Coma corrector info

Frågor rörande optik, linser, speglar, okular etc.
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Coma corrector info

Post by Håkan N »

Lars !

Lycka till kan nog behövas ;-)

24" är 609.6 mm och det är FL på 1676.4 mm vs f på 2.75.

Det är rena Grekiskan för mig detta med 'newt', varav jag inte gått in i detta.
( jag vill se matematiken genom CAD )
Vad är L-måttet ?
( längd från diagonalen till std fokus punkt ?

Vad är diagonal diametern du fick här ?
-Är den 7.3" på clear aperture ?

Insida tub, och tjocklek av fokusera är inget som jag lägger in utan avståndet som sätter diagonalen blir där jag vill ha paracorrens tub.
Detta har inget med om jag lägger in paracorren i uträkningen sas. ( men tubens ände vill jag inte ha in i primär spegelns ljus-stråle )

Clearance i UTA ringen ( fieldstop dian extra utanför spegeln ) etc, etc sätter jag som jag vill och har inget med L-måttet att göra.

Jag får med ex 3" P2'an ett L-mått på 453.3 mm, och det ger med 2.75 ljus-kona en diagonal på 165.5 mm ( 6.5" ) clear aperatur.
( med en 2" P2'a är L-måttet 394.8 mm och ger en diagonal diameter på 149.7 mm ( 5.9" ) clear apertur.

Jag fick lära mig rita fieldstoppet i ljuskonan, ( som bilden visar från Newt ) men det sades vara fel så jag har ritat som Mel Bartel visade, en ljuskona från fokalen.
Det sades också vara fel, men Paul på TV sa det var korrekt.

I mitt fall kan jag tänkas köra med en större diagonal än min ljus-kona visar för safe och clear apertut, men det som stör mig är hur paracorren kommer skymma eller ej vs ex använda 2" P2'an som ger en mindre diagonal pga kortare L-värde.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Coma corrector info

Post by AstroFriend »

Jag gjorde en in zoomning runt okularet så det syns tydligare hur ljuskonen skall ta sig igenom här.

Designen är här vald så att en fält om 42mm diameter i fokusplanet skall klaras för 100% randstrålarna.
raytrace_5xzoom_24inch_f2_75_v1_001.jpg
Har tagit bort bafflarna här för enkelhetens skull.

Det som är viktigt här är att den röda 100% kantstrålen tar sig fram obehindrat, tar de i något hinder blir det extra vinjettering. Troligen ställer jag för stora krav här som ger andra negativa effekter, men får bli så i början tills jag blir varse om vad jag håller på med. Öppningen är 75mm i fokusröret. Men tanken är att använda en coma corrector och den hamnar inuti fokusröret. Ingångslinsen som alltså är vänd mot sekundärspegeln måste ha tillräcklig effektiv diameter för att ta hela den röda konen och samtidigt få plats inuti fokusröret.

Avgörande är också var längs den optiska axeln linspaketet hamnar. Närmare sekundärspegeln och linsdiametern måste var större.

Strålgången inuti coma corectorn är också viktig, kanske mer för tillverkaren. Om strålknippet vidgar sig på sin väg mot okularet måste även de inre linserna få plats med tillräcklig diameter.

Coma correctorn kan ju också ha både förlängning och förkortning av teleskopets fokallängd vilket man måste ta hänsyn till om man är ute efter att optimera detaljerna till det yttersta.

I optik design programmet kan man i gratisversionen arbeta med upp till 10 optiska ytor. Säkerligen något man behöver använda om man vill gå till djupet med en sådan här konstruktion.

Här är något att fundera på Håkan:
Wynne correctorn verkar vara att föredra om man ser på hur väl den fokuserar stjärnorna längs kanten på fältet. Nackdelen är att det är en lång konstruktion. Och ju längre bort ingångslinsen hamnar verkar vara en fördel till en viss gräns. Kanske man kan placera 1:a ingångslinsen framför diagonalspegeln och de andra två kvarvarande linserna inuti fokushållaren. Visserligen kommer man då bara fokusera med två av de tre linserna + okularet. Kanske skulle kunna gå beroende på hur känslig placeringen av ingångslinsen till Wyne coma correctorn är.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Coma corrector info

Post by AstroFriend »

L måttet blir i denna uppställning:
L=fokusavståndet från fokuseraren + fokuserarens höjd + godstjockleken på tuben + inner radien på tuben.

