Coma corrector info

Frågor rörande optik, linser, speglar, okular etc.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Coma corrector info

Post by AstroFriend »

Vi har ju diskuterat om coma corrector , här är en länk med information om olika konstruktioner som kanske kan vara intressant att läsa:
http://www.telescope-optics.net/sub_ape ... rector.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Coma corrector info

Post by Håkan N »

Lars,

Jo detta har ju visats innan här.
Synd vi inte har Carlin med oss idag.

Kolla på Whynne som jag varit inne på vs paracorren.
Återkom när du läst på lite.
Jag har Stort intresse i detta.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Coma corrector info

Post by AstroFriend »

Det har jag läst igenom tidigare, men långt ifrån satt in mig i det så djupt att jag kan ge konstruktionsförslag för specefika fall. Har ju inga planer på att konstruera något själv, mer att förstå vad jag behöver.

Du skall ju ha lite extrema saker för ett f/3.5 teleskop eller något sådant. Har du testat med något raytracing program att få fram något exakt för det teleskop du funderar på?

Själv borde jag nog vara väldigt nöjd med den apo refraktor. En refraktor har ju många fördelar.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Coma corrector info

Post by AstroFriend »

Håkan,
Här finns ett par design exempel på Wyne coma corrector med filer du kan ladda in till raytracing programmet OSLO.

http://www.mdpub.com/scopeworks/paper.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Bara att modifiera enligt dina önskemål.

Låter ju inte så svårt när han beskriver det. Fast i praktiken är ju det förstås så.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Coma corrector info

Post by Håkan N »

Lars,
Det här med raytracing funger föga om man inte har förutsättningen klar för sig.
Aerospace gör en korrektor om man säger till vad man vill ha, som ex Dream gör till sina teleskop.

Efter idogt arbete lärde jag mig raytracing ( old school ), men sen omkullkastade 'de' på CN allt jag lärt mig och sa allt var fel.
Jag fick HUGE skymning i en 2" P2'a, och jag fick betydligt större diagonaler än vad som sades vara ok.
Efter jag körde hårt på CN i saken och ingen kunde svara stängdes det ner.
Paul på TV sa jag gjort rätt, men han säger nog bara vad man själv vill höra sas.
Han sa att på f/2.75 behövs en 3" P2'a.
Det jag dock lärde mig var om jag hade ex Ethos 13 mm i med stoppring så skuldran låg i fokus utan paracorren ( och hittade fokus ).
Sedan satt jag dit P2'an och 13 mm Ethos enl TV's föreskrifter blev det att ratta in det ca 13-14 mm för att komma i fokus.

Enl TV har 2" P2'an fokus punkten 56 mm från linsen.
Std fokus i teleskopet läge kommer ligga 9 mm från linsen utåt. ( enl TV )
http://www.televue.com/engine/TV3b_page ... &Tab=_phot" onclick="window.open(this.href);return false;

Hur ljuset går vet nog ingen ( om ens TV..
Den enda som verkar veta är M.Lockwood, men jag tillåter mig vara skeptisk att en sån med 44 mm inre lins klarar en f/2.75.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Coma corrector info

Post by AstroFriend »

Även om jag nu aldrig sysslar med visuellt så några funderingar i varje fall.

13mm okular är ju ganska kort fokallängd och därmed liten bildvinkel. Till det kanske 44mm linsdiameter räcker och blir över. Men var går gränsen när en comacorrector fyller någon funktion? Nu är ju dina teleskop konstruktioner ganska extrema med f/2.75 så kanske man når den gränsen redan vid ganska höga förstoringar.

Pröva som jag skrev i tidigare tråd om Newt-Web och konstruera ditt teleskop så det finns något att gå på.

Ett 13mm okular lär ju inte täcka speciellt stort fält om det inte är extremt vidvinkligt, vad klarar det som du skriver om, 70 grader? I det fallet får jag fältet till 21mm, ungefär som en aps-c kamera och då klarar man till normala teleskop sig med 2". Med 3" comacorrector och matchande sekundärspegel skulle du antagligen få ett sämre teleskop till det okularet.

