Filter toleranser

Frågor rörande optik, linser, speglar, okular etc.
Post Reply
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Filter toleranser

Post by Håkan N »

Det här med toleranser på amatör teleskops grejer.
Man blir liksom häpen hela tiden i detta.

Jag har nu köpt några nya Astronomiks nya filter av Don på Eyepieceetc och en på CN undrade om toleranserna innan.
En sa som jobbat inom maskinering i hela sitt liv att det här med ’gängor’ är mycket svårt ( ? )

Pensack sa att det finns liksom ingen std och ingen som vet.
Han är van att filtren ramlar ut, eller skär är vanligt det med ;-)

Det som hände mig på LaPalma var att ett O-III filter jag hyrde fastnade i mitt Ethos 21 mm okular ( Taiwanesiska tillverkade, men ok.. testat och utvecklat och paketerat i USA enl Nagler )

-Nå hur gör man en gänga i en maskin ?

Idag har vi profil gjorda plattor och detta är en ISO standard alla vettiga företag använder som Sandvik, Iscar osv.

Om vi tar en gänga som ett filter ( det jag hört om gäller är M48 x 0.75 mm )

Om man gör en hyfsat fin gänga utan toleranser är regeln ca 0.1-0.2 mm under nominellt mått för hanen.
Alltså 47.9 mm.
Honan görs nominell alltså 48 mm, men man drar av för stigningen, i detta fall 0.75 mm så inv hål blir 47.25 mm.

En mycket enkel sak att förstå och tillverka.
Har man inte profilstål kan man mäta gängan med en gängmikrometer ( old school ) men lite mer jobbigt.
Men i produktion köper man sk ’gäng-tolkar’, och idag finns det gå/stopp tolkar för rimliga pengar på marknaden.
Idag kan alla små företag köpa dessa även till en liten serie detaljer man får på en order.

Gör man industri jobb säger det sig själv att man måste ha grejer att tolka med.
Industrin kan inte hållas med sånt här strul 2017 att saker inte passar ihop.
Detta såg ju herr CE Johansson till för Henry Ford redan i början av 1900-talet.

Dagens CNC maskiner går dessutom enkelt i repetition på hundringar, eller tom lägre, så det hänger inte på maskinerna.

Så hur är nu de grejer jag själv har nu i mått/passning ?

Mitt UHC Lumicon filter ( 2” ) är utv gäng 47.5 mm !

Mitt Ethos 21 mm och paracorr-tuben är inv 47.4 mm.
( Mitt Nikon 17 mm är lite mindre ca 47.35 mm )
Men grejen är den att dessa 2 okular inte har lika stigning så onkel Al kör tum och Nikon mm.

Men eftersom det bara skiljer 0.1 mm, ramlar det nära ut !

Eftersom Lumricon är USA företag antar jag de har tumstigning.

En på CN sa, köp en ’filter dragare’ om du inte är nöjd. Men en sån vill jag inte ha ( jag vill ha mina filter i änden på paracorr-tuben )
Jag tycker det är otroligt att de inte dels kan enas om ett system på vilken gänga som gäller samt toleranserna de har är totalt urusla.

Börjar jag mäta mer här kommer man se orundhet också givetvis.

Nikon okularet har en 14 mm Barlow tillhörande.
Den utvändiga gängar har stigningen 0.75 och diametern är ok på 47.90 mm !
Så Nikon vet hur man ska göra en gänga ;-)


( jag hämtar upp mina nya filter på OSP så ser jag om de skär eller ramlar ur paracorr-tuben..)
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Filter toleranser

Post by Bengt »

Jag kör nästan uteslutande med astronomic 2" filter av olika filtermodeller som jag alltid sätter i paracorrens gängade del. De har inte fastnat för mig . Men det ska sägas jag undviker spänna fast de för hårt .
Däremot har jag varit med om att 1,25 filter kan sitta som berget i en filtersnurra när de suttit ett tag.

Bengt
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Filter toleranser

Post by AstroFriend »

Filter och adaptrar som fastnat kan vara knepiga att få loss utan att blir skador. Om det finns utrymme så brukar jag vira en trasa runt med en stång och sedan försiktigt dra bort den.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Filter toleranser

Post by Håkan N »

Jag såg på Stellafane förra året lite av dessa problem.
De vill gärna fastna i ex filterdragare, men ok väl där tar man ju inte ut dom och de kan låsas med lite Loctite.
Även en lös gänga kan få det att skära.
Givetvis ska man inte dra åt hårt.
Men trångt eller löst och torr aluminim och lite skit kan det bli ett issue.

En sån här lösning på ex M48 med 0.75 mm stigning ska funka bra och enkekt och snabbt om toleransen är ok.
Som jag beskriver är det inte svårt tillverkningsmässigt.

Jag har också hört 1.25 filtren är än värre.

Man blir häpen hur dåligt det görs.
När jag ser det här inser jag de har noll koll på tekniken.

Företag som har kunskapen/viljan ( nog få ) blir indragna till att göra 'fel' så deras grejjer passar 'marknaden'.

Men så här blir det när marknaden kräver billigt junk tillverkat i Kina eller Taiwan.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Filter toleranser

Post by Bengt »

Mycket av problemet med dessa filter är också man inte får bra grepp. Kanske ett tillbehör /fast monterat gummihållare hade gjort man fick bättre kraft skruva i och ur filtren. Vad jag känner till finns det inte på någon modell .