600*2.75=1650mm fokallängd.

L=15+50+2+355=422mm, fick jag med allt tro? Hur långt får du att din coma corrector hamnar räknat från sekundär spegeln?

Räknar gärna i mm inte tum, finns alldeles för många olika tum standarder att välja på och blir så konstiga mått.

Sätt dig in i Newt-Web, väldigt enkelt när man väl kommit igång. Vi kan höras på telefon när jag har det lite lugnare så hjälper jag dig att komma igång. När du väl där kan börja laborera med olika mått och testa dig fram kommer du få en mycket bättre översikt och det går snabbt och enkelt att ändra i designen. Jag har själv gjort raytrace i Excel och Matlab, vissa fördelar men mest krångligt. Ibland behöver man dock lite större frihet och då är det ju bra till några enskilda delar. Newt-Web ger dig en grund att fortsätta på, nästa steg kanske raytrace programmet OSLO, behövs när coma correctorn skall in i bilden om man vill göra det noggrant, eller kanske till och med gör en egen konstruktion på den.

Du måste få med coma correctorn också i konstruktionen i slutänden just för att dimensionera så just att den inte sticker in i tuben. Men det tar man längre fram när man bemästrat själva teleskopet. Ofta blir det ju så också att man måste anpassa sig för vilka standarddelar som går att få tag i vilket medför modifieringar i grundkonstruktionen.

Så långt idag.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Coma corrector info

Post by Håkan N »

Lars,
Tack för inlagd tid.

Jag ÄR intresserad av att prata om den röda linjerna du nämner om som kritiska !!


Notera ytterst få använder en 3" ( du nämner 75 mm ) fokuserare - och senast idag skriver M. Lockwood på CN att det är ett totalt missförstånd att en 2" P2 ( 2" fokuserare ) inte klarar en snabb Newton !

--

En sak först.. tum är alltid 1" = 25.4 mm och inget annat.

Jag pratar tum på diagonalen för de kommer/görs i jämna mått på de större, ex 4, 6, 8 etc.
Ok till detta teleskop kan jag special beställa vad jag vill ( men jag måste veta vad jag vill ha för ex en cellular eller ULE plano kan kosta riktigt stora summor, speciellt om de blir lite större )

Kom ihåg i Newt pratar de clear aperatur och de finns inga på marknaden som har full c-a på diagonal speglar.
Ex min Antares ( bäst en Carl Zambuto vs hans speglar påstår han ) och jag köpte en 1/30 wave till 18 tummar'n.
Givetvis har dom inte 1/30 vawe - det blir lite löjligt för ingen kan göra detta för några hundra dollar i pris, jag tror det var ca 450 USD jag gav.
Den är på 3.5" men har 90% ( max 95% ) c-a enl Antares själva. ( antar min klarar ca 3.25" enl datan )
-Få vet om detta !

Notering.
En 24" spegel ( c-a ) betyder 609,6 mm och f/2.75 ger FL = 1676.4 mm.
Inte 1650 mm.

Du skriver Newt testet ger L-mått på 422 mm.

Jag skriver när en 3" P3 når spegelkanten samt 9 mm extra till std fokus punkt är L= 453.3 mm.
( enl CAD )
Med vinkeln 2.75 och L-453 mm ger det då en 6.5" diagonal spegel ( c-a ) eller 165.6 mm i cadden. Då jag behöver nig en 7" diagonal.
( 7 / 24 = 29% )

Jag tror Televues paracorr ändå är det bästa.
De har ju en 3" ( 70 mm inv ) och ca 1.000 USD.

Whynnes kan man få gjorda plus eller minus eller 0 på fokalen, men de blir långa och ämnet är Svårt.
Jag har pratat med andra tillverkare i Italien och Österrike etc men de har sagt glöm våran produkt vs f under 3.5.
Det blir Aerospace special i så fall.