Antar att du är mer intresserad av vida fält och 30+mm okular i 2" fattning. Då lär man hamna på 3" fattning för coma corrector för att få plats med tillräckligt stora linser.

För höga förstoringar blir väl det ett helt annat tänk och kanske Newtons på f/8 med små sekundär speglar. Fast det stämmer illa med dina visioner.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Coma corrector info

Post by Håkan N »

Lars,

Ethos 13 mm var bara ett exempel på hur P2'an fungerar.
Det intressanta är ju lågförstoring, och i detta fall Ethos17/Nikon17 alt Ethos 21 mm.
Mitt framtida projekt är en snabb 25" alt 24 clear apertur på en 25" core och ex f/2.75.
Man kan inte ha pupillen större än 6 mm ( jag vill inte ha det så i alla fall ) och jag vet inte än om jag nu har 5.5 alt 6 mm pupill i mörker.
( antar ca 6 mm, men mätt hos en glasögon företag till 5.5 mm till halvt mörker adopterad )
Så nåt 30 mm okular gäller inte.
Se här ;
24" x 25.4 = 609.6 mm x f/2.75 = 1676.4 mm +P2/15% = 1927.86 mm / 17 = 113.4X. ( 609.6 / 113.4 = 5.37 mm )
Pupill = 5.4 mm.
( Ett 30 mm okular skulle ge över 9 mm pupill = funkar ej, eldar för kråkorna på lågförstoring )
Dessutom är jag en TV-man och ingen SE-man..( kan dock bli Zeiss okular på högförstoring )
Nu har jag hela Ethos serien utom 3.7 mm, som jag knappast behöver i Sverige på min 18 tummare ;-)

Det finns olika åsikter när gränsen går.
Se här vad ex Banich skriver ; ( han har 28" och f/4.5 )

Som han skriver blir en del av ren princip att en koma korrektor pga extra glas inte ska vara där ( högförstoring och nu pratar vi extrema personer ) men i realiteten går det knappt att se och som Dream sa, detta blir enbart 'påståenden' och inte närheten av fakta.
Howard säger ödmjukt ; individual preference.

-------------

My 28 inch scope has a maximum field of view of .88 degree using a 25mm ES 100 degree apparent field of view eyepiece and Paracorr 2 (P2). This is a magnification of 131x. More typically I use a 21mm Ethos for my lowest power (.74 degree and 155x magnification) because the entire field is sharp. The 25mm ES eyepiece is sharp about 75% of the way to the edge, but is still an excellent wide field eyepiece. So the two eyepiece define my lowest power, widest field of view with my 28 inch scope. Without the Paracorr 2 both eyepieces show way too much coma for my taste. I use these eyepieces mostly to pinpoint small and faint objects, although I use them for much larger objects such as the Veil Nebula and the Orion Nebula too.

If the seeing is moderately steady, most of my observing is of much smaller objects such as galaxies, galaxy clusters and small nebulae. My most used magnification for these objects is 408x, which I get with my 8mm Ethos and P2. I've recently started using a 6mm Delos eyepiece without the Paracorr 2 which gives a magnification of 476x. Sometimes I use the 8mm Ethos without the P2 as well if I want to get the maximum light transmission. There's a tiny but sometimes noticeable difference in visibility of the very faintest objects without the P2, and coma isn't a problem with the small true field of view of the 8 and 6mm eyepieces.

I also use my old 8mm and 11mm Plossel eyepieces with a 50 degree apparent field when I wan to put a bright star just out of the field so I can see something faint.

If the seeing is unsteady and stars are bloated, quivering balls of lights 2 or 3 arc seconds in diameter then I'll probably I may not use any more than 253x that my 13mm Ethos provides. If the seeing is even worse, I'll probably just go to bed!

But if the seeing is exceptionally steady I'll use as high a magnification as I can use that shows me more. The highest useful magnification I've used with my 28 inch so far is over 1400x, and I've often used over 1200x. Magnifications like this are used for small, bright and well defined objects like planets, planetary nebulae and double stars. A few galaxies take high magnification well too, like M82 and M51 for example.

