binoviewer

Frågor rörande optik, linser, speglar, okular etc.
Post Reply
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

binoviewer

Post by magnahrl »

Hej!

Jag har funderat på att skaffa en binoviewer. Har aldrig använt en sådan eller ens tittat i en. Läst en del på Cloudy Nights forum om dessa. Många verkar helt överväldigade över bilderna de ger. Men de är dyra och det verkar lite knöligt att nå fokus. Finns det någon här som har denna grej eller har tittat genom en? Råd och erfarenheter skulle uppskattas mycket. Jag har sneglat lite på AstroSwedens Sky-Watchers variant. Tänkte använda den till min C8 och Intes MK66 Mak, eller någon av mina refraktorer. (Equinox 120 och C80ED)

Magnus A.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: binoviewer

Post by Bengt »

Jag tycker det är ett fantastiskt tillbehör,Köpte min för många år sedan en WO https://williamoptics.com/binoviewer-complete-package" onclick="window.open(this.href);return false;.
Har använt den mycket på framförallt måne och planeter. På en SCT eller maksutov är fokus inga bekymmer. Däremot är refraktorer svårare till och med barlow.. På mina newton kör jag med en 2X barlow ytterdel för att nå fokus . På min skywatcher eller heritage 130 som är ihopfällbara behövs ingen Barlow.

Bengt
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: binoviewer

Post by magnahrl »

Hej Bengt,

Tack för din respons. Kul att du trivs med din WO bino. Men jag tror nog jag hoppar över "binovärlden" för tillfället. Tydligen är binos som mest värdefull på månen och planeter. De intressanta planeterna ur observationssynpunkt står risigt till kommande år från våra breddgrader, tyvärr. Får se hur jag tänker om 5-6 år..

Magnus A.

Return to “Optik”