Rengöring optik

Frågor rörande optik, linser, speglar, okular etc.
Post Reply
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Rengöring optik

Post by AstroFriend »

Här är en länk som bra beskriver rengöringsprocessen:
http://www.televue.com/engine/TV3b_page.asp?id=103" onclick="window.open(this.href);return false;

Tror jag sett den på Astronet tidigare också.

Som jag skrev tidigare blåser jag i första hand bort smuts o damm. Bara när fettfläckar o dyl fastnat tar jag till vätskor.

De brukar rekommendera man spär ut isopropanolen. 2/3 isopropanol, 1/3 destilerat vatten. Någon har nämnt en droppe diskmedel också för ytspänningens skull. Vatten har jag inte spätt ut med tidigare, men det skall jag prova nästa gång. Framgår inte vad det tillför för positiva egenskaper.

Isopropanol kostar 36 kr / litern på Apoteket. Vet inte om det finns olika kvaliteer. Förra flaskan var en brun på 250 ml och kostade ungefär så.

Destilerat vatten finns på Biltema, men vet inte om den håller tillräcklig kvalite för detta.

Min erfarenhet är ju att spatlar fungerar mycket bättre än tops och putsduk i dslr kamerans trånga schakt. För linsytor som är lätta att komma åt brukar jag badda med bomullstuss eller linspapper med svag såp/tvållösning och sedan vatten och torka med linspapper, inga gnidande rörelser! OBS, inte mycket vätska så det rinner, kan komma in inuti linscellen!

Engångsspatlar finns på ebay, 6st för 8 kr inkl frakt eller storpack i olika utförande.

Och bara så ingen rengör speglar med filterduk eller liknande, aluminiumskiktet klarar inte det. Man sköljer endast. Själv har jag haft en svag såplösning och skölt med, men hur detta kan göras på bättre sätt har jag ingen info om. På teleskopet NOT hade de kolsyra som de skölde över spegelns yta, för oss andra finns det säkert bättre metoder, någon som har förslag?

Jag skall också testa om man kan använda kamerans liveview funktion utan optik för att se om smutsen är borta. OBS ingen rengöring när den är på, stänger ju slutaren efter en stund!

Skall ju tilläggas att jag har stora problem med torkfläckar och damm även efter rengöring så metoderna behöver förfinas och utvecklas.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Juicy6
Posts: 373
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Re: Rengöring optik

Post by Juicy6 »

I länken är man lite oklara om aceton. De flesta vill undvika aceton eftersom det kan lösa färg, plast och gummi runt glasytor. Ett bra sätt att se om kamerasensorn är ren är att med objektiv på ta en bild på himlen eller en jämnt belyst yta. Ställ in kameran på lågt ISO, bländarförval och minsta bländaröppning. Kör med manuell fokus och se till att bilden är rejält ur fokus. Bilden, uppförstorad, kommer att tydligt visa damm på sensorn.

Christer
----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Rengöring optik

Post by AstroFriend »

Hej Christer,
Jag såg också att de varnade för aceton, men hur kan någon ens tänka tanken på att använda ett sådant kraftfullt lösningsmedel så att de behöver varna för det.

Jag tänkte jag skulle förenkla och göra dammundersökningen snabbare jämfört med att ta bilder mot himlen till ex. Kan jag få upp liveview bilden direkt på skärmen utan att ha optik på kameran kan jag snabbt undersöka om jag lyckats bra med rengöringen. Men man kanske måste ha optiken på för att dammet skall synas tydligt.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Rengöring optik

Post by micke187 »

Själv använder jag spray och microfiberduk från Giotto och Zeiss lite dyrare men funkar väldigt bra. Antar det kräver lite mer putsning eftersom det är inte lika "rent" som isopropanolet.
/Micke
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
Juicy6
Posts: 373
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Re: Rengöring optik

Post by Juicy6 »

AstroFriend wrote:Hej Christer,
Jag såg också att de varnade för aceton, men hur kan någon ens tänka tanken på att använda en sådan kraftfull vätska så att de behöver varna för det.
Lars
...de är ju oklara själva:

"reagent grade acetone is ideal, and may be available in some pharmacies, but alcohol or acetone from a hardware store can also be used"

"Second, moisten (do not soak) a Q-tip or tissue with alcohol, acetone or your favorite lens cleaner and gently wipe from the center out to the edge, using a circular motion"

Christer
----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Rengöring optik

Post by AstroFriend »

Beställde på Ebay international 100st rengörings pinnar platt modell. Den torra modellen där man själv applicerar vätska, känns bättre med lite mer kontroll.

