Cat Eye auto kolliminatorn

Frågor rörande optik, linser, speglar, okular etc.
Post Reply
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Cat Eye auto kolliminatorn

Post by Håkan N »

På plats i Australien såg jag att de hade Cat Eye auto kolliminatorn i deras box för kollimerings utrustning.
De använde Glatters laser och tubluggen.
( Lika grejjer jag har köpt.
Nu är deras teleskop inte snabbare än f/4.5.
Jag antar lasern är fullgott för de flesta Newtons, även med riktigt snabba f-tal.
Ex Mel använder bara lasern för sina f(3 och nu även än snabbare.
Lachlan menade att auto kolliminatorn är inget vad han normalt använder.
Men vi testade på ett 18" Obsession på f/4.5, och det teleskopet var kolliminerat dagen innan, men det vara ganska helt off på det Cat Eyen visade.
Detta var det jag så nere på UAA i deras 45'a också, men när vi gick tillbaka till lasern efter att ha justerat om med auto kolliminatorn hade inget ändrats, så med detta tror jag det ser 'värre ut' än det är.
( Om man utgår från lasern är fullgott instrument.

Men nu tar det inte lång tid att köra laser/tublug och en finjustering med auto kolliminatorn.
På en ståhöjd-dob tar det max 5 minuter.

Lachan hade inte den reflexterande triangeln på spegelns centrum dock utan en ring i centrum.
Han sa det fungerade lika bra.
Han justerade på primären, och inte som jag gjorde på diagonalen.
Det kanske inte spelar nån roll å andra sidan.

Men en sak Lachlan sa att ingen vet vad det exakta centrumet är på en spegel vs det man kan göra är uppskatta med diametern, men det är inte exakt samt sa han hur ligger parabolen i diametern.
Bra fråga.
Jag antar det kan vara flera mm ur centrum här mycket enkelt.
Så bara för man har ett utsatt centrum betyder inte det att detta är 'centrumet'

Jag är för oinsatt hur kollimering av optik fungera i praktiken, men det är rätt snabbt och enkelt att använda auto kolliminatorn.

På star partyn och inom amatör kretsar är det mycket ovanligt se och höra om någon använder dessa.

Dessutom här jag att de inte ens fungerar, men efter egna test ser jag att det rör sig inom lasern's område, så de kan inte vara helt 'off' i alla fall !

Antar att sånt här har stötts och blötts i åratal, men jag ser ju saken med ganska färska ögon nu. ( vs bra med input's.
User avatar
nilsolof
Posts: 95
Joined: 2005-12-07 21:31:47
Contact:

Re: Cat Eye auto kolliminatorn

Post by nilsolof »

Hej Håkan,
du hade tydligen en hel del roligt och spännanfde att titta på i landet Oz.
Betr kollimering: om väl sekundären sitter rätt (så att hela huvudspegeln syns i mitten på synfältet) gäller två saker: okularet ska peka rakt mot mitten på huvudspegeln (via sekundären förstås!) och primären ska peka rakt mot mitten av okularet (också via sekundären).

En laser är utmärkt för att ställa sekundärens vinkling - det är inte jättekritiskt. Men med comakorrektor är det mer kritiskt - Al N har vägrat svara mig hur kritiskt så jag vet inte. En laserkollimator är behändig här om den inte är ur trimning - Howies brukar hålla trimningen, enklare funtade fabrikat måste hållas efter noga. Autokollimatorn kan användas också om man ställer in första och sista reflektionerna (ibland kallat Vic's carefully decollimated protocol - uppfinnaren till detta står i detta inläggs byline <grin>).

När sekundären är rätt får man ställa in primären (aldrig tvärtom!). Då funkar t ex catseye's blackcat ihop med hotspot förmodligen bättre än annan cheshire och mittmarkör som inte är gjorda att passa för varann - triangeln är däremot en rätt dålig idé) alternativt barlowed laser (med t ex tublug). "Vanlig" laser i detta skede är inte en helt bra ide (vem som nu kom på det - se byline igen). Och framförallt är inte autokollimatorn en bra ide här - du kan inte ställa in primären oberoende, och om inte alla reflektioner matchar vet du inte vad som är fel. Och ändrar du på sekundären ändrar du bägge optiska axlarna samtidigt - inte helt lyckat om den ena var rätt!

