Designa din egen Newton

Frågor rörande optik, linser, speglar, okular etc.
Post Reply
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Designa din egen Newton

Post by AstroFriend »

Satt här en kväll och testade beräkningarna man kan göra för att designa ett eget Newton teleskop.

Det är på siten Newt for Web:
https://stellafane.org/tm/newt-web/newt-web.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Mycket enkelt, görs direkt på hemsidan utan att man behöver ladda ned program i datorn.

Jag siktade på en kompakt Newton astrograph, här endast Newton delen. Nu vet jag från tidigare diskussioner att alla kanske inte kallar en Newton med coma corrector för astrograph, men andra konstruktioner klarar inte stora sensorer och vida fält om de inte skall vara väldigt exklusiva. Låga f/tal och långa fokallängder är inget jag söker.

12" eller 300mm huvudspegel, ger mycket ljus, hög upplösning och ett relativt stort användbart fält med rätt coma corrector.

f/4 för kort och kompakt design, minimerar vindfång och utrymmesbehov. 1200mm fokallängd, ganska idealt tycker jag, annars är nog en f/5 bättre.

Skall klara minst fullframe, dvs 44mm image circle med 100% belyst fält. Med fullframe får man ca 2 grader, nästan hela Andromeda på 3 grader går in på diagonalen.

Här kan ni ladda ned min design fil för att köra på Newt Web sidan (efter att ha packat upp den):
Update:
Innehöll ett fel, jag lägger upp motsvarande på min hemsida så kan jag uppdatera filen enklare.

En viktig del för att detta teleskop skall gå att fota med är coma correctorn. Någon liten 2" går inte hem här. Jag satte fokuseraren till 4" eller 100mm för att den inte skulle utgöra en begränsning. Ingångslinsen på correctorn är viktig, måste ha en diameter som släpper igenom den ljuskon som krävs för att uppfylla kraven. Hur stor den behöver vara beror på var den hamnar i fokusröret, skiljer på olika konstruktioner. En uppskattning att den ligger på ca 80mm och det får inte plats i en 3" fokuserare.

Nu är en fokuserare och coma corrector i 4" utförande inga billiga grejor, knappt de finns att köpa färdiga. I 3" blir de betydligt mer överkomliga. Viktigt att coma correctorn inte sticker in för långt i tuben. Tyvärr så är data som behövs väldigt dåligt utgivna.

Prova att ladda ned min fil och ändra ingångshålet i fokuseraren från 100mm till 75mm så får ni se vilka kompromisser som görs.

Jag har också valt en stor sekundär spegel på 120mm. ca 40% av huvudspegeln och inte bra ur kontrast och diffraktionssynpunkt, men den ger låg vinjettering på fullformat. Men totalt sett inte optimalt.

Exempel på tillbehör i 3":
http://www.teleskop-express.de/shop/pro ... speed.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.teleskop-express.de/shop/pro ... o-f-3.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Med ett f/4 Newton blir en stabil mekanik ytterst viktigt, ett instrument som flexar tröttnar man snabbt på. Kolfiber är nog bra eller extra kraftigt dimensionerad aluminiumram.

Nu kanske man inte kommer bygga upp teleskopet från grunden, men ger bra vägledning när man skall köpa ett och vilka krav man skall ställa.

Bara att testa olika kombinationer efter de önskemål ni har. Skriv o berätta vad ni får fram.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Designa din egen Newton

Post by AstroFriend »

Hej,
Jag gjorde några design studier i Newt-Web verktyget och skrev lite om det ifall ni skulle vara intresserade:
http://astrofriend.eu/astronomy/project ... scope.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Min sparade fil gick ej att öppna konstaterade jag. Innehöll ett " i title vilket inte var tillåtet. Tar bort den nedladdningen då det är bättre att ni gör de själva, men som sagt inga konstiga tecken i title namnet.