Eyepieces and the use of a Paracorr come down to individual preference though, and the only way to find your preference is through experience. I know people who never use a Paracorr because they don't like to loose the tiny bit of light the lens scatter or absorb. They like simple, narrow field of view eyepieces with a minimum number of lens elements in order to achieve the highest light throughput because they are typically pushing their scopes to the maximum to see the very faintest objects.


User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Coma corrector info

Post by AstroFriend »

Ok, det är ett 24" f/2.75 du skall ha och längsta okular kommer bli 21mm.

Då är det ju enkelt att få en grov skiss i Newt-Web, 100% belyst fält och fältet du behöver bestäms av ditt 21mm okular. Bara anpassa sekundär spegeln till de uppgifterna och lägga på 5% marginal eller närmaste standardstorlek. Håller den sig på 30% eller under av primären är du på säkra sidan. Du kommer också grovt se vilken fokuserare som krävs.

Skall sedan en coma corrector in där mellan får man justera för det. Ger aningen lägre kontrast men hlgre kvalite utåt kanterna på fältet. Verkar ju rimligt varför skulle man annars köpa vidvinkliga okular?

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Coma corrector info

Post by Håkan N »

Lars,

Korrekt. Det är vad jag jobbar på med undantag att det gäller 17 mm okular. ( om 24" och f/2.75 )

Jag kommer inte ha nån 'vanlig' fokuserare utan jag vet att paracorrtuben inte ska sticka in i primärspegeln ( men kan ligga mot spegel kanten )
Sen beror det på om jag kör 2" eller 3".
( 2" är ca 75 mm lång och 3" är ca 122 mm lång från tubens ände till linsen )
Det sätter sas L-måttet som berör diagonal storkeken.
Även om paracorren inte är med i beräkningen sätter den ändå L-måttet.
Om du är med så långt, testa nåt.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Coma corrector info

Post by AstroFriend »

Skall du ha en Paracorr? Trodde du var ute efter en Wyne corrector. Men med Paracorr blir det enklare att lösa. Den skall väl helst inte sticka in så långt som till primärspegelns kant. Beroende på hur vidvinkligt du gör teleskopet så kräver ju ljuskonen kanske 5 till 15 mm extra marginal. Om du begränsar dig till 21mm okular finns det en liten chans att du klarar dig med 2" fokuserare och relativt liten sekundär spegel.

Du skrev aldrig hur vidvinkligt 21mm okularet var som jag frågade om, hur stor vinkel klarar det?

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Coma corrector info

Post by Håkan N »

Lars,

Jag uppdaterade nyss ovan svar till Ethos 17 mm ( alt Nikon 17 mm HW ) som lågförstoring ( om nu combon blir 24" och f/2.75 vs ger en 5.4 mm pupill då )

Ethoset är 100 grader och Nikonet 102 mm.
Fieldstoppet är på E17 mm 29.6 mm och Nikonet har 30.1 mm.

Jag är inne på båda korrektörerna ( P2 alt Whynnes ) men antar en paracorr 2", men ev 3".
Notera längden på de båda tuberna ( kant till lins )

Detta med L-måttet visar i mina raytrace att en 3" klarar fieldstoppet på ca 30 mm.
Men en folk på ex CN menar en 2" P2 detta.
( ej enl Paul på TV.. )

Jag har många CAD ritningar på detta.
Folk menar man kan inte veta skymmningen som jag ritat ( eller Mel ) eftersom ljuset går andra vägar än en kona inne i paracorren. ( som inget vet )

Sedan startar ex Bartels med en spetsig kona medans andra startar från fieldstoppet ( 30 mm )
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Coma corrector info

Post by AstroFriend »

För 102 graders 17mm Nikon får jag med ekvationen 17*2*tan(102/2) fältet till 42mm. Förenklat men borde inte skilja så mycket från de 30mm du angav.

Grov uppskattning:
Storleken på ljuskonen 165mm från fokusplanet blir 60mm längs optiska axeln och lägger man till för 42mm fältet +/-21mm får man grovt räknat att linsen på utåtsidan behöver vara omkring 100mm (90mm med dina 30mm field). Sekundär spegel som befinner sig ännu längre bort behöver ju vara betydligt större. Är den 330mm bort från fokalplanet ca 150mm på lill axeln.