Bengt
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Filter toleranser

Post by ragge »

Jag har bara erfarenhet av 2" (M48x0,75). Och visst har det hänt att någon del (oftast en 3mm distansring) fastnat ofattbart hårt. Gängan verkar vara eloxerad och där tror jag en del av problemet sitter. Efter ett par traumatiska upplevelser med detta har jag åtgärdat problemet permanent. Livremmen är en mycket liten gnutta litiumfett i de gängor man vill kunna lossa, stryk ut det riktigt tunt (knappt märkbart) med hushållspapper.

Hängslena är två sådana här :
http://www.ebay.com/itm/KOOD-FILTER-REM ... xyYBJSMHkg
ihop med var sin gummisnodd för att hindra att de slirar (det finns en ovanlig storlek som passar precis på 2"). Man får ett väldigt bra moment med den kombinationen.

Ragnar
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Filter toleranser

Post by Bengt »

Bra tips Ragge!
Letade efter om den fanns till salu på en svensk sida men hittade bara denna.
http://www.dx.com/sv/p/camera-lens-filt ... ZAhWulLeUk" onclick="window.open(this.href);return false;

Såg det fanns någon universal variant på biltema . Men frågan är om den är lämplig?

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000016986/" onclick="window.open(this.href);return false;

Bengt
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Filter toleranser

Post by Håkan N »

Att använda div tänger när en optisk del fastnat pga fel gänga anser jag inte är bra.
Aluminium och eloxering gör det torrt men igen med en korrekt tolerans händer inte detta ( om man drar åt lagomt )
De kunde ha lättrat kanten för lättare hålla i filtret också.
Givetvis om filtret inte är enormt glappt eller för tajt skulle lite smörja inte skada, men oavsett liten mängd känns det på fel ställe sas.
Vi pratar om nåt gängvarv på en detalj som givetvis inte skulle ha detta problem om de gjorde det korrekt.

På min egen produkt har jag en ådragning adapter på M90 x 2 i eloxerad aluminium och längd 27 mm. Jag har 0.1 mm i spel ( hona/hane ) och det skär aldrig med eller utan olja och hag har en stift nyckel man drar åt den med.

När jag köpt av Don brukar han testa mina prylar.
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: Filter toleranser

Post by Tony »

Det är väl 2 problem.
dels att aluminium har förmåga att skära i hop mot aluminium och dels att man blir onödigt stark i momentet med en fingänga.

Tony
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Filter toleranser

Post by AstroFriend »

Fett och olja skall man alltid vara försiktig med i optiska sammanhang, blir alltid en viss förångning och gasen kondenserar på närliggande ytor som till ex optiken.

Inom elektronmikroskopi har de en special olja för att reducera denna förångning, kallas ibland slarvigt för vakuumolja, oljans viktiga egenskap är lågt ångtryck.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Filter toleranser

Post by Håkan N »

Jag provade att vrida på Nikonens Barlow 14 mm på 17 mm okularet och där är gängan ok, och oavsett hur man dra åt är det inget problem.
( aluminium/eloxerad och torr gänga samt ok spel på 0.1 mm = inget fett/olja behövs och absolut inga verktyg behövs för att lossa det )

-Tony, i princip har du rätt men i detta fall ligger problemet ligger på tillverkaren !

Nu har Nikon M48 med 0.75 mm stigning och mm gängor har vinkeln 60 grader.

Om nu nån annan tillverkare har andra id'er som det verkar har dom en tum-gänga och det 'kan' vara M48.. men dom gör med tum verktyg/stigning..
En sån har vinkeln på 55 grader och stigningen blir då kring 0.75 mm ( 25.4 / 36 gängor per tum = 0.70 mm )

Det är svårt att mäta ett filters stigning eftersom vi pratar så kort längd och vs 0.75 alt 0.70 mm stigning.

Problemet här de vet inte vad de gör och det är en salig blandning av mått, stigningar och inget stämmer.
( det bygger på tur. Det är otroligt.

Nikon verkar inte problem med sina grejjer. Vad säger det åt saken på resten.
Men ska man in med ett klassiskt 2" filter ramlar det nära ut. ( som i TV okular eller paracorren.

Don har rätt, bara tur men han sa ; welcome to amature optics.
Ja jösses.

Man undrar hur det är med glasen om de inte ens kan göra en gänga.

Har man med företag som ex Roland Christen etc får man vad man betalar för, det andra är sekunda, men å andra sidan kostar det ju inget heller.
User avatar
Repaterion
Posts: 83
Joined: 2012-05-19 09:35:55
spamtest: JA
Location: N 59° 10.528', E 12° 7.021' (Nordvästra Dalsland)

Re: Filter toleranser

Post by Repaterion »

Kom att tänka på en sak till som spelar in i detta sammanhang, säg att gängorna redan är på gränsen för H6 (tolerans eller vilken nu sam används) och sedan ligger den andra delen åt andra hållet.
Så lek med tanken att vi 0.05mm åt var sitt håll, då är vi uppe i 1/10 sedan har materialets förändring vi temperatur, så nu har vi ytterligare två tre kanske fyra faktorer som spelar in.
Inomhus har vi 20 grader, sedan kommer grejerna ut i -20 detta spelar också in i kedjan om allt redan ligger på gränsen, för stål, aluminium, mässing osv rör sig olika mycket per grad.
Bara en tanke

Skickat från min F8331 via Tapatalk
Bresser Messier AR90/900, 2" Crayford, Skywatcher ringar.
Skywatcher HEQ5 Pro
Korpgluggar, blå,två st.

Return to “Optik”