Jag lägger upp motsvarande på min hemsida så är det enklare för mig att uppdatera den framöver.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Designa din egen Newton

Post by Håkan N »

Lars,

Funderar du på att bygga en Newton för astro foto ?
Då bör du kolla in Dreamscopes.com.
Shane bygger på iden med Newton för mycket ljus in och en snabbare fokal ( typ f/3.5 )
Han menar att besväret med en större diagonal betyder inte så mycket. Man kan idag ta upp till 30% och tom mer i skymning.
Grunden ligger på lightweight speglar gjutna i Pyrex av kostnadskäl mot urfrästa i ZTE material.
Hans speglar är oerhört lätta och oerhört styva ( håll dock isär starka och styva )
Cool-off tiden är mycket kort. Vikten på ex en 16" och ratio 6;1 ligger på 3 kg.
Hans tuber görs i kolfiber av flera skäl.
Ex ;
ZTE material.
Styt.
Lätt.
Inget ströljus in.
Håller värme strålning borta och strålning från mark/golv bättre.
Både cell och sekundär är gjort i kolfiber.
Han suger ur luften.
Mindre damm kommer in.
Han har K&N luftfilter på.

Dream har egna koma korrektorer i 3"-3.5" eller 4".

Har man en coma korrektor på ex 4" blir den ordentligt lång.
Dessutom från teleskopets fokus till där korrektorn ger fokus kan vara 80 mm eller över långt över.
TV har ju sin P2 i 3" utförande för astro foto.
Har man en rejält snabb spegel på under f/2.8 räcker inte en P2 2" för visuellt obs till.
Problemet är att korrektor tuben om den inte ska komma in i UTA tuben ( kan ge spikes sägs det ) ger då det sk L-måttet = från diagonalen till fokus ) blir det en ljuskona som ger en stor diagonal spegel.
Bra diagonaler är lika dyra som bra resten av grejjer i denna klass.

Ägaren Shane är en schysst lirare som menar att det gäller att hålla hela kjedjan intakt så inte en länk gör att konceptet tappar mark.
Han säljer aldrig ( eller sällan ) sina speglar till rena amatörer eftersom de anses för dyra.
Vet inte priser på färdiga teleskop men de kostar nog en slant.

Jag har dock pris på en 20" f/3.5 med tillhörande diagonal ( båda cellularter gjutna i Pyrex ) och på 1/4 wf P-V eller 1/28 RMS och i ytan 1 nm RMS.
Då ligger det på ca +20K. ( det anser jag mycket rimligt pris )
Vikten på en sån är strax under 10 kg. ( ratio 6;1 )

Vi har diskuterat mitt framtidsprojekt en snabb 25", men ett problem är han tar inte den vikten jag vill ha för det projektet.
QED kan MRF slipa den till en tolerans jag vill ha samt yta. ( $$$ )
En sån 25" ligger på ca 16-18 kg ( ok en plano kan bli 40-70 kg och kommer inte kyla av sig på en hel natt och blir känslig för temperatur förändringar vs massan samt hög vikt stressar ner spegeln i cellen ) men jag måste vara portabel och lyfta en sån enkelt samt cool-off tiden snabb ( det klarar dock Dream av )
Mitt mål är ca 6-8 kg och då gäller SiC.

Vill du kolla diagonaler storlek, använd ex Mel Bartels kalkulator.
Ett tips jag hör nu allt mera, använd inte för små diagonaler.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Designa din egen Newton

Post by AstroFriend »

Hej Håkan,
Ja det är väldigt många saker att hålla reda på. Speciellt coma correctorn är svår eftersom det många gånger inte framgår de måtten du nämner. Sticker den in i tuben och strålgången är ju allt fördärvat. Även fokuseraren måste vara av en kompakt konstruktion så att fokusplanet når tilräckligt långt ut.

Ett ljusstarkare teleskop än f/4 kommer det antagligen aldrig att bli, redan en f/4 är tillräckligt svårt. Får ju en väldigt bred ljuskon som skall komma fram obehindrat, sedan blir ju skärpedjupet minimalt vilket ställer väldigt stora krav på mekanik. DSLR kameror med fullframe kan inte hantera stora ljuskoner från "normala" teleskop konstruktioner, ljuskonen tar i kamera schaktet. Redan vid f/5.3 och FL680 mm har jag stora problem.