Höftar bara grovt här, när du väl matat in detta i Newt-Web eller något liknande program kommer du få bättre resultat.

Tyvärr är det svårt med exakta siffror när man blandar in coma correctorn eftersom man inte har en raytrace för det teleskop man bygger själv. Hade man uppgifter på exakt vad den är uppbyggd av kunde man göra en raytrace själv med OSLO till ex.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Coma corrector info

Post by Håkan N »

Vad får du för storlek på diagonalen om du testar i Newt.
Om spegelns c-a är 24" men coren är 25" blir det ju 12.5" eller 317.5 mm. ( då är tuben i fieldstoppet utrymmet på 15 mm men inte inne i spegeln.
Sedan om nu 2" P2 ungerar får man lägga på 75 mm + 9 mm till std fokus. ( enl TV )
L= 402 mm ( std fokus punkt utan paracorr )
Teoretiskt.
Men jag har gjort ljuskonor med i CAD, och kan kolla L-måttet på dom.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Coma corrector info

Post by AstroFriend »

Lägg upp en CAD som du gjort och är måttsatt om du inte vill använda newt-web. Då ser man mer klart hur du tänkt och framförallt måtten på coma correctorena och dess placering i strålgången som jag inte förstår mått angivelsen på.

Kan du se var felet är att jag får 42mm field och du läser 30mm i databladet för Nikon 17mm, 102grader?

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Coma corrector info

Post by AstroFriend »

Här har jag nu suttit och testat olika lösningar på ett Super Newton teleskop enligt dina ideer Håkan. Har också använt mig av de CAD du visade.

Det här är nu ett första utkast och utan coma corrector.
specifications_24inch_f2_75_v1_001.jpg
Här är de inmatade data som jag använt.

Har utgått från en fokuserare med 50mm bygghöjd och 75mm öppning (3"), mindre gick inte att använda. Har lagt fokusplanet 15mm utanför fokuserarens topp enligt rekommendationen från programmet. Du måste få plats med en 3" till 2" reducer och kanske detta mått får ändras, men beror ju mycket på vilka okular som skall användas och var deras fokus ligger. Ju längre ut man lägger fokus ju svårare blir det att få igenom ljusstrålen i fokusröret. Så skall hållas kort.

Minsta tubdiameter insides blev 710mm. Dock kommer du klara dig med mindre eftersom de gula randstrålarna inte skall användas, snarare runt 650mm.
raytrace_24inch_f2_75_v1_001.jpg
Här syns hur randstrålarna går genom tuben, obs, det är tänkt att begränsas till de röda som är från det till 100% belysta fältet. Här är jag osäker på om detta är optimalt för visuellt observerande. Kanske någon annan vet? Känns ju bra att använda hela spegeln, ger dock en ganska stor sekundärspegel, men kanske inte värre än att det är acceptabelt. Dock som du ser kommer det en varning om att sekundären ligger utanför det optimala området. Men du vill ju ha vidvinkligt 100 graders okular. 180mm och du klarar ditt 30mm field stop.
eyepieces_24inch_f2_75_v1_001.jpg
eyepieces_24inch_f2_75_v1_001.jpg (85.83 KiB) Viewed 7314 times
Exit pupil och vinkel med det föreslagna 17mm okularet.

Har här satt som mål att hela det belysta fältet skall användas och med denna spegel får man ett 42 mm cirkulärt fält att använda. Spegeln blev då 185mm på kortsidan. Upptar 31% av primärspegelns diameter.
performance_24inch_f2_75_v1_001.jpg
performance_24inch_f2_75_v1_001.jpg (128.52 KiB) Viewed 7314 times
Några viktiga data från denna konstruktion.

Såhär blir teleskopets dimensioner:
dimensions_24inch_f2_75_v1_001.jpg
dimensions_24inch_f2_75_v1_001.jpg (129.54 KiB) Viewed 7314 times
Här är konstruktionsfilen som du kan ladda ned och testa med andra mått:
24inch_f2_75_v1_001.zip
(451 Bytes) Downloaded 392 times
Du packar upp den och laddar upp till Newt-Web.

Länken till Newt-Web:
https://stellafane.org/tm/newt-web/newt-web.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Lycka till !

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;