Om sen mittmarkören sitter rätt eller inte är en annan fråga - om spegelmakaren satte spegeln rätt i sin polermaskin hamnar säkert optiskt centrum mitt i spegelämnet, det tycks inte ha påvisats något väsentligt undantag från denna regel. Men kolla - trust but verify. Känner man för att kolla upp, så ta en kväll med inihimla bra seeing, ställ in bästa stjärnkollimering (lita på Mike Lockwoods metod och ignorera alla ignoranter som brukar rekommendera "stjärnkollimering" utan att inse begränsningarna) och se om det finns ett systematiskt fel. Flytta i så fall mittmarkeringen för framtida bruk, men försök inte stjärnkollimera varenda gång!!!

Nils Olof
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Cat Eye auto kolliminatorn

Post by Håkan N »

Jo resan blev mycket lyckad med nya erfarenheter 'down under'.
Förutom se de många vackra DSO objekten där och bara se vintergatan genom nakna ögat eller i kikare - insåg jag en hel del vad jag gillar med observeringen, och hur det är i realiteten att flytta en klassisk trädob på 25-30" på fokal 5 och klättra i stegar och testa olika okular och inse mitt nya Nikon okular är det drag i om spegeln är bra.
Jag inser också de smalare okularen som Panoptics och Nagler etc inte passar mig oavsett objekt.
Naglers var en otrolig besvikelse hur dålig koma det är i dom.
Sedan använde jag knappt mina Ethos under 10 mm.
När ögat kommer in i Nikon 102 grader och ett absolut platt fält blir det en mycket intressant syn.
Sen at besöka södra himlen utan en handhållen kikare fattar jag inte hur det ska gå till.
Kikare är enormt underskattade har jag insett och ett måste i alla fall för mig.
Jag ser nu att mitt framtida 'feet on ground' 25" projekt kommer gifta sig perfekt bara med att äga 2 Nikon okular.
17 och 12.5 mm ( ger också en 14 och 10 mm )
17 mm där kommer ge 6 mm pupill och 1 grads FoV samt ca 100X.

På SDM teleskopet där med 14" Zambuton med paracorr och 17 mm gav det också ca 100X och 1 grads FoV fast där blir pupillen bara 3.5 mm.
Gav dock en mycket svart bakrund jag gillar.
Antar vid 6 mm pupill blir bakrunden mycket ljusare.
Bra eller dåligt, och detta vill jag forska vidare i nu på IVT alt OSP. ( om det finns teleskop där med f-värde kring 3 eller snabbare.

--

Om kollimering ;
Ok, då gjorde Lachlan rätt när han kolliminerade med lasern diagonalen och primären med tubluggen och sedan finjustering med 2-pupill XLKP auto kolliminatorn från primären.
Måste tillstå det är lite rörigt att förstå hela Cat Eye systemet, men väl när man stoppat i fixturen om jag kallar den så med 2 hål i, är det lätt att se/justera ihop trianglarna.

Jag har ritat om min sekundärhållare nu så jag får ner 2" lasern där och på så sätt ska få en rak tub mot wane systemet.
Antar sedan är se hur det ser ut med cheshire röret monterat i fokuseraren. ( vet inte om detta rör med ett kryss i kallas så ( ? )
Är detta bra, fortsätter man med lasern, tubluggen och autokolliminatorn - korrekt ?
User avatar
nilsolof
Posts: 95
Joined: 2005-12-07 21:31:47
Contact:

Re: Cat Eye auto kolliminatorn

Post by nilsolof »

Håkan N wrote: Om kollimering ;
Ok, då gjorde Lachlan rätt när han kolliminerade med lasern diagonalen och primären med tubluggen och sedan finjustering med 2-pupill XLKP auto kolliminatorn från primären.
Måste tillstå det är lite rörigt att förstå hela Cat Eye systemet, men väl när man stoppat i fixturen om jag kallar den så med 2 hål i, är det lätt att se/justera ihop trianglarna.