Alla ljusstarkare konstruktioner medför ju dessutom en onödigt stor sekundär spegel som sätter ned kontrasten. Den hindrar ju den delen av vågfronten där de "långsamma" (utbredda ytor som nebulosor, planet ytor osv) variationerna ligger. Spikar typ stjärnor hanteras mer av ytterkanterna, det är därför vi får bättre upplösning med stor diameter. Har ingen direkt koppling till tillverkningskvalite att göra. Ligger i ljusets vågrörelse och fysiken. Men självklart medför dåligt precision och kvalite allvarliga bildkvalite nedsättningar.

Sedan måste det ju gå att lösa med ekonomiska begränsade resurser, annars blir det ingenting tyvärr.

Du skriver ofta om utrustning som jag uppfattar som ganska exklusivt, du har antagligen satt din astronomi budget betydligt högre än vad jag gjort. Men vore ju kul om man kunde köpa precis det man ville :-) , fast då kanske också byggar glädjen försvann så totalt inte så lyckat.

Nu skall jag ut och byta strålkastar glödlampa på bilen, till och med en sådan sak är inte så enkelt att göra på dagens bilar.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Designa din egen Newton

Post by Håkan N »

Lars,

Ekonomin på utrustning sätter man själv ribban för. En del väljer att ex röka upp ekonomin istället för ett bra teleskop ;-)
Jag tog innan upp caset om ett antal bra okular delat på ex 10 år blir några kronor om dagen.
( men ex AstroSweden säljer inte ens dessa för ingen frågar om dom sa Christer mig i helgen i Mariestad.
Så man kan se saken olika.
Dock är det helt gratis att ex läsa på ex Dreams hemsida. ( vs ämnet du kom in på Newton för astro foto )
Jag personligen gillar kvalitet och är villig att betala, men vill tillverka teleskopet själv och ha kunskapen, samt upplägget och vilken combo som passar mig.
( bara det kan ta år att lära sig )

Fråga ; Menar du att Dream telescope har fel ang deras combo på f-tal under 4 ?
Jag vet inget om detta, och visst kan ju de ha fel sas.
De frågor jag tagit upp med Dream har bara haft med primär speglar att göra.

-Jag såg dock flera snabbare Newton's teleskop på i-tel.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Designa din egen Newton

Post by AstroFriend »

Hej Håkan,
Nej riktigt så man kanske inte skall hårddra det. Men eftersom det blir svårare att tillverka ett teleskop med hög ljusstyrka gäller det att ovanpå nämnda problemet att det lägger sig ev ett tillverkningsfel om man slarvar med tillverkningen. Där är säkert Dreamscope bra. Foto och visuellt ger ju lite olika krav, foto eller en Astrograph brukar man i regel dimensionera med större sekundär spegel. En kamera sensor är ju betydligt större än ögat och hela sensorn skall ju helst belysas jämnt. För planetfoto där man arbetar med ytterst små bildvinklar kan man ha en liten sekundärspegel och dra full nytta av ett spegelteleskops fördelar.

Jag har ju en refraktor idag av hög kvalite och har inget problem med central hinder. Dock har jag andra problem som orsakar vinjettering som ligger i kamerahuset. Vi får se vad jag hittar på med tiden.

Mina kamera objektiv är det ytterst sällan jag utnyttjar högre än f/4 även om de är av bra kvalite.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Designa din egen Newton

Post by AstroFriend »

Skall här försöka ge en liknelse varför den centrala delen av spegeln är viktig i vissa fall (mer eller mindre alltid). Till ex. när man vill ha hög kontrast i ytobjekt.

Högfrekventa objekt är där ljuset på en kort sträcka över sensorn växlar snabbt från svart till vitt. En kant, till ex månen skiva där den går över till den svarta rymden, eller en stjärna, där går det ju från svart till vitt och svart igen på bara några pixlar.

För att återge ett högfrekvens objekt som jag beskrev ovan behöver man ha en stor spegel/linsdiameter. Fast egentligen skulle det räcka med en spegel i form av en ring, alltså ett stort hål i mitten spelar ingen roll i detta fall.

Vill man återge långsamma förlopp som ytobjekt, alltså en signal som långsamt varierar över sensorns yta. En variation som sträcker sig över en lång sträcka, många pixlar. Det är det de centrala delarna av spegeln som hanterar, eller en del i det. Det kan vara månens mörka fläckar, planeters variationer i molnen, till ex Jupiters moln, visserligen behövs i det fallet samtidigt hög upplösning.