Använde sökorden "cleaner swab lenses"

Tror de kostade 65 kr eller 65 öre st, frakten var gratis, vi får se vad som dyker upp.

Nu skall jag ned till apoteket och botanisera bland kemikalerna.

Antagligen har jag tidigare fått föroreningar i vätskan, nu skall jag vara försiktigare och använda flera olika kärl.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Rengöring optik

Post by AstroFriend »

Nu har jag varit på apoteket.

Isopropylalkohol vilket skall vara samma som isopropanol enligt apoteket. De hade bara små flaskor hemma, 100mL, ca 50kr. Är kanske bra att inte förvara så stora mängder brandfarlig vätska hemma.

Rent vatten hade de också i 500mL förpackning, ca 20kr. Det är nog mycket renare än vanligt batterivatten eftersom hållbarheten endast är 48 timmar i kylskåp efter man öppnat korken. Till optikrengöring är det inte lika känsligt antar jag.

Sedan köpte jag ett litet provrör med graderad skala som jag kan blanda ihop en mindre sats i och förvara. Förhoppningsvis skall jag då tillföra mindre föroreningar.

Det blir intressant att se om den här blandning gör någon skillnad, har dock svårt att förstå vad tillförseln av vatten skulle göra för skillnad.

Spatlarna jag beställde var förresten antistatiska. Kommer under februari. Under tiden får topsen duga.

Nu är jag rustad till tänderna för fighten mot smutsen!

Update:
Hittade en intressant information vad vattenutspädningen av alkoholen var bra för, det löser vattenlösliga torkfläckar vilket inte alkoholen klarar, man lär sig något nytt hela tiden. Jag har renskrivit och lagt in det i nattboken så jag har det samlat på ett ställe:
http://www.astrofriend.eu/astronomy/ast ... 13-se.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Rengöring optik

Post by Lazze »

Det är svårt att få tag på lösningsmedel som är tillräckligt rena i handeln eller på apotek för att inte lämna någon hinna när de dunstat. "Reagent grade" innebär egentligen bara att den anses nog ren för att köra kemiska reaktioner med. Ska man ha the fine stuff ska det stå "Analytical grade" och t.ex. Pro Analysi, men då hamnar vi kring 10 000 kr/L och uppåt och då får man vända sig till firmor som säljer kemikalier till industrin.

Jag skulle tro att det renaste lösningsmedel man kommer åt till överkomligt pris är destillerat vatten. Så att först göra ren med t.ex. kommersiell isopropanol och innan det torkat skölja av med destillerat vatten är ett sätt. Nackdelen är att vatten torkar långsamt och är det inte helt rent så får man en hinna i alla fall. Kan man försiktigt torka av lite med Kleenex så garderar man sig lite.

Men det går förstås också att ta lite vatten och diskmedel, även om det innehåller parfym och annat oönskat och skölja med destillerat vatten direkt efter rengörning.

Ren isopropanol kan ta eld av öppen låga eller gnista från ca 10°C och uppåt men den bensin vi häller i gräsklippare, bilar och annat är betydligt brandfarligare på flera sätt. Därmed inte sagt att isopropanolen inte ska hanteras försiktigt. Det är fortfarande en brandfarlig vara.

Vattnet i isopropanolen för rengörning av optiken är säkert för det som din länk avser. Om smutsen man vill bli av med inte enbart är fettlöslig utan innehåller lite salter, t.ex. så behövs vattnet för att lösa de salterna. Isopropanol är värdelöst på att lösa salter.

/Lasse
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Rengöring optik

Post by AstroFriend »

Hej Lasse,

Tror du det är fördel att dela upp det i en Isopropanol rengöring och sedan en vatten rengöring istället för att späda ut Isopropanolen med vatten och göra allt i ett svep?