Men du är inne på belyst fält osv osv.
Ämnet är...
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Coma corrector info

Post by AstroFriend »

Hej i en regnig natt,
Håller man på med gamla saker är tum en enda röra av olika standarder och man vet aldrig vad som avses:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Tum" onclick="window.open(this.href);return false;

Angående sekundärspegeln och att ytterkanten inte går att använda. Går det inte att slipa bort den dåliga kanten efter tillverkningen? Man vill ju absolut inte ha ett extra hinder i strålgången i onödan.

Jag skall ängna ett tag åt att renskriva detta och lägga det på min hemsida så att jag får en bättre översikt och lättare kan redigera innehållet. Tar ett tag.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Coma corrector info

Post by Håkan N »

Lars,

Jag har jobbat med tum hela livet och använder det varje dag i jobbet - och 1 tum är alltid 25.4 mm och inget annat.
Trotts det är jag en mm människa givetvis.
Men jag gillar Amerikanska tum verktyg och skruvar dock. ( ex på min tävlingsbil finns det inte en mm bult.. Men på min egen produkt jag tillverkar ( ett fixtur system till motorer ) finns inte en tumbult och den säljs i USA främst men många mått håller jämna 'tum-mått'.
Jag ville bara förklara att vissa saker pratar vi tum än idag, på ex fälgar.
En 14 tum fälg är 355.6 mm, men vi säger aldrig så utan just 14".
Lika gäller med apertur på teleskop.
Sålunda är ex 12" inte ett jämt mm mått.
Så när nån säger ex 12" är det alltid 304.8 mm.
Här finns inget annat mått.12" kan inte bli ex 300 mm.

--

Diagonalens kant.
Som jag var inne på kan ingen göra en c-a fullt ut. Det går men är nära omöjligt sägs det men inom ATM tror dom det ( ex på CN ) men det är bara att fråga proffsen.
De flesta har huvar kring diagonalen och de har en läpp/kant som tar bort en del av den fula kanten.
Jag har på 18 tummarn en klassisk huv från Astrosystems.
Den kanten är ca 2 mm radiellt.
Jag tror få tänker på detta utan har de en 3.1" lägger de in 3.1" men de 'har' inte 3.1" c-a !

Här är problemet med 'program', de gör som man säger åt dom.
Jag vill se matematiken bakom ( CAD ).

Men det finns att diskutera kring det du tar upp, rent optiskt.

Men jag ser just nu inte problemet att rita ljuskonor och se c-a, och får man läga på lite extra ?
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Coma corrector info

Post by AstroFriend »

Hej Håkan,
Ja tummen lär vi få leva med i framtiden också, även jag har ju massor av saker i tum mått. Men när jag gör något nytt från grunden försöker jag hålla mig till mm. Men kan ju bli så att alla standarddelar som går att få tag i är gjorda i tum, ja då får man ändra måtten så det stämmer med det.

Angående speglarnas kant. Primärspegeln spelar ju ingen roll med en extrakant som jag skrev, blir ju bara lite tyngre av det. Men att en extrakant på sekundärspegeln ger en extra avskärming av ljusstrålen känns ju inte bra. Ligger ju mycket i designen att ha så liten sekundär spegel som möjligt. Men går det inte att göra något åt, ja då får det vara så naturligtvis.

Jag skall börja idag och renskriva min text så det blir mer överskådligt.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Coma corrector info

Post by Håkan N »

Jag kommer återkomma med de 'röda linjerna'.

Ang 3" fokuserare och 2" TV P2 koma korrektor.
Så här säger Lockwood, och återigen så sent som igår på CN.
Jag personligen är tveksam att en 2" P2 klarar detta.
Paul på TV sa då vid f/3 eller snabbare = 3".

---/---


Mike Lockwood's PhotoMike Lockwood
Yesterday, 03:27 PM
kfrederick, on 11 Sept 2017 - 3:56 PM, said ;


"You are loosing light if you use 2 inch coma corrector and 2 inch eyepieces also On this F3.5"


No, you're not. See the end of my short article about the SIPS/Paracorr 2 and how this is a misconception.
http://www.loptics.c...SIPS_facts.html" onclick="window.open(this.href);return false;

In fact the P2 is fully illuminating a 26mm diameter field at f/3.5, so you are not losing any light, except very slight vignetting at the edge of the field, which is normal and practically unnoticeable.