Om den centrala delen av spegeln är borta, ett hål eller blockerad av sekundär spegeln återges inte de långsamma variationerna. Ungefär som om man skulle skruva ned basen på ljudförstärkaren, ingen bas hörs. I den optiska världen beskrivs det ofta som om optiken har dålig kontrast, tycker själv det är lite missvisande dock.

Saker som sätter restriktioner för ljusstrålen utanför fokusplanet säger man sker i Fourierrummet och ger dessa kanske oväntade effekter. Men kan också användas till nyttiga saker. Ni har kanske sett den stjärnformade bländaren man tänkt sig sätta framför framtida rymdteleskop för att blockera en stjärnas ljus så att exoplaneterna framträder tydligare. Man kan ju tycka att en rund skiva vore bättre annars, men den ger kanteffekter som bättre hanteras av den stjärnformade blockeringen. Diffraktion, eller att ljuset "viker" sig runt kanten lite enkelt uttryckt.

Man brukar ha som tumregel att om den centrala restriktionen är mindre än 20% av primärspegelns diameter så påverkar det kontrasten minimalt. Men det är bara på planet teleskop man kan ha en sådan liten sekundär spegel.

Ett spegelteleskop med samma diameter som en refraktor är sämre, men eftersom ett spegelteleskop är så oändligt mycket billigare att tillverka kan man ha ett mycket större teleskop och kompensera en del av briserna.

Vet inte om detta gav någon bättre förståelse men var ett försök i varje fall.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
megmar
Posts: 186
Joined: 2014-05-25 14:22:57
spamtest: JA

Re: Designa din egen Newton

Post by megmar »

Jag har alltid undrat över vad den centrala obstruktionen egentligen ger för nackdelar. Väldigt bra förklaring Lars, tack!
/Magnus
EQ5, GSO 200/800 f4, ASI 290MM, ASI 120MC
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Designa din egen Newton

Post by Håkan N »

Lars,

Många använder ju refraktorer för astrofoto verkar det som jag antar de har rätt lång fokal längd ( typ 1 meter för en klassisk 5" ) och ingen obstruktion och är rätt lätta ( vs stativet på typ 5" ) samt enkla att handa och nära ingen kollimering ( ? )
De finns i 4-5-6" och även en så liten som 5" kan bli ordentligt dyr från ex Roland Christen.
Men Kineserna gör ju billiga som kanske är tom är mycket bättre än en Starfire idag ?

En RC antar jag får en platt bild pga lång fokal längd. En sån på typ 16" och ex f/8 har ju då över 3 meter.

En Newton blir kort om spegelns fokal blir snabb även på diametrar stort som 16", men bör ju då ha en ytters bra tub antar jag.
Men kräver bra kollimering.

Men större RC och Newtons ( även i kolfiber ) kräver stadiga stativ och spegeln måste ha bra edgesupport för att inte flytta sig vid 'rörelsen'

Dream som jag tog upp gör ju både RC och Newtons, och jag antar Shane sett över sin konstruktion genom kolfiber och resten i tekniken att få det lätt och styvt.

( läs görna hans dokument om hur värmen stannar i en planospegel tills den kommer i temperatur och bildar och sprider ett lock ovanför. Hans kontenta är att oavsett tolerans fungerar den inte genom spegeln inte kommer i omgivningens temperatur )

Som du säger är även om ex en Dream 16" blir dyr blir det billigt mot en 16" refraktor.
( jag tror Dreams 16" Newtons ligger på 40K )

Jag har i mitt astro intresse inte frågat Dream om nåt inom foto, men kunskap kan ju bäras.
Vi har som jag sa bara diskuterat primärspeglar.

Så frågan blir då vad är då en Newton för astro foto blir bra för, vs objekt etc.
Jag rådfrågade en igår och han menade främst djuprymds foto om jag förstod det rätt.
Läser jag ditt inlägg här verkar det som det verkar tvärtom.

Förklara gärna din syn på saken.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Designa din egen Newton

Post by AstroFriend »

Hej Håkan,
Eftersom nu det inte går att få precis det man vill ha blir det en Newton som det ser ut nu. Har varit inne på RC telescope, de har normalt f/8 men med reducer kan man kanske få det bra ned till f/6.3 och fortfarande klara fullframe på de större teleskopen. Har inte helt slopat tankarna på ett 10" RC teleskop.