Jag har ritat om min sekundärhållare nu så jag får ner 2" lasern där och på så sätt ska få en rak tub mot wane systemet.
Antar sedan är se hur det ser ut med cheshire röret monterat i fokuseraren. ( vet inte om detta rör med ett kryss i kallas så ( ? )
Är detta bra, fortsätter man med lasern, tubluggen och autokolliminatorn - korrekt ?
Nej inte enligt min mening!
Orsaken är att man har två axlar att justera: fokuseraraxeln (som blir axel för okular och för komakorrektor) som ska peka mot centrum av primären (inte viktigt för okularet, men mer för komakorrektorn om sån finns!). Och primäraxeln, vinkelrätt mot primärens centrum - viktigast!

Idealt vill man att båda axlarna ska kunna justeras oberoende av varann - ett fel i ena ska kunna justeras utan att den andra ändras. Och man måste då kunna skilja felen åt med de verktyg man använder. Ställer man sekundärspegelns lutning ändrar man givetvis bägge (de reflekterande) axlarna! Primärens lutning änrar däremot bara dess axel, inte fokuseraraxeln.

Så i praktiken: börja med att ställa sekundären rätt. Gå då efter "vanlig" laser, eller autokollimatorns starkaste + svagaste reflexion i linje. En helt oväntad upptäckt jag gjorde när jag väl hade fattat alla reflexioner (Catseye Jim hade gjort autokollimatorer länge utan att ha en aning om hur de fungerade <grin>). Dessa metoder visar fokuseraraxelns inställning utan påverkan av primäraxeln - alla andra reflexioner i ACn visar en blandning, och likaså den reflekterade laserstrålen.

Primären ställer man sen, men alltid sist efter sekundären. Det som visar primärens inställning separat: En bra Cheshire funkar, och möjligen är catseyes BlackCat och HotSpot tillhopa marknadens bästa system (som jag sa förut, är triangeln inte en jättebra ide). Sen funkar barlowed laser (inkl Howies TuBlug) också.

Om sen ACn visar en skillnad beror det rimligen på att den sitter olika i fokuseraren än lasern eller för den delen okularet! Finjusterar man nu sekundären så att reflexionerna kommer närmare (det kan av ovanstående skäl inte bli perfekt) så ändrar man fokuseraraxeln, men också primärens axel även om i mindre mån - kanske så lite att det inte märks i okularet. Men ändå tankefel.

Så jag menar att Lachlan borde ha börjat att ställa sekundären med lasern (eller ACn!!), därefter primären med tubluggen, och sist checkat och ev finjusterat primären (obs!) med blackcaten. Om den visar rätt och ACn nu visar på fel, torka av kanten på den och fokuseraren så inga dammkorn ligger emellan och orsakar lutning! Om fortfarande fel, och blackcaten visar att primären är rätt måste kvarvarande fel ligga i fokuseraraxeln. Strunta i så fall att ägna resten av kvällen åt kollimering, börja i stället observera.

Tycker Nils Olof
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Cat Eye auto kolliminatorn

Post by Håkan N »

Detta vad precis det som gjordes på Oz !
Obsade !
Lachlan såg till att instrumenten fungerade och stjärnorna var nog så bra de kunde bli i Obsession teleskopen och i Zambuton var det helt perfekt ( i alla fall med Nikon okularet med TV P2'an i.
John menade att teleskopet är av trä och trussen, med långa rör ändrar sig, så det är ingen ide att hetsa upp sig.
Han använde inte auto collimatorn.
Ok, detta är nu fokaler på över 4.

Jag missade inte 1 minut på Oz Sky. Jag var ute innan solen gick ner och obsade tills morgonen eller fukten satte stopp.
Jag var last man standing varje natt men det var flera som hårdkörde också.

Men kollimering måste jag till botten med att förstå.
Min astro är flerdelad baserad på enbart visuellt bruk och DSO, och tekniken spelar en stor roll.

Return to “Optik”