What size is the secondary?
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Coma corrector info

Post by AstroFriend »

Efter en intensiv dag som började tidigt i morse har jag nu fått upp allt på hemsidan, korrigerat några felaktigheter och kompletterat med några länkar. Är betydligt mer överskådligt nu och jag skall senare redigera texten lite mer.

http://astrofriend.eu/astronomy/project ... v1_01.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Kul med en början, nu börjar man få lite mer förståelse vad som är viktigt för ett visuellt teleskop och vad man kan ändra för att optimera det. Newt-Web är nu ju ett väldigt enkelt program, men även ett Newton teleskop är ju av enkel konstruktion så man kommer ganska långt. Vore kul längre fram att testa OSLO programmet för att göra några simuleringar om det fungerar som tänkt.

Håller på att testar att optimera för att ev. använda en 2" coma corrector, verkar dock svårt men går med lite kompromisser. Hur stora dessa blir i praktiken är svårt för mig att säga, det behöver man ett mer avancerat Ray Trace program för. Skall försöka hinna få upp version 1.02 under dagen.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Coma corrector info

Post by Håkan N »

Lars,

Det är intressant att testa detta med hur ljuset går invändigt fokuseraren !
Som du säger, korrektorn får man anse tillverkaren gjort så det inte skymmer..
Hursom ska den inte vara med i konstruktionen av teleskopet.

Jag vill du ändrar diametern till 24" och D=609,6 mm.
Fokallängden vill jag du sätter korrekt till FL=1676.4 mm.
Jag vill att du lägger L-måttet på det jag nämner om ;
Test 1 = 2" = 393.8 mm.
Test 2 = 3" = 435.3 mm.

Eftersom man har en fokuserare som ansluter korrektorn blir tuben att ligga mot spegel radien = R=304.8 mm.
Här blir då öppningen antingen 2" ( 50.8 mm ) eller 3" ( 76.2 mm )
Notera ;
Tubens hela längd blir :
2" = 80 mm + 9 mm = 89.0 mm. Fieldstop = 30.1 mm.
3" = 122.84 mm + 7.66 = 130.5 mm. Filedstop = 30.1 mm.

Med detta kommer man se om det blir vinjettering !

En fråga.

Vilken färg har ljuskonan till FL från spegeldiametern, grön ?

Hur gör man för att se de då röda linjens dragning ( matematiken ) ?
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Coma corrector info

Post by AstroFriend »

Lugn Håkan,
Jag har redan offrat två semesterdagar på detta, måste hinna med att arbeta också. Varje dag är ett mindre Newton teleskop!

Jag behöver hålla mig till standardvärden, inte en massa förvirrande decimaler. Svårt nog ändå. När jag närmar mig en fungerande lösning kan jag göra en specialversion till dig, men redan nu är lite för tidigt, blir många ändringar på vägen.

L värdena kan man inte mata in direkt, blir indirekt när man sätter andra mått.

Börjar i varje fall se intressant ut, nästa steg blir att anpassa för 3" coma correctorn, 2" verkar vara en återvändsgränd om man inte vill ha vinjettering i onödan, det vore ju synd på ett så dyrt teleskop. Tror jag har data till coma correctorn för att få den rätt i strålgången, tyvärr går det inte att lägga in i detta program utan behövs en mer avancerad variant. Men tror ändå att man får tillräcklig information för att avgöra om det är en väg att gå. Men är du nöjd med 3" Paracorr-2 ? De verkar antyda att den hamnar utanför konstruktionsområdet vid f/3, finns inget bättre för f/2.75?

Den röda linjen som i det här fallet representerar den största vinkel en ljusstråle kan ha in relativt optiska axeln och samtidigt belyser hela spegeln förutom det som täcks av sekundärspegeln. Alla ljusstrålar reflekterar med samma vinkel ut från normalen till den reflekterande ytan som de kommer in med motsatt tecken. Primärspegeln har en parabolisk yta som du får räkna fram infallsvinkeln för i varje punkt som du vill ha en stråle.

https://en.wikipedia.org/wiki/Parabolic_reflector" onclick="window.open(this.href);return false;

En liten fråga till er alla som läser detta:
Hur intressant tycker ni det är att följa, gör ni något liknande själva med detta program eller något annat mer avancerat?

