Dålig skärpa

Frågor rörande optik, linser, speglar, okular etc.
Post Reply
Ulltand
Posts: 45
Joined: 2016-07-29 12:37:27
spamtest: JA

Dålig skärpa

Post by Ulltand »

Hej
Har ett Nexstar 6" med en en zoomoptik som går ner till 8mm. Jag tycker inte skärpan är så bra på kortare brännvidder så jag skaffade ett fast 5 mm men det blev inte bättre alls. Har jag för höga förväntningar eller borde det se skarpt ut med utrustningen?
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Dålig skärpa

Post by stoffe »

Du har ett teleskop med fast brännvidd och ett zoomokular antar jag?

Korta brännvidder på okularet ger hög förstoring, det kan upplevas att skärpan blir sämre eftersom seeingen oxå blir mycket tydligare. Är seeingen inte stabil och bra så syns det. Även optiska fel i teleskopet förstoras med högre förstoring vilket oxå ger den effekt som du nämner. Sedan måste utrustningen förstås vara acklimatiserad till omgivande lufttemperatur.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Ulltand
Posts: 45
Joined: 2016-07-29 12:37:27
spamtest: JA

Re: Dålig skärpa

Post by Ulltand »

Just så, ett zoomokular och nu även ett fast men utan förbättring. Bra synpunkter, tack.

Just nu har jag väl inte testat under optimala förhållanden men har för mig att jag upplevde en ganska tydlig försämring av bildens skärpa även tidigare på kortare brännvidd.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Dålig skärpa

Post by Hans Bengtsson »

Själva "skärpan" är alltid bäst vid låg förstoring - men det är sällan maximal skärpa man eftersträvar när man observerar visuellt med ett teleskop. Istället vill man vanligen kunna detektera så svaga objekt som möjligt. Om du gradvis zoomar in ett område med ditt zoom-okular kommer du att finna att stjärnorna inte längre blir lika knivskarpa ... men du ser nu en väldig mängd svaga stjärnor som du inte hade en chans att se med den låga förstoringen. Så haka inte upp dig på att stjärnorna blir lite suddigare vid hög förstoring, utan utnyttja istället den möjlighet du därigenom får att uppfatta riktigt ljussvaga stjärnor. Man brukar säga att den optimala förstoringen för att se svaga stjärnor ofta ligger kring 13 D (där D är objektivets diameter i centimeter).

Mvh
Hans Bengtsson
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Dålig skärpa

Post by magnahrl »

Hej!

Vad menar du med god skärpa i höga förstoringar?
För mig är att jag på stjärnor kan se airyskivan som perfekt rund liten skiva omgiven av en jämn och rund diffraktionsring och möjligen en svagare yttre diffraktionsring. NB detta kräver god seeing, teleskop i värmebalans och sist men icke minst perfekt kollimering. Oftast är seeingen inte tillräckligt bra för att se detta utan stjärnor i hög förstoring ser ut som pulserande "garnnystan". Då får man backa i förstoring -natten blir oftast väldigt givande ändå.
Vad är då "hög förstoring" och hur mycket kan man använda i ett givet teleskop? En god tumregel som jag läst om och som jag tycker stämmer i teleskop i praktiken av god optisk kvalitè, god seeing och perfekt kollimering är 50X öppningen i tum.
Ditt teleskop har ju 6" (150mm) öppning och eftersom det är en Nexstar har det ett öppningsförhållande på f/10 alltså en fokallängd på 1500mm. Med ditt 5mm okular hamnar du på 300X, alltså max vad ditt teleskop teoretiskt klarar av (6"X50=300X). Det ska mycket till för att du med 6" ska få en helt tillfredsställande bild med 300X. Man får böja sig för optikens lagar. Men vissa nätter är seeingen så bra att det t.om. kan ge fina bilder över 50Xtum, fast de är sällsynta.
Med 8mm på ditt zoomokular som ger 187.5X tycker jag du borde få fin skärpa på stjärnor och exv Jupiter. Men jag vet inte kvalitè på zoom okular vs fasta okular. Zoom har aldrig lockat mig.
Har du kollimeringen spot on på din Nexstar SCT? Om inte, kolla upp det! Du kan få ett teleskop du inte anade du hade om kollimeringen är lite off och du fixar till det.

Lycka till,
Magnus
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Dålig skärpa

Post by Bengt »

Märkligt om man inte hittar skärpa på teleskopet då är det nått fel. Däremot kontrast är kanske inte så konstigt med ett SCT som inte direkt brukar ha den kontrasten som ex en refraktor eller inte som en Newton.
Min gissning är att du haft sämre seeing alt tillräcklig nedkylning av optiken när du använt ditt okular.
Bengt

Return to “Optik”