Okular för planeter

Frågor rörande optik, linser, speglar, okular etc.
Post Reply
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Okular för planeter

Post by Håkan N »

Nån som sett dessa ?

Nu på Oz tittade jag på planeter med ett enkelslipat glas, och det var det minsta okular jag någonsin sett en från USA hade med sig.
Det var som se in i ett nyckelhål ;-) och kanten var frostig men det gav ytterst bra skärpa på planeterna.
Jag testade Ethos och Naglers 6/7/8/10/12/13 mm och det var bra men inte lika bra som detta.

Tydligen enligt lappen jag fick ;
REC by Thomas Back.
Low schatter lens for planets.
Edmunds glas. 12 mm.
( Hastings trialet )
Rolyn Optics in LA, Ca.
16 mm Rteinheil triplets coated.

Ca ; 45 dollars, US.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Okular för planeter

Post by Hans Bengtsson »

Den rekommendation från Thomas Back som du nämner hittar man i denna tråd:

https://groups.google.com/forum/m/#!msg ... 7V6mi-faAJ" onclick="window.open(this.href);return false;

Steinheil-triplett är en uppskattad okulartyp bland planetobservatörer. De tre linserna är hopfogade till en enhet, vilket betyder att man får minimalt antal (två) gränsytor glas - luft. På minussidan ligger förstås att synfältet är litet ... i och för sig är detta dock ingen nackdel om man har motordrivning. Men har man inte det så kommer lika mycket av energin att gå åt till att hålla planeten i synfältet som att göra själva observationerna. Relativt långt fokalförhållande på teleskopet, f/8 eller längre, vill man nog gärna ha vid obs med Steinheil-triplett. För att ta hand om brant inkommande strålar i exempelvis f/5 så är det bäst med okular med fler linsenheter.

Mvh
Hans Bengtsson
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Okular för planeter

Post by Håkan N »

Hans,

Jo nog var det smalt allltid med Bra kontrast vs 45 US mot 645 US.
Vs jag ändå ville ta upp saken.
Dan hade fått sin special gjord och han gav mig specen vs kontakter.
Men som du säger var tiden den stod i centrum oerhört kort.
Men jag upplevde det inte som ett problem.

Nu vill jag säga ( som ni vet ) att min observations erfarenhet är nära noll och jag upplever bara det jag ser och har egentligen ingen vetskap vad jag ser, hur man ska se/förhålla sig.
Sedan är jag ingen planet observatör eller kommer bygga teleskop eller inneåha utrustning max för detta.
Men om, var detta okular skarpt.

Return to “Optik”