Fick precis upp version 1.02 där jag testat med en 2" fokuserare:
http://astrofriend.eu/astronomy/project ... v1_02.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Verkar vara en återvändsgränd. Har då ändå gjort tuben alldeles för tight för att vara bra ur ströljussynpunkt.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Coma corrector info

Post by Håkan N »

Lars !

Sorry om jag körde för hårt i min iver om kunskap ?
Tack så länge för insatt tid !
Hatten av.

-------------------

Ang decimaler, man kan väl lika sätta in dom som inte ?
Blir sas inte mera komplex för det.

Jag förstår detta program inte tar upp L-måttet, men man kan ev gå baklänges. Jag har ju ett L-mått som kommer gälla.
Men jag kan även ta programmets givetvis.
Tuben ska dock gå mot spegelns kant ( i mitt fall )
Om man ska bygga teleskopet som det ser ut utan korrektorn måste det vara de mått som kommer finnas sen.
Vs ljusets väg.
Så gäller det en ljus väg från ex fieldstoppet, och om det skymmer i tubens främre kant är ju detta fel. ( man minskar ner teleskopet apertur !

Måste veta lite mer om hur upplägget är med de röda/gröna linjerna.

Jag ritar min kona i blått ( spegelns dia till FL )
Gult är ritar jag fokalens vinkel.
Radien på spegeln är i fakta och och extra space till UTA'n ( 30.1 mm ger halva = 15 mm ) lägger jag dit sedan, vs tuben ligger mot spegel radien.
Jag vet tubens länd och inner diameter.
Jag vet vad TV säger om avståndet från linsen till std fokus punkt = 7.66 mm ( gäller 3" P2 )
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Coma corrector info

Post by AstroFriend »

Hej Håkan och alla andra som tycker detta är spännande,

Har nu ägnat hela eftermiddagen och testa olika layout för dina önskemål Håkan. Har testat både Paracorr correctorerna, 2" och 3". Satte också huvudspegeln till ditt önskemål om 24".

Riktigt spännande att se vilka problem man stöter på och man förstår verkligen varför en del satsar på en refraktor för att slippa dessa begränsningar man är tvungen att göra i ett spegelteleskop.

Här kan du läsa och läs även om de tidigare avsnitten då jag uppdaterat och förtydligat:
http://astrofriend.eu/astronomy/project ... v1_01.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Tyvärr måste jag nog säga med tanke på vilka höga krav du har, ingen av dessa lösningar skulle jag finna acceptabla. I princip så är det längden på coma correctorn som ger återverkningar på Newton teleskopets design. Ger större sekundärspegel än nödvändigt och man blir tvungen att låta coma correctorn sticka in en bit i teleskop tuben för att få någorlunda acceptabelt resultat.

Okular som jag aldrig ägnat något intresse tidigare åt har jag kört fast lite på. De anger att ett 17 mm okular med 100 graders vinkel har ett field stop 30 mm. Varför stämmer inte min uträkning field stop = 2 * 17 * Tan( 100 / 2 ) , mitt resultat blir ca 40 mm. Räknar jag åt andra hållet får jag att okularet bara har 60 grader syn vinkel.

Lösningen finns väl här:
https://en.wikipedia.org/wiki/Eyepiece" onclick="window.open(this.href);return false;

Distorsionen vid större vinklar än 40 grader ger inkorrekt resultat. Men skall det vara så svårt att få fram? Krökt fokusplan kanske är en del av förklaringen.

Någon guru på okular?

Försök att finna någon annan coma corrector, använd sedan Newt-Web för de första labb testen och gå sedan vidare med något mer avancerat, OSLO kanske. Att försöka med CAD ser jag ingen vits med, matematiken kan du kolla upp oavsett vilket program du använder. Du är ju intresserad av att få fram det bästa möjliga med tanke på hur mycket du skrivit om speglarna, men teleskopet blir inte bättre än grundkonstruktionen.