Jag är mest intresserad av stora vida fält men vill samtidigt inte tappa för mycket på upplösningen.

Med min refractor med field flattener 0.75x får jag 680mm f/5.3, men får problem i ytterkanterna på sensorn. Det är fina grejor men räcker ändå inte riktigt till. Min fullframe sensor blir bara en APS-H sensor i praktiken. Borde hamnat på ca 3 grader, men blir i praktiken 2.5 grader eftersom det blir väl kraftig vinjettering.

Nu har jag byggt om teleskopet med en 3" field flattener med 1x. Då skall jag klara en image circle på 65mm, med råge alltså jämfört med fullframe. Har dock fortfarande problemet med att kamerahuset ger vinjettering. Med denna setup får jag 900mm f/7, bildvinkeln blir inte så mycket mindre eftersom jag räknar med att kunna använda en större del av sensorn nu. Dock ljussvagare. Kanske drygt 2 grader bildvinkel. Att det blir ljussvagare kan man kompensera med en kamera med större pixlar, men tappar i upplösning då.

Idealet skulle vara en fokallängd på ca 1200mm vid f/4, ett sådant teleskop kan jag bara få till med en Newton och får då ta de problem som uppstår. En Newton har också en annan stor fördel, den är ganska standard uppbyggd och det finns många passande tillbehör att få tag i. Dock gillar jag inte spikes och det skulle jag slippa med ett Maksutov/Newton teleskop, men finns få sådana som klarar större sensorer. Det verkar dock som om det är lite problem med färgspridningen i den stora korrektorn när man närmar sig gränsen för vad det klarar av, det är ju bara en single lins, visserligen svag, sedan blir det ju lätt reflexer och imma på korrektorn på den typen av teleskop.

En Newton är mycket mer flexibel eftersom man kan byta coma correctorn och andra komponenter.

Stora tjocka speglar samlar mycket värme som du skriver och ger stora problem om det inte är rätt uppbyggt. Har mycket lite erfarenhet från detta och lyckligt ovetande kanske man kan säga.

Den dag jag har någon utrustning liknande ovan måste jag också se över montering, även kameran. Allt detta mycket dyrt och ligger lite längre fram i tiden.

Ungefär så går mina tanker idag, kanske blir något annat till slut. Dessutom sitter jag inte direkt i sjön med min APO 130mm refraktor. Att planera och räkna ihop en ny utrustning är ju lite av nöje därför jag skriver om det och tänker kanske kan tankarna vara till nytta för någon annan också. Dessutom bra med bollplank, kommer alltid en massa kommentarer som ger ideer.

Jag tror du gillar det med eftersom som du skriver ganska rikligt om dina tankar och upptäckter via kontakter runt om i världen.

Man tänker öppet så att säga.

Update:
En stor fördel med spegelkonstruktion är att det klarar mycket större våglängdsområde jmf med refraktor om man nu skulle vara intresserad av IR området. Finns tydligen några emissionslinjer där som man kan smalbandfota på.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Designa din egen Newton

Post by Håkan N »

Lars,

Det enklaste för dig måste ju vara en kvalites refraktor från ex Starfire och ett riktigt bra stativ samt en riktig astro kamera och veta vad du gör på datorn.
Enkelt att rigga samt vs plats.
Jag tror de som är inne på en ex större f/4-5-6 Newton som ex Tony då finns knappt nåt att köpa ang styrningen.
Men det finns säkert biffiga och noggranna system men antar de är rejält dyra.
Jag antar styrningen blir A&O här.

http://www.dreamscopes.com/pages/projec ... o-list.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Ex, Dreams Newton på 16" har ett f-tal på 3.75 och en fokallängd på 1525 mm. ( 4" coma korrektor )
Priset nära 33K.
20" 43K, 24" 69K och en 32" 123K.

Som du säger måste man få 'spåna' lite. Det är en del av alla hobbys.

