Nya glas

Frågor rörande optik, linser, speglar, okular etc.
Post Reply
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Nya glas

Post by Präriefoten »

Det är alltid glädjande att se ett paket med astroprylar stå vid dörren när man kommer hem från jobbet. Dubbel glädje över de nya leksakerna och över att de inte fick fötter.

Äntligen en kollimator för att få ordning på cirkusen med speglarna! Frågan är bara hur blind jag är egentligen? Det finns nämligen ingen cirkel för primärspegelns centrum och det uppenbarade sig för mig först nu. Gjorde två snabba försök att få ordning på speglarna innan kvällens test av det allra viktigaste.
Tog ut teleskopet och tittade på månen med 25mm och 9mm Plössl som kom ursprungligen med tuben (Orion 8” Skyview Deluxe EQ) för att ha en bas att jämföra mot. 4.7mm åkte ner i okularhållaren och jag var en aning nervös över om jag gjort bort mig eller inte. Efter nogrannare research visade det sig att många klagat på det korta eyerelief som hör till ett okular med så kort brännvid. Bilden av månens kratrar visade sig vara skarp och ljus vid 170ggr förstoring. Minns att jag med HR Planetary 9mm och 2x Barlow fick en bra mörkare bild. Hur jag än pressade ögat mot okularet så kunde jag ej överblicka hela synfältet. Hade läst om att en del tyckte att 100° synfält var fär mycket men att 82° (Expolre Scientific 4.7mm 82°) skulle vara svårt att överblicka förvånade verkligen mig. Skulle jag ha nöjt mig med ett 68° okular istället?

Nu var det dags att testa förstoringar som jag aldrig kunnat använda tidigare. Med Tele Vue 2X Barlow skulle jag få ut hela 340x!
Bilden blev mörkare vilket gjorde observationen behagligare men det hjälpte föga för hela synfältet skakade fram och tillbaka då jag försökte fokusera eller rörde mig det minsta på träbalkongen. Det var skönt att komma ner till 40x efter ett tag och inse att månen gjorde sig riktigt fin i lägre förstoring. Det är en tjusning att titta på detaljerna i kratrarna och en annan att se hela objektet i sin magnifika helhet.

Dags att testa på något mörkare objekt. M51 var en lämplig kandidat men hade tyvärr klättrat ned bakom hustaken. Tittade på Vega i och ur fokus igenom de nya förstoringar och ljuset var tydligt uppdelat i en horisontell gradient av rött, en mix av gulgrönt och blått. Vid högsta förstoring och en aning ur fokus verkade det som om gula gnistor slog ur det dansande ljusknippet med jämna mellanrum. Har inte varit med om det tidigare och det var oehört vackert och fascinerande att betrakta.

Dragonfly klustret fick vara det första riktiga objektet för kvällen. Ikväll hittade jag fram snabbt utan svordomar och stel ryggrad. I 25mm kändes klustret bekant, lika så i 9mm. I 4.7mm svartnade det till rejält och de 82° gjorde sig påtagliga denna gång. Wow! Känslan jag fick var att man kom natthimlen närmare på något sätt. Barlowen blåste ut det sista bakgrundsljuset och skjutsade ut mig djupt ut i rymden. Har aldrig känt att jag var så långt ut vid något av tidigare tillfällen. Stjärnorna blev mycket dovare eller mjukare på något sätt och saker som flöt ihop i 40x eller 88x förstoring klev plötsligt fram och avslöjade sin närvaro. Det intressanta var alla svaga stjärnor som endast syntes via indirekt seende. En mycket mer organisk upplevelse. Hoppade fram och tillbaka mellan alla förstoringar ett par gånger för att jämföra 50° vs 82° synfält. Tidigare 50° som kändes tillräckliga vid observation av månen gav nu en klar tunnel känsla som var långt i från tillfredställande. För att titta på vad som befann sig vid synfältets utkanter fick jag vrida på huvudet en aning vilket gjorde att motsatta sidan av okularet försvann ur synfältet. Vet inte om jag gillar detta faktum än, men själva känslan av att vara närmare rymden är mycket positiv. Jag funderar allvarligt på om inte en aningens mindre synfält vore att föredra.

Efter två misslyckade hoppförsök till dubbel klustret hade jag turen på min sida när jag riktade teleskopet genom att endast sikta över det. Upprepade samma procedur och tittade så djupt in i kärnan jag kunde. Av någon anledning kändes dubbelkhopen inte lika imponerande i jämförelse med tidigare observationer även om det var härligt att se in klustrens centra.

Klockan var mycket och det var dags att avslua men jag kunde inte låta bli att se om Andromeda skulle uppträda annorlunda genom det nya okularet. Månens närvaro (mer än halv) gjorde dock att det hela inte såg så värst intressant ut. Måste erkänna att jag var nervös för att tappa okularet och Barlowen när jag bytte fram och tillbaka under kvällen. Förhoppningsvis släpper det med tiden.

Pleiaderna tittade fram över husväggen och var ett kärt återseende i kikaren. Frustrerande att vara begränsad till den västra delen av himlen, något får göras åt saken när månljuset lägger sig längre fram i december. Kall, frusen men nöjd över inköpet bar jag in utrustningen och värmde mig med varm mjölk och mussli.

Martin
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Nya glas

Post by Katarina H »

Trevlig obs-rapport, det kändes som att man var med på plats. En liten fråga från en kikarnörd (nåja...): Vad är det för kikare du använder?

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Re: Nya glas

Post by Präriefoten »

Hej Katarina,

Jag har en Nikon Aculon 7x50 som ger skarp och fin bild men har en aningens litet FOV 42.7°. Jag var inne pa att skaffa en gas fylld Action Extreme 7x35 som är mindre och smidigare men lyssnade i min enfald på en försäljare och köpte 7x50 istället. Insåg senare att exit pupil är hela 7mm på kikaren men då den gav så skarp och fin bild sa behöll jag den. Action Extreme var något dyrare men hade 59.3° FOV och 5mm exit pupil vilket naturligtvis hade varit bättre pa alla sätt och vis.

http://www.nikonsportoptics.com/en/niko ... -TechSpecs
http://www.nikonsportoptics.com/en/niko ... -TechSpecs

Martin
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Nya glas

Post by Katarina H »

Jaha, du har Aculon 7x50 alltså. Har har aldrig kollat i någon av de du länkar till men det skrivs ju massa om Nikon AE (den där 7x35 i länken ovan) som har ett väldigt brett FOV. Sitter säkert gott i handen med lite nättare storlek också, men priset är ju lite högre...men inte så högt att man "vet" att man får toppkvalitet så då kanske man blir missnöjd pga priset ändå. I-lands-problem... :)

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob

Return to “Optik”