Nu skall jag ägna tid åt min egen 12" f/4 astrograph. Den är ju lite snällare med sitt f/4, å andra sidan har jag en del andra krav på vidvinkel egenskaper som kommer krångla till det. Skall ägna Wynne korrektorn lite tid så jag förstår om det är en framkomlig väg. På papperet ser den ju i varje fall intressant ut med den goda korrektionen om man bortser från bygglängden. Intressant att läsa var ju också att det går att bygga upp med standardlinser till viss del.

Kommer säkert fram information ur detta som är intressant för din del också.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Coma corrector info

Post by Håkan N »

Lars !
Tack för din tid att titta in i ett sånt här monster projekt.

Du har helt rätt att en svag länk kan rasera en högt uppsatt spegeltolerans som kostat stora summor.
( Jag har dock intiktat min energi åt detta med toleranser och design. )
Precis så säger Dreams ägare med om den 'svaga länken', samt han lägger till himmlen, värmestrålning, jordstrålning osv samt jag tillägger att inom ATM tror många att de har typ 1/20 wf i sina speglar, eller mer ( de tror sig måste ha - men givetvis inte har eller behöver )
Men har man en godtaglig tolerans vill det till att teleskopets design håller måttet !

Du har givetvis rätt i att en koma korrektor ställer till det på flera sätt, dels lång tub ( långt L-mått ger stor/större diagonal ) och man vet inte strålgången ur den. ( eller få vet )
Men de behövs även på typ f/5 om man villa ha helt komafritt. ( men sånt är personligt )
Ethos okularen är bra men de klarar inte ex f/5.

Men har man ex f/3.5 är de ett måste med en koma korrektor - tyvärr - oavsett hur man klar en del koma.

Inga andra på marknade av korrektörer klarar f/3, så en TV's gäller - om nu inte en special tillverkad.

Bartels menar att en tajt UTA och paracorrtuben i primärspegeln fungera bra.
- Kan man tala 'mot' Mel Bartel ?
Man kan - men då lär man ha på fötterna och hans teleskop kan alla se in om de vill på ett SP.

Carlin lyfte på hatten också vs Bartels ider, väl värt att nämna.
Mel väljer kompromissen om tuben in i primärspegel vs då en mindre diagonal diameter.
Eftersom spikes kommer på lågförstoring och han gillar ju det samt 100 graders okular - vill ju inte han se 'spikes', antar man.
50 års observerande och spegelslipare, designer och id'e spruta säger en del.

Refraktorer, visst - men vill man 'se nåt' lite mer vill det ju till med en stor Newton.

Det är kompromisser, men så är ju livet.
Väljer man en 5" refraktor så har man också på gott & ont en 5" spegel yta.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Coma corrector info

Post by AstroFriend »

Nu på förmiddagen har jag ägnat lite tid och funderingar på min egen ide om en 12" Newton. Denna gång hur man skall anpassa det till en Paracorr-2 3" coma corrector.

http://astrofriend.eu/astronomy/project ... v1_01.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Har även rättat och kompletterat den tidigare version så läs om båda sidorna.

Jag tror aldrig jag lärt mig så mycket som jag gjort nu på så kort tid. Trots all fysik man redan tryckt in i huvudet sedan tidigare, väldigt nyttigt att med det pedagogiska programmet Newt-Web få se en insyn hur saker påverkas när man ändrar måtten på diverse ställen.

https://stellafane.org/tm/newt-web/newt-web.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag är sedan någon dryg vecka i kontakt med Kenneth Slater som tagit fram webb versionen av Newt-Web. Har påpekat ett par buggar och föreslagit en förbättring. Han tittar på det när han får tid. Är just nu väldigt upptagen med ett Spectrohelioscope bygge.

Rekommenderar verkligen till er alla att testa detta även om ni inte skall bygga egna Newton teleskop. Ni kommer få mycket bättre kunskap och därmed göra färre dyra misstag när ni köper teleskop. Börja med att mata in data för den Newton ni redan har och se vad ni får ut. Kul om ni skärmdumpar och lägger bilden här så alla får se hur olika Newton teleskop är uppbyggda.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;