Big Kahua 41.5 tum i Finland

Frågor rörande optik, linser, speglar, okular etc.
Post Reply
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Big Kahua 41.5 tum i Finland

Post by Håkan N »

Den 23.5" Dob Timo tittade in i förra året i Finland och refererade lite om vs M33 studier som ägaren Markus slipat själv i Finland.
Den var ju på f/5.4 och Rohr har testat den till nått smått otroliga siffror.

Plano 44 mm i Supermax. ( 13.5 ; 1 ratio )
Jag har pratat med Markus och han är en 'deep sky' snubbe och vill se långsamma fokaler.
Problemet är ju ex 23.5" och en fokal på ex 5.4 är över 3 meter till okularet i zenith.
Han har nu en nytt projekt på gång och nu hela 41.5" ( vet inget om fokalen förhållandet än hur han tänkt sig den.

-Men har han kring 5 är det över 5 meter. Det är stege på +3 meter..
Men nu har han 57 mm glas ( 2.24" ) och det nära 19;1 i ratio.
Vikten kommer ligga på strax under 100 kg.

Jag vet inte om han tänkt sig detta som portabelt eller i ett observatorium ? ( Vet du Timo ?
Vikten 100 kg är lätt vs, men en enorm glas massa som ska svettas ut för nå natt-temperaturen.

Lockwood sa till mig ex en 40 mm plano 25" håller på en hel natt med cool-off'en oavsett fläktar.
Han sa varav detta det är bättre med Quartz vs 6 gånger bättre CTE. En sån tar lika lång tid till temperatur men figuren håller bättre formen då CTE'n är 6 gånger bättre.
40 mm är tunt, då de flesta väljer 2" till denna storlek ( än mera glas.. )
Så Mike sa på 23 kg kräver det en bra cell.
En tyngre spegel har enormt nertryck !
Men oavsett Quartz kommer det ett fenomen upp i spegeln och det är värmen som går ur spegeln.
Man kan ha fläktar i sidledd, men de kommer inte hjälpa allt, om nåt.

De finns ju de som nu gör tunna menisker ( snabba ) och detta är ingen lek alls.
En i Tyskland gör en 47" kring 16 mm ( ? ) och Bartels en på 41.5" på 16 mm.
Ok, en viss skillnad på surfacen på 16 mm eller ex 60-80 mm...men..
Jag tror den optiska matematiken är emot på tjocka och tunna och extremt tunna menisker ( personligen )
En i Italien har gjort en stor menisk på 1 meter och f/5 ( 24 mm )
http://fabiomarioni.blogspot.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Markus visar sitt projekt nu på CN, och Lockwood mfl tyckte nog han skulle gjuta om den ( ang strängar i ytan )
Så här gör ju Zambuto, han köper flak och skär ut dom själv utomhus (?) och sedan gjuter han om dom.
Måste vara snål den där som inte köper grovmaskinerat optiskt glas typ Quartz från AGI. ( Han gör ju trotts allt mindre speglar i lite större mängder )

Hade jag varit Markus ( med hans ider om slipa och den kunskap han besitter på lite långsammare fokaler skulle jag inte tveka se över en ugn och gjuta spegeln med Supermaxen istället.
Givetvis inte ett enkelt projekt men istället för nära 20;1 i rato ( lätt få stig mm ) kan han ha 6;1 och kanske halva vikten., och vinsten sitter i surfacen som han kanske kan ha i 13-16-19 mm.
Bara fördelar.
Lättare att hantera vid slipningen.
Lättare hantera i övrigt.
Mycket snabbare cool-off.
Inget 'string'
Lättare vikt vs sag.
Enklare cell vs ratio vs vikt.

Ska bli intressant att höra om fokalen här framledes.

Mel's ide är sin 41.5" ska in i en personbil och bäras ut på 1 man och upp på några minuter.
Men jag tror det blir low Power om det nu blir ett teleskop.

Jag obsade i Chris Fulds 41" i Oregon 2015.
Jag tror efter det la sig min ev aperatur ide till att sansa mig kring 18-20, nåt som nu utökats till 25" - med då ståhöjd till okularet som ett måste.
http://chrisfuld.blogspot.se/2008/11/my ... scope.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Markus projekt ;
http://www.cloudynights.com/topic/45366 ... r-project/" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Optik”