Behöver jag en koma korrektor?

Frågor rörande optik, linser, speglar, okular etc.
Post Reply
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Behöver jag en koma korrektor?

Post by Björn »

Jag har en 10-tums Newton med f=1200 vilket innebär ungefär fokalförhållande f/5 om jag förstår det hela rätt.
Jag har inte haft några större problem med koma med de 1,25-tums okular jag använt hittills (typ mitt GSO 40mm som ger 30x förstoring och ca 1.7 graders synfält).
Jag köpte för ett tag sedan ett Baader-Hyperion Scopos Extreme (2-tums 70 grader) 30mm som ger 40x förstoring och 1.75 graders synfält.
Där har jag problemet att stjärnorna blir blurriga ut mot kanterna, och jag förmodar att det beror på koma.
Tror ni att jag skulle få en märkbar förbättring med en koma-korrektor? Jag ägnar ju mig mest åt variabel-studier och det är ganska irriterande när jämförelse-stjärnorna inte är skarpa. Hur mycket ljus-styrka tappar man om man stoppar in ännu mera glas?
Tänker mig i så fall typ detta:
http://astro.astrosweden.se/sv/articles ... nian-refle" onclick="window.open(this.href);return false;
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Behöver jag en koma korrektor?

Post by Hans Bengtsson »

Hej!

Det är ofrånkomligt att du drabbas av avsevärd koma (och astigmatism) på så stort avstånd från optiska axeln som nästan 0.9 grader. Figuren nedan visar den kombinerade effekten av koma + astigmatism som genereras av en parabolisk spegel vid olika fokalförhållanden och olika avstånd från optiska axeln. Till detta ska förstås också läggas de avbildningsfel som genereras av okularet. Bilden är från "Amateur Astronomer's Handbook" (Sidgwick).

För egen del använder jag med Newton 20 cm f/5 bara två okular: ett zoom och ett 5 mm Baader Hyperion. Med lägsta förstoring i zoomen ser jag normalt (från min ljusförorenade balkong i Göteborg) magnitud ca 12.0, med högsta förstoring ca 13.5. Med 5 mm Hyperion når jag ofta magnitud ca 14.0, i extremfall 14.5. Synfältet är begränsat med dessa okular, men det har jag inga problem med, eftersom det vanligen finns tillräckligt många lämpliga jfr-stjärnor i synfältet.

Hur det blir med komakorrektor har jag ingen egen erfarenhet av, men visst tar en sådan bort mycket av koman.

Det finns ett mycket tydligt fel (dock helt utan praktisk betydelse!) i diagrammet. Kan ni se vilket?

mvh
Hans Bengtsson
aberration.png
User avatar
nilsolof
Posts: 95
Joined: 2005-12-07 21:31:47
Contact:

Re: Behöver jag en koma korrektor?

Post by nilsolof »

Sidgwicks bok finns på nätet, upptäckte jag:
https://ia801600.us.archive.org/28/item ... ndbook.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
(Hans' diagram är på sid 84)
Det är intressant att se hur mycket som har hänt inom astronomi för oss amatörer de 62 åren sen den kom ut!
Comakorrektorer fanns inte tillgängliga (möjligen undantaget Ross-korrektorer till Mt Palomar e dyl) och moderna välkorrigerade okular för amatörbruk skulle dröja nästan 30 år.
Men Björn, hur mycket av coman som kommer från huvudspegeln och hur mycket från okularet är inte lätt att gissa. Hugskott: kollimera huvudspegeln "fel" så att comafrihet kommer i kanten på okularets fält - hittar du skarpa stjärnor där? Hur ser coma ut mitt i fältet där okularet fungerar optimalt?

Nils Olof
ps
Stavningen, Hans
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Behöver jag en koma korrektor?

Post by Hans Bengtsson »

Javisst var det stavningen av aberration jag tänkte på ... den som gjorde diagrammet (Sidgwick eller någon annan) hade måhända Abbe-okular i tankarna?

Mvh
Hans Bengtsson

Return to “Optik”