Kamera sensorn i en DSLR kan man nog inte skölja av tyvärr, annars hade det säkerligen varit en bra metod. Min triplett kanske jag inte heller skulle våga skölja, kommer lätt in vatten mellan lins elementen. Har provat på begagnade objektiv, rent blir det men dimma i objektivet någon vecka innan det torkar upp inuti. Kanske sådant som sätter fart på svamptillväxten som man kan se på objektiv ibland.

Blir spännande att se om jag gjort några förbättringar med lite nya metoder. Behöver nu bara testa ut hur jag snabbt kan testa om sensorn är ren utan att montera ihop allt. Kanske liveview går att använda och en mattskiva framför kameraöppningen som jag skrev tidigare.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Rengöring optik

Post by Lazze »

Man kan ju prova först med att hälla lite vatten respektive isopropanol över en glasyta, låta rinna av och se hur det ser ut efter att respektive hinna dunstat bort. Sen kan man välja vilken lösning man vill ha på sist.

Men på sensorn tror jag det är viktigt att man går på med nästa lösningsmedel direkt innan ytan blivit helt torr efter första, dvs att rengöringen går i ett svep.

Är det något glas (typ IR-filter) över själva sensorn du ska göra ren eller är det sensorn själv? Jag frågar bara för att vara säker på att det inte är ett polymermaterial av något slag på sensorn som kan må illa av vissa lösningsmedel (Jag har aldrig gjort ren en sensor själv så jag är inte hemma på hur det är uppbyggt)

/Lasse
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Rengöring optik

Post by AstroFriend »

Hej Lasse,
Kameran är omoddad än så länge. Längst ut om jag minns rätt sitter dustremovern, på senare modeller är den nog kombinerad med antialising filtret. Jag antar att alla filter är uppbyggda i glas, möjligen att anti alising filtret har en plast beläggning, med det borde vara på insidan. Dustremovern har antagligen piezzo elementet på utsidan.

De gånger jag använt aceton på plast har varit spännande, ibland försvinner plasten :-)

Så fort jag får lite tid över skall jag ge mig på kameran igen.

Tack för alla tips och varningar, alltid är det någon detalj man inte tänkt igenom ordentligt.

Vet du hur det är med Isopropanol, är det kräkmedel i det?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Rengöring optik

Post by Lazze »

Vet inte men har svårt att tänka mig det. Möjligtvis om det kan finnas i spolarvätska men inte om du köpt det på apoteket och det inte står på innehållsdeklarationen.
/Lasse
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Rengöring optik

Post by AstroFriend »

Jag försökte mig på en ny rengöring som jag skrev om här någonstans. Men skulle ju naturligtvis in här också.

Man kan väl säga att det gick lite bättre, fick dock större problem med ytspänning än tidigare och vätskan la sig som droppar på sensorglaset. Blandade desperat även in en droppe diskmedel, hjälpte dock inte mycket.

Här är det i mer detalj:
http://www.astrofriend.eu/astronomy/ast ... 20-se.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Kemikalier har väl aldrig varit min starka sida, men vissa framsteg har ju gjorts, mycket tack vare alla tips som kommer in och allt google surfande, fyrkantiga ögon!

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Rengöring optik

Post by Lazze »

Vatten har en rejäl ytspänning så när jag inte använt isopropanol utan bara destvatten att skölja av med så har jag hjälp moder natur på traven med att försiktigt badda spegel/optik med en kleenex eller motsvarande. Jag läste det tipset på ett forum från en som jobbade med astrokameror, minns tyvärr inte märket. Han förordade kleenex famför tops eftersom kleenexen inte släppte fibrer vilket topsen kunde göra

/Lasse
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Rengöring optik

Post by AstroFriend »

Hej Lasse,
Jo topsen är bara en nödlösning eftersom spatlarna är slut, men nya kommer nog nästa vecka. Allt vore ju så mycket enklare om inte sensorn satt så djupt ned i schaktet som den gör på en DSLR kamera.

Men det blir lite bättre för varje gång.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Optik”