller stjärnor av magnitud 13 eller svagare brukar jag byta till Baader Hyperion 5 mm, då mörknar bakgrunden ytterligare, kontrastverkan förstärks, den högre förstoringen betyder bättre gränsmagnitud och bättre upplösningsförmåga.

Några andra okular har jag inte använt under de senaste åren. Skönt att slippa byta okular var och varannan minut som jag gjorde innan zoom-okularen fick den höga kvalitet de har idag.

Mvh
Hans Bengtsson

Return to “Optik”