Men läs lite om den 166 åriga traditionen om plano speglar hur de håller inne värmen och sprider ett lock oavanför ytan och dess icke styvhet samt nertryck i cellen vs vikten.
Vad spelar det för roll om man har den dubbla toleransen vad man behöver ( eller mer ) ex 1/8 wf P-V om det ligger ett lager darrande luft ovanför den, eller om man är i 'prestine sky' och spegeln inte släpper ut värmen på en hel natt.

Detta är inga nyheter varav en del gör väldigt tunna speglar ( eller mennisker )
Std anses ju vara 6;1 men idag ligger kanske en ex 12.5" på 32 mm ( 10;1 )
Går man på ex nåt större låt oss säga 28" och ex 2" tjockt är det väldigt tunt och då är det 14;1.
Min egen 18" har 20;1 i ratio.
Problemet med tjockare är värmen och vikten som i sig ger ett nertrycks problem.
Men utmanar man problemet med att göra den tunnare viker dom sig istället.

Nu ska man hålla isär olika storlekar vs förutsättningar här.
Men personligen är jag ju inne på 25". En sån tunn eller tjock plano oavsett i ZTE 0 material är helt uteslutet.
Lockwood sa till mig att en ( tjock ) men ändå ansett som tunn ( 55-57 mm ) kommer inte få ur sig värmen på en hel natt oavsett fläktar ( material = Pyrex som har 3 i ppm och fönsterglas 9 och ZTE 0 när noll i ppm )

Men har man en celluar design spelar ppm värdet inte så stor roll. SiC har ex lika ppm som Pyrex.
Men eftersom bara halva vikten eller lägre ( eller ex SiC som ger 5 kg 1 kvm i en enorm styvhet ) samt fortsatt ratio på 6;1 förstår man ju fakta i detta ute på fältet eller inne i ett observatorium.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Designa din egen Newton

Post by AstroFriend »

För er som vill gå lite djupare hur olika hinder i strålgången beter sig i fokalplanet finns här bra information:
https://en.wikipedia.org/wiki/Fourier_transform" onclick="window.open(this.href);return false;

När ni läst igenom till slutet har ni klart för varför en spider arm ger spikes i 90 grader.

Men också varför en bländare som inte är helt cirkulär ger små strålar i bilden. Ofta så eftersom som bländaren består av ett ändligt antal bländarlammer. I mitt kamerahus som på alla DSLR kameror är kameraschaktet rektangulärt, kan också ge sig avtryck i bilden på fokalplanet som ett antal icke önskvärda störningar. Även off-axis adaptern, men den sitter så nära fokalplanet att det blir mer av skugga från den, beror på f-talet. Liten bländare=stort skärpedjup.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Designa din egen Newton

Post by Håkan N »

Finns det inte i era program hur man tar bort spikes,, alt lägger till dom ;-)
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Designa din egen Newton

Post by AstroFriend »

Hej Håkan,
Att lägga till spikes är enkelt även om jag inte provat. Ta bort dom på ett bra sätt är svårare eftersom den underliggande informationen saknas. Programmet får gissa på vad som finns där under, om det blir bra eller dåligt beror lite på omständigheterna.

Spiderns armar gör teleskopet blint i vissa regioner. De sitter långt från fokalplanet, riktningen ut från centrum avgör vilken vinkel som teleskopet blir blint för och tjockleken hur stor effekten blir. Ibland har man krökta armar så att felet sprids lika runt hela varvet. Men många anser det sämre och föredrar tradionell 3 eller 4 armars spider. Då är bilden i varje fall bra däremellan.


Jämför med dagens jätteteleskop som har segmenterade speglar, i skarvarna saknas en del av spegeln och ger liknande effekter.

När man kopplar ihop flera radioteleskop är antennerna bara som små punkter över den yta som mottagaren tar emot signal från. Har inte sysslat med det men kräver nog väldigt avancerat matematik för att bygga upp en bild från sådant data. Jordens rotation gör att hela radioantenn systemet roterar och det utnyttjas så att man får en bättre täckning med antennerna, men fungerar ju inte för alla riktningarna. Tänk er att alla antennerna står på rad, efter att ha roterat ett varv är nästan hela ytan täckt, med kraftfulla datorer och avancerad matematik går det kanske att återskapa en normal bild.

Här finns mer att läsa:
https://en.wikipedia.org/wiki/Aperture_synthesis" onclick="window.open(this.href);return false;

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Optik”